Slingeren in de XM
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 31 oktober 2006 06:35 PM

Na 3 weken in een andere auto te hebben gereden valt me nu extra op dat m’n XM slingert. Bij rechtdoor rijden en stuur dus recht slingert ze al, alsof er harde wind staat, ze rijdt als het ware ‘zoeken.’.. Maar daarnaast; als ik gas geef trekt ze licht naar rechts, laat ik gas los, dan juist naar links! Bovendien zijn de voorbanden ietwat schuin afgesleten. Oorzaak en gevolg vraag? Het lijkt dus eigenlijk een beetje alsof de linker aandrijfas niet werkt, maar dat is onmogelijk, dat zou je wel zien/merken…

Ik heb het idee dat ik het moet zoeken in de wiellagers, maar wat is wijsheid? Het irriteert natuurlijk mateloos!

Iemand een idee????? Confused

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 31 oktober 2006 06:40 PM
  [ # 1 ]

de xm van mijn broer had dat ook zo ongeveer en dat bleek een stuurkogel met speling te zijn…

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 31 oktober 2006 06:41 PM
  [ # 2 ]

Ik denk dan aan de rubbers van de draagarmen voor.
Als deze speling hebben krijg je wel het effect wat je noemt.
Vooral het verschil tussen gas geven en afremmen op de motor sterkt mijn vermoeden.

Aandrijfas en wiellagers lijken mij niet de oorzaak.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 31 oktober 2006 06:56 PM
  [ # 3 ]

Die draagarmrubbers, is dat moeilijk te vervangen en hoeveel kosten die dingen?

Een stuurkogel, over welke hebben we het dan? Speling in het stuurhuis kan ik me nog voorstellen, maar een stuurkogel, waar moet ik die zoeken? Of bedoel je de fuseekogel?

maar als er speling op een stuurkogel of in het stuurhuis zit, zou je dan niet die speling ook voelen bij stilstand? Dat is niet echt het geval (als ik het me zo bedenk….)

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 31 oktober 2006 06:59 PM
  [ # 4 ]

tsja ik heb het ding in mijn handen gehad en het zou ook een fusee kogel kunnen zijn hahaha maar de garagist in kwestie noemde het de stuurkogel ( voor mijn welzijn denk ik )
maar bij stilstand was de speling niet te voelen. het was niet prijzig. Mijn broer zal dit vanavond wel lezen en enige aanvulling hebben.

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 31 oktober 2006 07:03 PM
  [ # 5 ]

Draagarmrubbers moet je er in laten persen geloof ik, weet niet wat dit kost.

Speling op je stuurkogels is eenvoudig te checken.

Auto in de hoogste stand, voorwiel opkrikken en de band aan de zijkanten vastpakken en heen en weer trekken in het horizontale vlak, dus links duwen en tegelijk rechts trekken en terug met een frequentie van 5 keer per seconde (weet ook niet hoe ik het anders moet zeggen)

Speling voel je dan duidelijk.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 31 oktober 2006 07:09 PM
  [ # 6 ]

top , ben benieuwd of het de fusee is. Ik bemerkte laatst ook al een beetje speling in het wiel rechts voor. Ik leg dat voorlopig nog even bij de wiellagers, maar misschien is het wel de fusee/stuurkogel….

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Von W
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-04-2006

Gepost: 31 oktober 2006 07:42 PM
  [ # 7 ]

Dat slingeren ken ik, bij mij waren het de rubbers van de draagarmen die versleten waren. Ik kan niet meer zeggen wat ze kosten maar duur waren ze toch niet en het vervangen valt nog wel mee. Het lastigste van de karwei was bij mij de fuseekogels los krijgen en de oude rubbers eruit en eraf krijgen. Het inpersen van de nieuwe rubber valt nog wel mee. de voorste heb ik er gewoon met behulp van een grote bankschroef in geperst en voor de achterste heb ik een buis gebruikt die net iets groter is dan de as van de draagarm en toch nog op het metaal van de rubber draagt en dan rustig met een zware hamer kloppen tot hij op zijn plaats zit.
Er wel opletten dat je de rubbers pas defintief vast zet als de wagen op rijhoogte staat anders staan ze tijdens het rijden constant onder spanning en gaan ze een heel pak minder lang mee.

groeten Dirk

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 31 oktober 2006 08:03 PM
  [ # 8 ]
malle pietje schreef:

top , ben benieuwd of het de fusee is. Ik bemerkte laatst ook al een beetje speling in het wiel rechts voor. Ik leg dat voorlopig nog even bij de wiellagers, maar misschien is het wel de fusee/stuurkogel….

Ja daar is die broer dan! Al onze dames hebben fusee’s kogels links en rechts , helemaal onder aan de veerpoot aansluitende de draag arm.als je het wilt shecken dame op krikken , en een koevoet er zagjes tussen de draagarm de veerpoot heen en weer bewegen als er dan speling in zit zal die vervangen moeten worden.
En stuurkogels links en rechts die weer vast zitten aan stuurstangen die weer vast zitten aan de stuurbekrachtiging.Daar kan ook speling in zitten.En dat kan je inderdaad shecken door flink aan het wiel heen en weer te schudden. Ik heb de linker stuurkogel laten vervangen en de dame late uitlijnen probleem over, je kan ook ff langs de banden man gaan ff vragen of ze haar kunnen uitlijnen dan kom je er snel genoeg achter want hij zal dan stoppen met uitlijnen als er te veel speling in zit en je dan door verwijzen naar een garage van uw keuze!? Wink(als je je dame laat uitlijnen moet het wel met draaiende motor ivm in zakken dame.Niet iedereen weet dat.  Shocked )

tot XM Cool

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 01 november 2006 10:45 AM
  [ # 9 ]

Bedankt voor de info, heb gisteren de Haynes er maar eens op nageslagen. Er kan volgens de Haynes ruwweg speling in de lagers zitten, en speling in de fusee en draagarmpunten.

De lagers zijn met goed fatsoen niet thuis te doen, daarvoor heb ik geen materieel als bankschroeven etc. De fusee wel, daarvoor heb je een kogeltrekker nodig, die is natuurlijk gewoon te koop.

En de draagarmrubbers, die zijn volgens jullie dus wel te doen, en niet duur, dus hopelijk is dat de oorzaak.

Maar nu dus, wat is precies de oorzaak? Ik heb helaas geen tijd om dat nu te controleren, bovendien staat ze op de brug bij Chyparse op dit moment en kan ik er niet eens bij zijn ! Crying or Very sad Had ik mooi een en ander kunnen controleren.

Is aan het wiel trekken de enige manier om erachter te komen, is er niet een andere wijze waarop ik eenduidig kanachterhalen wat er precies mis is?

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 06 november 2006 10:29 AM
  [ # 10 ]

Lijkt me makkelijker dit draadje voort te zetten in deze;

 

gaat over hetzelfde en is net wat verder met info….

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook