Ik ken het wel, uitkomen op een halve tand, meerdere keren tegengekomen. Gewoon de riem zo strak mogelijk trekken zodat ie er dan toch goed op komt. Als je echt 1 tand verkeerd zit loopt de motor al ergens vast, ook dat ken ik. Als de motor rond gaat zonder ergens andere weerstand te vinden dan de compressieslagen, is het helemaal goed.
Om de riem te spannen kun je bij de types met veerspanner stomweg de bout losdraaien en de spanning van de veer z’n werk laten doen. Dat zou in principe voeldoende zijn. Niet vergeten weer vast te zetten, he?
Groeten,
Jan
Chinco schreef:Ik ken het wel, uitkomen op een halve tand, meerdere keren tegengekomen. Gewoon de riem zo strak mogelijk trekken zodat ie er dan toch goed op komt. Als je echt 1 tand verkeerd zit loopt de motor al ergens vast, ook dat ken ik. Als de motor rond gaat zonder ergens andere weerstand te vinden dan de compressieslagen, is het helemaal goed.
Om de riem te spannen kun je bij de types met veerspanner stomweg de bout losdraaien en de spanning van de veer z’n werk laten doen. Dat zou in principe voeldoende zijn. Niet vergeten weer vast te zetten, he?Groeten,
Jan
Ik heb met het spannen van de riem bij de Turbod12 motor wel gehad dat het “leek” alsof ie op een halve tand uitkwam, maar na ronddraaien zat de krukas een hele tand verschoven. Er was toen nog geen sprake van stuitende delen, echter ikzou em niet zo starten. Hij zal er zeer slecht mee lopen omdat de inspuiting dan ook een hele tand uit de pas loopt.
Dus na het spannen en ronddraaien, paspennen monteren: past het, dan is het goed. Past het niet: opnieuw beginnen. Net zo lang tot het goed is!
Ik zet altijd merktekens met type-exx op riem en poulies. En ik steek blokkeerpennen in het vliegwiel, pomppoulie en nokkenaspoulie. Dan kan er gewoon niks fout gaan.
Test
tja, ik rop gewoon de riem eraf, en daarna zet ik alles op tijd. en draai er gewoon de bougies eruit, zodat je kan voelen of je wat raakt. en je zit niet zo te sjorren om alles rond te krijgen
vaak zitten er ook merktekens op de snaar en poelis, en een draairichting op de snaar. dus echt moeilijk is distributie niet
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Heb een ster in de voorruit en op de motorkap….
Groetjes,
Martin.
Thijsvandebles schreef:Ik zet altijd merktekens met type-exx op riem en poulies. En ik steek blokkeerpennen in het vliegwiel, pomppoulie en nokkenaspoulie. Dan kan er gewoon niks fout gaan.
Wel handig met Xantia benzinemotoren met verschuivende poelies. Voor de XUD motoren vind ik t wat teveel moeite. Met de paspennen goed kan er ook niks misgaan.
Thijsvandebles schreef:Ik zet altijd merktekens met type-exx op riem en poulies. En ik steek blokkeerpennen in het vliegwiel, pomppoulie en nokkenaspoulie. Dan kan er gewoon niks fout gaan.
Dit is ook mijn favoriete methode, een beetje overdreven zekerheid kan nooit kwaad
Wat het halve tand verhaal betreft, maak het weleens mee, ik draai de nokken as dan een heel stukje met een steeksleutel tot de merktekens goed zitten. In dit soort gevallen komen de merktekens heel goed van pas, uiteraard hierna ronddraaien en controleren met de paspennen.
Leuk detail, bij een XUD9 motor zitten de merktekens na 4 slagen weer gelijk
ZX1.4i schreef:Leuk detail, bij een XUD9 motor zitten de merktekens na 4 slagen weer gelijk
Dat dachten mijn zoon en ik ook te zien toen we met de distri van Gerard Visser bezig waren. Geld dat dus ook voor de ZX 1.6 en 1.9i?
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:ZX1.4i schreef:Leuk detail, bij een XUD9 motor zitten de merktekens na 4 slagen weer gelijk
Dat dachten mijn zoon en ik ook te zien toen we met de distri van Gerard Visser bezig waren. Geld dat dus ook voor de ZX 1.6 en 1.9i?
4 slagen: 2 omwentelingen van de krukas.
mpostma schreef:4 slagen: 2 omwentelingen van de krukas.
Ik bedoelde de krukas 4x rond draaien, dat is dan 2 omwentelingen van de nokken as toch :
jep 2 omwentelingen van de krukas is 4 van de nokkenas.
ZX1.4i schreef:mpostma schreef:4 slagen: 2 omwentelingen van de krukas.
Ik bedoelde de krukas 4x rond draaien, dat is dan 2 omwentelingen van de nokken as toch :
Na 1 omwenteling van de nokkenas moeten de merktekens weer gelijk staan. Dat is 2 omwentelingen van de krukas. De krukas draait exact 2 maal zo vaak rond als de nokkenas.
Dit gaat niet in alle gevallen op:
Voorbeeld:
nokkenastandwiel: 128tanden
krukaspoelie: 64 tanden
riem: 643 tanden
Als je de krukas tien keer rondtornt is dat 640 tanden en scheelt dat dus nog steeds 3 tanden tussen het merkteken op de riem en op de poelie.
Ik hanteer altijd de typex methode omdat ik een xantia heb met de soms verlopende krukaspoelie. Ben je niet zeker van de zaak, monteer dan even de paspennen (of boor 10 mm).
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
JanS schreef:Dit gaat niet in alle gevallen op:
Voorbeeld:
nokkenastandwiel: 128tanden
krukaspoelie: 64 tanden
riem: 643 tandenAls je de krukas tien keer rondtornt is dat 640 tanden en scheelt dat dus nog steeds 3 tanden tussen het merkteken op de riem en op de poelie.
Ik hanteer altijd de typex methode omdat ik een xantia heb met de soms verlopende krukaspoelie. Ben je niet zeker van de zaak, monteer dan even de paspennen (of boor 10 mm).
OK… als je merktekens op de riem gaat zetten, staan deze idd absoluut niet gelijk na 1 of 2 of 4 x. Als je alleen kijkt naar de paspennen OF merktekens op de tandwielen (dus niet op de riem) dan gaat het wel op.
Idd, hiermee is de spraakverwarring waarschijnlijk opgelost
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)