1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Oooooolie
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 02 november 2006 12:38 AM

Mijn Xmtje (2.0i 16v 1998 150000km LPG G3) is bijna toe aan nieuwe olie. In de Xant van m’n pa hebben ze pas bij de dealer, Total Quarts 5W30 gemikt. Waterdun maar lopen als een trein en zuiniger en geen olieverbruik. Het is overigens hetzelfde motorblok als in de XM. Wat is wijsheid in deze, oude vertrouwde minerale olie 10W40, een halfsyntheet of volsynthetisch lekker dun voor de winter?
Mitch

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 02 november 2006 12:14 PM
  [ # 1 ]

Ik zou het houden bij een goede halfsyntheet 10W40.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 02 november 2006 12:33 PM
  [ # 2 ]
Serge schreef:

Ik zou het houden bij een goede halfsyntheet 10W40.

hear hear!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 02 november 2006 12:54 PM
  [ # 3 ]

Ik zou het even aankijken met de xantia….Tegenwoordig doen ze overal de “brandstofbesparende” 5W30 in

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 02 november 2006 05:56 PM
  [ # 4 ]

Zoals je het zelf zegt is de Total Quartz 5W30 een goede olie. In de Xsara 2.0 16v van mijn vader zit ook deze olie en is ook zuiniger geworden.
Ik zou zeggen, geef iets meer uit voor de 5W30 en je hebt er een hoop plezier aan.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Texter
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 28-02-2006

Gepost: 02 november 2006 10:31 PM
  [ # 5 ]

Gezien de mijne over het kwart miljoen is onderhand heb ik er Valvoline Maxlife (voor oude barrels) in laten gooien. Dit spul reinigt de motor wat en stopt gaatjes.

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 02 november 2006 11:07 PM
  [ # 6 ]

Hoef je je ineens niet meer te houden aan de oliedikte die de specificaties voorschrijven?
Mik er maar wat in, maakt niet uit wat, zelfs 20w50.

Ik weet wel dat je nimmer een volsynteet er in moet gooien als er altijd normale olie in zat, da ga nie goe….

Profiel  
 
Texter
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 28-02-2006

Gepost: 03 november 2006 02:33 AM
  [ # 7 ]

Ik had 10W40 (Total gok ik) en vervolgens 10W40 MaxLife (ik ben wat kieskeurig), allebei niet synthetisch. Het staat in elk geval op de fles…ik zal binnenkort het oliepeil weer eens gaan checken met die gare peilstok. Hopelijk kruipen er geen beestjes in mijn motor…

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 04 november 2006 01:53 PM
  [ # 8 ]
Ries schreef:

Hoef je je ineens niet meer te houden aan de oliedikte die de specificaties voorschrijven?
Mik er maar wat in, maakt niet uit wat, zelfs 20w50.

Ik weet wel dat je nimmer een volsynteet er in moet gooien als er altijd normale olie in zat, da ga nie goe….

Niet helemaal, je moet nooit 0W40 in een motor gooien die altijd met 15W40 gedraaid heeft

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 04 november 2006 02:06 PM
  [ # 9 ]

Voor mijn XM staat bv in de boekjes dat er origineel 15W40 in moet. Ik gooi er zelf altijd 10W40 in, maar toen ik deze auto kocht had een dealer er kort daarvoor 5W40 in gekiept, waarover deze dealer mij telefonisch meldde dat dit heel gebruikelijk is. Waarom ligt bij 0W40 dan de grens?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 04 november 2006 02:15 PM
  [ # 10 ]

Waarom mag je in een motor die altijd 15w40 heeft gekregen
geen 0w40 in kieperen. ?

Los van de specificaties dan.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 04 november 2006 02:18 PM
  [ # 11 ]

De dealer waar ik mijn auto vandaan heb gooit zelfs 15w40 in alle versnellingsbakken die ze tegenkomen   Rolling Eyes

Kom ik dus nooit meer….

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 04 november 2006 02:20 PM
  [ # 12 ]

Hmm ik gooide in mijn oude Mitsubishie ook 15W40
in de handbak ja. Niet echt optimaal maar hij moest nog
maar 6 maand lopen.

Maar 15w40 in een automaatbak…..... ?
Snel afgelopen vrees ik.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 04 november 2006 02:22 PM
  [ # 13 ]
KlaasBaas schreef:

Waarom mag je in een motor die altijd 15w40 heeft gekregen
geen 0w40 in kieperen. ?

Los van de specificaties dan.

KB

Ik heb wel eens gehoord dat volsynthetische olie iets te reinigend is voor auto’s die altijd op (half)minerale olie gelopen hebben, en dat je daardoor lekken bij pakkingen kunt krijgen e.d.

Ik kan het ook volkomen fout hebben.

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 04 november 2006 03:03 PM
  [ # 14 ]
Robin schreef:
KlaasBaas schreef:

Waarom mag je in een motor die altijd 15w40 heeft gekregen
geen 0w40 in kieperen. ?

Los van de specificaties dan.

KB

Ik heb wel eens gehoord dat volsynthetische olie iets te reinigend is voor auto’s die altijd op (half)minerale olie gelopen hebben, en dat je daardoor lekken bij pakkingen kunt krijgen e.d.

Ik kan het ook volkomen fout hebben.

yep, de keeringen die voorheen minerale olien gewend waren kunnen er niet tegen wanneer je er dan vol-synthetische olieen ingiet. Wanneer je eerst al je keeringen gaat vernieuwen en dan vol-syntheet gaat gebruiken is er geen probleem. (bij een motor-motorblok iets eenvoudiger dan bij een auto-motorblok… Mr. Green )

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 04 november 2006 03:16 PM
  [ # 15 ]

maar hoe kan de “dunnere” olie nou veroorzaken dat je zuiniger rijdt?
Is natuurlijk wel prettig bij een koude start, zodat de olie dan snel op alle plekken terechtkomt waar t moet zijn, en door de “dunte” zullen alle draaiende, bewegende delen minder weerstand hoeven te verwerken… (daardoor zuiniger??) en de smerende werking dan? die wordt toch minder wanneer die op bedrijfstemperatuur is (zeker in hartje zomer)?

Door slijtage (zeker bij oudere autos) zou ik er juist iets dikkere olie indoen…

Of olie die alle gradaties overlapt (waar dun én dikke olie in gemengd zit), een 0W60 ofzo, ben je overal vanaf, loopt ie niet zuiniger maar is je blok wel beschermd tegen slijtage bij koude start én maakt minder lawaai omdat t een ouder blok is, in de zomer én winter…..

Razz

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook