Ok, de saxo is er, leuk. Mijn broertje heeft nog wat velgen staan
OZ Route ofzo iets, oude stijl, mooie dingen, met nieuwe banden.
5.5 J x 13 H2 ET 33
Maar, past dat? Ik heb geen idee wat dat allemaal betekent eigenlijk.
Saxo is een 1.4i VSX uit 1996, dus, als iemand het antwoord weet?
Greatnix Spookeend
nope gaat niet passen de et waarde moet zo,n 15 zijn of je moet met spoorverbreders van minimaal 15mm gaan werken
Citroën verzamelaar Ds3 racing 2011, Ds3 racing 2012, ds3 performance 2018,Jumpy 2.0 bleuhdi 150 2016 (zaak), Jumper 2.2 HDI 130 2016 (zaak), DS7 crossback 2.0 Bleuhdi 2018
en welke waarde moet dan zo’n 15 zijn??
en zou iemand mij nou es een beetje uit kunnen leggen wat wat is in velgen gedoe land, met die waardes?
Greatnix Spookeend
spookeend schreef:en welke waarde moet dan zo’n 15 zijn??
en zou iemand mij nou es een beetje uit kunnen leggen wat wat is in velgen gedoe land, met die waardes?
Greatnix Spookeend
even google raadplegen daar staat alles op
had ik al gedaan, maar kwam niet verder dan veel velgen sites, lol.
En daar moet je dan waardes ingeven om te zien wat je wel kan kopen. Nog niets gevonden waarop staat, SAXO, dit en dat zijn de maten, vandaar de vraag hier.
En er wordt wel veel gesproken over wat wat is, maar waarom er dan dingen mis kunnen gaan, dat snap ik niet allemaal
Steek, lijkt me duidelijk, maar J maat?
Greatnix Spookeend
De ET van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe
genoemd, bepaald hoever een velg naar binnen valt of naar
buiten steekt in de wielkast. Een ET van 38 wil zeggen dat
het bevestigingspunt38 mm aan de buitenkant van het midden
van de velg ligt (zie schematische tekening).Steekt een velg te
ver naar buiten, dan moet er een velg met een hogere ET worden
gemonteerd.
Bij ET 42 valt de velg 4 mm meer naar binnen dan bij ET 38.
Omgedraaid geldt: Hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten
steekt.
Fabrikanten produceren elke velgtype maar in een beperkt aantal
fitments. Het kan dus zo zijn dat de velg die je gekozen hebt niet
gemaakt wordt in een ET waarde die voor jouw auto geschikt is.
Of de velg van je keuze ook daadwerkelijk past op jouw auto
kun je het best navragen bij je plaatselijke velgenspecialist.
Deze weet in welke fitments de velg geleverd wordt en zal je
o.a. op basis van de ET-waarde adviseren de velg wel of niet te
monteren. Hier is geen ijzeren regel voor. Natuurlijk zijn er per
autotype bepaalde toleranties, maar ook persoonlijke voorkeur speelt een rol. De ene automoblist wil tot het uiterste gaan en is bereid de carrosserie iets aan te passen, terwijl de andere automoblist hier absoluut niets van wil weten.
Re: Passen deze velgen onder mijn Saxo?
spookeend schreef:
5.5 J x 13 H2 ET 33
5.5J is de breedte van de velg, hier past bij bandenbreedte 185 op
X 13 geeft het aantal Inch aan
H2? geen idee om eerlijk te zijn.
ET 33 is de afstand in mm tussen het hart van de velg(daar waar die tegen de naaf komt en het midden van de velg.
ET 33 geeft dus aan dat het midden van het velgbed(midden van het loopvlak) 33mm naar binnen is..
In vergelijking met de orginele ETwaade van 15 betekend dat dus dat je wiel zo’n 18mm verder naar binnen staat. Hierdoor kan je velg gaan aanlopen op je remklauwen of delen van de ophanging.
Met behulp van een ring(spacer) tussen velg en naaf kan je dit terug brengen.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
ok, dat was nog eens verhelderend, waar haalde je die info nou zo snel vandaan, ik kwam niet op zon lap text hoor, alleen maar types enz.
Maar, zo’n spacer ding, moet dus 15 mm zijn, (1,5 CM??) das best wel veel. Nu heb ik wel eens gehoord dat het niet mag, met van die ringen, en ook dat het slecht kan zijn voor de lagers.
Daar kan ik m dan wel weer iets bij voorstellen, omdat het dragend gewicht dan verder van het hart van de velg afligt, zeg ik dat goed??
Al met al, dan alleen de bandjes maar overzetten, jammer van de velgen wel.
Greatnix Spookeend