Als ik heeeeel hard blaas dan moet 180bar vast wel lukken
Ik heb dat extra huis hier liggen en ik vind het een toffer plan om die voor een paar €tjes op m’n gemak eens van een set nieuwe rubbers te voorzien, zodat ik zeker weet dat het weer een tijdje mee kan, ipv over een half jaar hetzelfde probleem te hebben.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Wat wordt er in de markt/op de sloop gevraagd voor een net stuurhuis (wat ik wsl ook preventief zal reviseren) ? Iemand ?
Nu C5 tijger…
Je moet ff op marktplaats kijken, daar worden momenteel een aantal volledige XMs in onderdelen aangeboden. Zo 1tje moet je toch wel kunnen scoren voor 3 tientjes.
Animal triste post coitum
Stuurinrichting lekkage?
Enige tijd terug heb ik, toen ik nog een BIX had, ook een lek stuurhuis gehad. Het vereist enige handigheid om de stuurinrichting te demonteren.
1. Het stuur moet los van de stuurinrichting. ik geloof een 10mm steek/ring.
2. Bout uitnemen en stuur omhoog trekken in de auto (binnen moet de ophanging ook los van het stuur, denk om de bedrading).
3. Verwijder de olieleidingen. Voor de leiding waar de cilinder aan zit kun je beter de complete cilinder en leiding losnemen. De cilinder is meestal niet lek.
4. Draai en verwijder twee inbusboutjes boven op de stuurrondsel en verwijder het blok. Er zit meestal ook wat veerkracht achter dus de boutjes gelijkmatig los draaien (ieder boutje steeds een stukje).
Let nu goed op. Er zitten twee harde ringen. De nieuwe ringen moet je enigzins oprekken (voorzichtig) en na plaatsing weer in de goede vorm krijgen door de ringen in te drukken met een slangenklem (halfuur laten zitten).
Inbouwen in omgekeerde volgorde. LEt wel op dat het heel lang kan duren voor de stuurbekrachtiging weer werkt na montage.
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Serge, niet vergeten hè, voor je het weet is het winter.
Inmiddels heb ik een aantal vragen verzameld, die ik hier (dacht ik) nog niet tegenkwam :
- hoe onderscheid ik een Diravi van een Dirass en heb je daar ook nog soorten in ?
- hoeveel tijd gaat deze klus me kosten (geschat) ?
- hoe kom ik erachter of een stuurhuis revisiewaardig is, ik las een en ander over slijtagesporen (die weinig voorkomen ?) ?
Eigenlijk is het een klus waar ik totaal geen kennis over heb, best tegenop kijk en vooralsnog rijd ik dus met dezelfde lekkage rond (elke dag een plasje en toch relatief erg weinig verlies uit het reservoir)
Nu C5 tijger…
Ja, ik weet het, ik ben de laatste 2 weken al een paar keer weggereden ‘s ochtends met stuurbekrachtigings-hommeles. Gelukkig duurt het altijd maar een paar minuten. Ik heb echter net de hydraulische klepstoters vervangen + de distributie en nog wat dingetjes en ben nu ff weer bezig met de DS, waar het motorblok eruit gaat voor revisie… Ik heb al wel nieuwe rubbers gehaald bij Chyparse, maar zit nu een beetje in dubio of ik dat andere stuurhuis moet reviseren of die die er nu in zit. Afgezien van de lekkage en het af en toe bij koude start wegvallen van de sb, is het een prima stuurhuis volgens mij. Van die andere weet ik alleen maar dat ie er ok uitziet en bijna 3 ton heeft gedraaid. Het zal nog moeten blijken of ie ook echt goed is.
Van die Dirass (ben ik trouwens de enige die dat een prachtige Klingon-naam vind? “You Morg, son of Dirass have disgraced the draaicirkel of your family! You must turn or else die without honer” ) die ik nog extra heb liggen wil ik wel een paar fototjes maken, dan weet je iig hoe die er uit ziet.
Met een paar saffen en senseo’s tussendoor, denk ik dat het wel eens een uurtje of 6 kan gaan duren de eerste keer. Ik heb die ene toen uit die TD sloper gehaald in 20 minuten, maar dat ging flink met de botte bijl + dat er geen blok meer in zat. Die hd-leidingen zijn ff tricky; als die mee gaan draaien ben je de haas. Voor de rest lijkt het me een klusje dat met beleid, geduld en een brug prima te doen is.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Als je die foto’s een keer wilt plaatsen graag. Ik doe het bij een bevriende garage, dus er is kennis zat aanwezig. de reden dat ik er hier om leur, is omdat ik het prettig vind als ik zelf preceis weet van de hoed en de rand en gewoon lekker bezig ben.
Tevens zijn er vast wel wat tips en truukjes over deze operatie, daarom volg ik dit topic met de volle aandacht. Ik heb vooralsnog geen idee hoe het er van buiten en binnen uitziet en wat het precies doet.
.
(maar ik leer snel)
Nu C5 tijger…
stuurhuis revisie
Je hoeft bij een revisie niet het hele stuurinrichting te verwijderen.
Vertel!
Animal triste post coitum
Als we het toch over stuurhuizen hebben… Sinds 2 dagen lekt mijn wagen vrij behoorlijk LHM (ongeveer 1 liter in 2 dagen) Het lijkt uit het stuurhuis te komen.
Maar nu heb ik me bij de garage laten vertellen dat de motor uitgebouwd moet worden om het stuurhuis te verwijderen.. En daar heb ik niet zo’n zin in… (raar he)
Zijn er misschien nog trucjes om het anders te doen?
Even voor de goede orde, het is een V6, met automaat, airco en alle andere bende, dus behoorlijk vol onder de kap..
Iemand suggesties?
Als we het toch over stuurhuizen hebben… Sinds 2 dagen lekt mijn wagen vrij behoorlijk LHM (ongeveer 1 liter in 2 dagen) Het lijkt uit het stuurhuis te komen.
Maar nu heb ik me bij de garage laten vertellen dat de motor uitgebouwd moet worden om het stuurhuis te verwijderen.. En daar heb ik niet zo’n zin in… (raar he)
Zijn er misschien nog trucjes om het anders te doen?
Even voor de goede orde, het is een V6, met automaat, airco en alle andere bende, dus behoorlijk vol onder de kap..
Iemand suggesties?
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Kan wel, hoeft niet….De dealer bouwt je motor uit en de specialist laat ‘m zitten en laat het subframe zakken.
Toolman met m’n ex-V6 automaat heeft het ook laten doen, ik had destijds al een kleine 700 euro uitgegeven om ‘m lekvrij (was dus niet gelukt) te krijgen.
Laat er een specialist naar kijken, Van der Laan in Abbenes bijvoorbeeld
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Even voor mijn duidelheid, het reviseren van een stuurhuis gaat dus veel tijd kosten? En zo’n revisie setje koop ik bij Chyparse? Gelukkig werk ik daar zo;n beetje naast…
Dit weekend is het de bedoeling dat ik een sloop stuurhuis ga monteren in de XM, want de stuurstang heeft speling. Het stuurhuis zelf lekt verdorie niet eens en doet het perfekt dus wel zonde.
Nog even terug komend op de vraag hoe je een goed werkend stuurhuis herkent….Hoe kom ik er morgen achter of het sloop-stuurhuis in orde is? Speling is te controleren, lekkage niet!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Bijkomend vraagje: Past een Diravi-besturing zonder al te veel gevloek in een D12T?
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ligt eraan hoeveel je denkt te gaan vloeken, ik verwacht dat je wel een paar weken zoet bent met het aanpassen van het leidingwerk
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002