ik heb een week geleden ongeveer de motorruimte vd bx schoongemaakt met valma motorreiniger en tuinslang
aanvankelijk leken de problemen van niet starten ed verholpen door het reinigen van de contacten in de verdeelkap.
vanmorgen de auto opgehaald bij de dealer na reparatie vd koppeling en dat ding is geloof ik al 10000x afgeslagen op weg naar huis. lijkt wel of de motor verzuipt oid.
stationair blijft de motor gewoon lopen maar zodra je gas geeft neemt het toerental af ipv toe en valt op een gegeven moment zelfs uit.
iemand enig idee wat het kan zijn? de vriend van mijn zusje is er op het moment mee bezig (ik zit op mijn werk nu) en is bezig alle contacten en stekkers schoon te maken. iemand nog andere ideeen?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Wat voor motor en bouwjaar?
1.9 gti motor
loopt op lpg
bx uit 1992
bosch monotronic injectie systeem
motortype weet ik even zo snel niet uit mijn hoofd
probleem doet zich zowel op benzine als op lpg voor.
alle stekkerverbinding en massa-aansluitingen zijn nagekeken en schoongemaakt trouwens.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:1.9 gti motor
loopt op lpg
bx uit 1992bosch monotronic injectie systeem
motortype weet ik even zo snel niet uit mijn hoofdprobleem doet zich zowel op benzine als op lpg voor.
alle stekkerverbinding en massa-aansluitingen zijn nagekeken en schoongemaakt trouwens.
Misschien wijsheid achteraf, maar met een LPG BX met injectie e.d. is de bekabeling meestal zo brak dat het volstrekt niet verstandig is om met de hogedrukreiniger aan de gang te gaan. Xantia;s (en waarschijnlijk alle latere Citroens) hebben betere bekabeling gekregen. Vergeet niet dat met aanwezigheid van een LPG installatie de bekabeling ook nog eens is gemodificeerd (lees vernaggeld) door after-market stekker verbindingen van de LPG boer. Ik weet dat de vorige eigenaar (Marcel) al veel te stellen heeft gehad met het LPG systeem, maar uiteindelijk liep ie toch goed, zowel op benzine als op gas.
Toch zou ik het in de richting van de onsteking zoeken als het op benzine en gas slecht gaat. Leg de bobine ook voor de gein eens op de kachel.
Groet,
Marten
waar vind ik de bobine?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
als ik het goed heb hangt ie bij de catversies ook onder het inlaatspruitstuk.
gewoon de bobinekabel volgen vanaf de verdeelkap, kom je er vanzelf
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
WD40 doet wonderen
Als je de stroomverdeler, de bobine en de bougie(kabels en)doppen eens een verzadigende douche geeft met het overal te verkrijgen WD40?
Spuiten en starten en lopen, zeker in klamme maanden was dat bij mijn oude break een succes (alwaar de bobine vlak bij de bestuurdersplek, helemaal tegen de paravent zit, weet niet of die daar ook bij jou zit).
Anders is de ontsteking misschien van tijd. Zelf hb ik met gas en afstellen een heeeele nare ervaring dus let op wie je auto afstelt en dat er rekening wordt gehouden met lpg.
Re: WD40 doet wonderen
mcvdberg schreef:Als je de stroomverdeler, de bobine en de bougie(kabels en)doppen eens een verzadigende douche geeft met het overal te verkrijgen WD40?
Spuiten en starten en lopen, zeker in klamme maanden was dat bij mijn oude break een succes (alwaar de bobine vlak bij de bestuurdersplek, helemaal tegen de paravent zit, weet niet of die daar ook bij jou zit).Anders is de ontsteking misschien van tijd. Zelf hb ik met gas en afstellen een heeeele nare ervaring dus let op wie je auto afstelt en dat er rekening wordt gehouden met lpg.
Bij de nieuwere GTI’s zit de bobine op het inlaatspruitstuk. Volg de middelste kabel vanaf de verdelerkap.
Groet,
Marten
Als ik het verhaal zo hoor kan het ook nog aan de stekker van de ‘luchtmassa meter’ liggen Deze luchtmassameter heeft 3 standen. Stationair, gewoon rijden en zeg een open stand waarbij de motor een extra rijk mengsel krijgt. Als de motor stationair loopt wordt de lucht via een omweg naar de motor gevoerd, deze luchttoevoer loopt om het gasklephuis heen en wordt afgesloten als je gas geeft. De computer gebruikt de luchtmassameter, de lambda sonde en de BDP sensor om uit te rekenen hoeveel benzine er moet worden ingespoten. Het klinkt mij alsof wellicht de stekker op de luchtmassa meter kortsluiting maakt. Op het gasklephuis zit ook een stekker (weet nog niet helemaal wat die doet, maar waarschijnlijk is dat de schakelaar voor stationair of rijden..), kan je ook nog eens nakijken.
Verder is het mischien mogelijk eens de computer uit te lezen. Wellicht geeft deze aan waar het probleem zit.
Als laatste kan het ook nog wel eens aan het relais van het injectiesysteem liggen, weet alleen niet wat ze daarmee hebben gedaan ivm LPG installatie….
Als je nog eens een 205 GTi op de sloop tegen komt kan ik je aanraden de kabelboom ervan te kopen Die zijn veel beter als de Citroen versies!
theiz schreef:Als je nog eens een 205 GTi op de sloop tegen komt kan ik je aanraden de kabelboom ervan te kopen: Die zijn veel beter als de citroën versies!
die kabelboom is veels te kort…..dus dan moet je weer solderen. das ook niet echt verstandig.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Computer van de GTi hang toch ook gewoon in de motorruimte? Die zit bij de GTi toch niet onder de voorstoel?
hangt in de motorruimte ja
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Dan moet de kabelboom van de 205 gewoon passen. Kan zijn dat je een paar sensoren moet vervangen omdat de aansluiting anders is, dat is alles.
vandaag ermee aan de slag gegaan.
eerst met wd40 de boel ingespoten -> heeeeel even liep ie goed maar na een paar seconden tiefte het toerental weer omlaag en ging ie weer rot lopen.
daarna verdelerkap vervangen voor reserve-exemplaar, ff de verdelerkap van te voren goed schoongemaakt natuurlijk
liep nog steeds slecht
daarna alle bougiekabels 1 voor 1 nagelopen en met perslucht schoongespoten, btje wd 40 erin. ..... -> nog steeds slecht lopen
toen maar even in de schachtjes gekeken waar de bougies inzaten, zag er nogal viezig uit dus ik heb een stukje keukenrol op een schroevendraaier geplakt en de schachtjes schoongemaakt, en zowaar: HIJ LIEP GOED!!!
vreugde was helaas van korte duur want na een paar minuten goed lopen kwamen de eerste plofjes alweer uit de uitlaat bleek dat bougiekabel 1 (de korste) niet helemaal goed aansloot op de verdelerkap, dus ik de boel goed erin geprakt en lopen als een trein
ff stukje snelweg mee gepakt, paar keer opnieuw gestart ed.
problem solved
* update
helaas liep de auto na een paar keer goed rijden weer onwijs slecht. wel rijdbaar maar erg schokkerig.
heb ff nieuwe bougies gehaald bij de dealer (waar ze me ondertussen ook al kennen ) en zowaar
hij snort weer als een tevreden poesje
morgen krijg ik nog een nieuw setje bougiekabels, gewoon preventief van de dealer en dan moet ie weer goed zijn
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX