Ik zit het me al een jaar af te vragen. Wat is dit voor een ding? Ik kan het in de Haynes niet terugvinden. Is van een BX 19D uit 1990… Bovenop lijkt een los plastic dopje te zitten, maar ik durfde het er maar niet af te slopen…
EDIT: even voor de compleetheid.. het zit dus op het versnellingsbakhuis.
EDIT2: Dit blijkt dus een niet-zo-bedoeld-wel-handige vuldop voor de versnellingsbakolie te zijn.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Versnellingsbakolievuldop? Bout 15/17 meen ik
Ijs schreef:Versnellingsbakolievuldop?
Daar heb ik ook al aan zitten denken, maar volgens de haynes is die geintegreerd met de peildop, aan de zijkant van de bak zeg maar, ook bij overige typen versnellingsbakken zie ik niet zo’n ding zitten
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Ik ben nu bezig met de ombouw en heb een BE3 bak (net als jou waarschijnlijk) en daar is duidelijk BOVENOP een bout om bij te vullen.
Ijs schreef:Ik ben nu bezig met de ombouw en heb een BE3 bak (net als jou waarschijnlijk) en daar is duidelijk BOVENOP een bout om bij te vullen.
Ha, meteen een klachtenbrief naar de Haynes!
Ze hebben er zeker niet aan gedacht om een geintegreerde peilstok er in te doen?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:Ijs schreef:Ik ben nu bezig met de ombouw en heb een BE3 bak (net als jou waarschijnlijk) en daar is duidelijk BOVENOP een bout om bij te vullen.
Ha, meteen een klachtenbrief naar de Haynes!
Ze hebben er zeker niet aan gedacht om een geintegreerde peilstok er in te doen?
Misschien dat de BE1 bak dat heeft ? Maar dat weet ik zo niet. Wel weet ik dat er circa 1,8 tot 2 liter versnellingsbak olie in gaat. Versnellingsbak legen gaat met een grote bout (vanuit zijkant van de auto) rechts onder de versnellingsbak.
Ijs schreef:Robin schreef:Ijs schreef:Ik ben nu bezig met de ombouw en heb een BE3 bak (net als jou waarschijnlijk) en daar is duidelijk BOVENOP een bout om bij te vullen.
Ha, meteen een klachtenbrief naar de Haynes!
Ze hebben er zeker niet aan gedacht om een geintegreerde peilstok er in te doen?
Misschien dat de BE1 bak zo is ? Maar dat weet ik zo niet! Er gaat circa 1,8 tot 2 liter versnellingsbak olie in.
Dus het makkelijkste is gewoon helemaal leeg laten lopen en weer volgieten? Ga ik dat binnenkort even doen, van bovenuit ziet het er makkelijker uit die via de wielkast met een dun slangetje in een klein gaatje.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Zie hierboven..
Check… bedankt!
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Succes, moet niet zo’n moeilijk klusje zijn. Stinkt wel enorm
Ijs schreef:Succes, moet niet zo’n moeilijk klusje zijn. Stinkt wel enorm
Zoiets had ik inderdaad al begrepen.
Nou, mag slotje op dus!
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
GoodOldDiesel PM mij het volgende (ik mag wel even quoten?)
Als aanvulling kan ik daarbij aangeven dat dit geen officieel vulpunt is. Echter daar wel uitstekent voor kan dienen. Officieel gaat hierin de kabel voor de achteruitblokering, de R naast de 1. Dit zijn de oudere type versnellingsbakken. Vermoedelijk is dit gat blijven zitten bij een later modificatie waarbij de R onder de 5 kwam. Hierbij verviel logischewijs de kabel
Dus dat is dat onderdeel.
Ijs schreef:Ik ben nu bezig met de ombouw en heb een BE3 bak (net als jou waarschijnlijk) en daar is duidelijk BOVENOP een bout om bij te vullen.
Dat is niet om bij te vullen, dat is de ontluchting van de bak, bijvullen gaat via een grote plug aan de zijkant. De ontluchting word eigenlijk door iedereen gebruikt (misbruikt ) om bij te vullen omdat dit zo makkelijk is . Ik laat alles eruit lopen via de aftapplug aan de achterkant en gooi er dan 2L via de ontluchting in.
PS: Gebruik enkel 75W80 bakolie, bij de Peugeot dealer is deze het goedkoopst
ZX1.4i schreef:Ijs schreef:Ik ben nu bezig met de ombouw en heb een BE3 bak (net als jou waarschijnlijk) en daar is duidelijk BOVENOP een bout om bij te vullen.
Dat is niet om bij te vullen, dat is de ontluchting van de bak, bijvullen gaat via een grote plug aan de zijkant. De ontluchting word eigenlijk door iedereen gebruikt (misbruikt ) om bij te vullen omdat dit zo makkelijk is . Ik laat alles eruit lopen via de aftapplug aan de achterkant en gooi er dan 2L via de ontluchting in.
PS: Gebruik enkel 75W80 bakolie, bij de Peugeot dealer is deze het goedkoopst
Ik moest er bij mijn “goedkope” automaterialen zaak 7,50 euro de liter voor betalen.
Ijs schreef:Ik moest er bij mijn “goedkope” automaterialen zaak 7,50 euro de liter voor betalen.
Dat is ook de prijs die je bij de Citroen dealer betaalt, bij de Peugeot betaal je iets van €12 voor een fles van 2L.
De Carrefour in Frankrijk is met €8 voor een 2L fles van Total goedkoper, meestal neem ik een fles mee als ik daar ben.