2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Hoe weet je of de Distri Riem goed gemonteerd is ?
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 31 oktober 2006 06:02 PM
  [ # 16 ]

Ik ken het wel, uitkomen op een halve tand, meerdere keren tegengekomen. Gewoon de riem zo strak mogelijk trekken zodat ie er dan toch goed op komt. Als je echt 1 tand verkeerd zit loopt de motor al ergens vast, ook dat ken ik. Als de motor rond gaat zonder ergens andere weerstand te vinden dan de compressieslagen, is het helemaal goed.
Om de riem te spannen kun je bij de types met veerspanner stomweg de bout losdraaien en de spanning van de veer z’n werk laten doen. Dat zou in principe voeldoende zijn. Niet vergeten weer vast te zetten, he? Wink

Groeten,
Jan

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 31 oktober 2006 06:18 PM
  [ # 17 ]
Chinco schreef:

Ik ken het wel, uitkomen op een halve tand, meerdere keren tegengekomen. Gewoon de riem zo strak mogelijk trekken zodat ie er dan toch goed op komt. Als je echt 1 tand verkeerd zit loopt de motor al ergens vast, ook dat ken ik. Als de motor rond gaat zonder ergens andere weerstand te vinden dan de compressieslagen, is het helemaal goed.
Om de riem te spannen kun je bij de types met veerspanner stomweg de bout losdraaien en de spanning van de veer z’n werk laten doen. Dat zou in principe voeldoende zijn. Niet vergeten weer vast te zetten, he? Wink

Groeten,
Jan

Ik heb met het spannen van de riem bij de Turbod12 motor wel gehad dat het “leek” alsof ie op een halve tand uitkwam, maar na ronddraaien zat de krukas een hele tand verschoven. Er was toen nog geen sprake van stuitende delen, echter ikzou em niet zo starten. Hij zal er zeer slecht mee lopen omdat de inspuiting dan ook een hele tand uit de pas loopt.

Dus na het spannen en ronddraaien, paspennen monteren: past het, dan is het goed. Past het niet: opnieuw beginnen. Net zo lang tot het goed is!

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 31 oktober 2006 11:04 PM
  [ # 18 ]

Ik zet altijd merktekens met type-exx op riem en poulies. En ik steek blokkeerpennen in het vliegwiel, pomppoulie en nokkenaspoulie. Dan kan er gewoon niks fout gaan.

Test

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 01 november 2006 12:46 AM
  [ # 19 ]

tja, ik rop gewoon de riem eraf, en daarna zet ik alles op tijd. en draai er gewoon de bougies eruit, zodat je kan voelen of je wat raakt. en je zit niet zo te sjorren om alles rond te krijgen Rolling Eyes

vaak zitten er ook merktekens op de snaar en poelis, en een draairichting op de snaar. dus echt moeilijk is distributie niet Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
IJspeert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 15-12-2005

Gepost: 01 november 2006 12:53 AM
  [ # 20 ]
vortex schreef:

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap

Heb een ster in de voorruit en op de motorkap….

Groetjes,
Martin.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 november 2006 12:56 AM
  [ # 21 ]
Thijsvandebles schreef:

Ik zet altijd merktekens met type-exx op riem en poulies. En ik steek blokkeerpennen in het vliegwiel, pomppoulie en nokkenaspoulie. Dan kan er gewoon niks fout gaan.

Wel handig met Xantia benzinemotoren met verschuivende poelies. Voor de XUD motoren vind ik t wat teveel moeite. Met de paspennen goed kan er ook niks misgaan.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 november 2006 01:23 AM
  [ # 22 ]
Thijsvandebles schreef:

Ik zet altijd merktekens met type-exx op riem en poulies. En ik steek blokkeerpennen in het vliegwiel, pomppoulie en nokkenaspoulie. Dan kan er gewoon niks fout gaan.

Dit is ook mijn favoriete methode, een beetje overdreven zekerheid kan nooit kwaad Wink

Wat het halve tand verhaal betreft, maak het weleens mee, ik draai de nokken as dan een heel stukje met een steeksleutel tot de merktekens goed zitten. In dit soort gevallen komen de merktekens heel goed van pas, uiteraard hierna ronddraaien en controleren met de paspennen.

Leuk detail, bij een XUD9 motor zitten de merktekens na 4 slagen weer gelijk Wink

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 01 november 2006 09:37 AM
  [ # 23 ]
ZX1.4i schreef:

Leuk detail, bij een XUD9 motor zitten de merktekens na 4 slagen weer gelijk Wink

Dat dachten mijn zoon en ik ook te zien toen we met de distri van Gerard Visser bezig waren. Geld dat dus ook voor de ZX 1.6 en 1.9i?

Jos van der Voort

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 november 2006 11:12 AM
  [ # 24 ]
ZX-Enschede schreef:
ZX1.4i schreef:

Leuk detail, bij een XUD9 motor zitten de merktekens na 4 slagen weer gelijk Wink

Dat dachten mijn zoon en ik ook te zien toen we met de distri van Gerard Visser bezig waren. Geld dat dus ook voor de ZX 1.6 en 1.9i?

4 slagen: 2 omwentelingen van de krukas.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 november 2006 03:41 PM
  [ # 25 ]
mpostma schreef:

4 slagen: 2 omwentelingen van de krukas.

Ik bedoelde de krukas 4x rond draaien, dat is dan 2 omwentelingen van de nokken as toch Confused:

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 01 november 2006 04:01 PM
  [ # 26 ]

jep 2 omwentelingen van de krukas is 4 van de nokkenas.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 november 2006 04:12 PM
  [ # 27 ]
ZX1.4i schreef:
mpostma schreef:

4 slagen: 2 omwentelingen van de krukas.

Ik bedoelde de krukas 4x rond draaien, dat is dan 2 omwentelingen van de nokken as toch Confused:

Na 1 omwenteling van de nokkenas moeten de merktekens weer gelijk staan. Dat is 2 omwentelingen van de krukas. De krukas draait exact 2 maal zo vaak rond als de nokkenas.

Profiel  
 
JanS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-07-2004

Gepost: 01 november 2006 04:41 PM
  [ # 28 ]

Dit gaat niet in alle gevallen op:

Voorbeeld:
nokkenastandwiel:  128tanden
krukaspoelie:        64 tanden
riem:              643 tanden

Als je de krukas tien keer rondtornt is dat 640 tanden en scheelt dat dus nog steeds 3 tanden tussen het merkteken op de riem en op de poelie.

Ik hanteer altijd de typex methode omdat ik een xantia heb met de soms verlopende krukaspoelie. Ben je niet zeker van de zaak, monteer dan even de paspennen (of boor 10 mm).

2CV R.I.P (1977) 
2CV R.I.P. (1980) 
BX 16rs R.I.P. (1985) 
BX 19TZI R.I.P. (1991) 
BX 16 TZI R.I.P. (1992) 
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 01 november 2006 04:55 PM
  [ # 29 ]
JanS schreef:

Dit gaat niet in alle gevallen op:

Voorbeeld:
nokkenastandwiel:  128tanden
krukaspoelie:        64 tanden
riem:              643 tanden

Als je de krukas tien keer rondtornt is dat 640 tanden en scheelt dat dus nog steeds 3 tanden tussen het merkteken op de riem en op de poelie.

Ik hanteer altijd de typex methode omdat ik een xantia heb met de soms verlopende krukaspoelie. Ben je niet zeker van de zaak, monteer dan even de paspennen (of boor 10 mm).

OK… als je merktekens op de riem gaat zetten, staan deze idd absoluut niet gelijk na 1 of 2 of 4 x. Als je alleen kijkt naar de paspennen OF merktekens op de tandwielen (dus niet op de riem) dan gaat het wel op.

Profiel  
 
JanS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-07-2004

Gepost: 01 november 2006 05:14 PM
  [ # 30 ]

Idd, hiermee is de spraakverwarring waarschijnlijk opgelost

2CV R.I.P (1977) 
2CV R.I.P. (1980) 
BX 16rs R.I.P. (1985) 
BX 19TZI R.I.P. (1991) 
BX 16 TZI R.I.P. (1992) 
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook