Ik heb even een vraag over het hydraulische systeem, ik ben nu bezig met de ombouw van mijn TD naar TZD Turbo. Omdat er op mijn TD geen stuurbekrachtiging zit wil ik dat nu wel graag. Nu hoorde ik dat er bij xantia een verschil zat daarin? Ik meen dat HD pomp anders word ivm met stuurbekrachtiging/veersysteem, wie kan me daar wat meer over vertellen?
De xantia pomp heeftf meer plunjers met als gevolg een grotere capaciteit…
dacht ik
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Er zijn twee pompen
eentje met één uitgang (bx en x1a)
eentje met twee (x1a/z1b)
Correctie: Beide pompen zijn op zowel de Xantia als op de BX geleverd.Verhaal hierachter:
De normale setup die al sinds de DS gebruikt wordt is:
Hydrauliekpomp -> drukregelaar (met voorraadbol) -> veiligheidsventiel -> systeem.
Om nu stuurbekrachtiging erbij te plaatsen werd er tussen de drukregelaar en het veiligheidsventiel een drukverdeler toegepast, om ook de SB van druk te voorzien. Inmiddels is gebleken dat dit behoorlijk storingsgevoelig kan zijn. En je hebt behoorlijk wat extra componenten nodig.
Om nu het een en ander betrouwbaarder EN goedkoper te maken hebben ze een nieuwe pomp ontwikkeld met twee uitgangen, de zgn. 6+2 pomp. Hier zijn 6 schoepen voor de sb en 2 voor het systeem. Voordeel van dit systeem is dat zowel de sb als de systeemdruk altijd druk krijgen en nooit op elkaar hoeven wachten. En je hebt bergen minder onderdelen, met name de drukverdeler en veel leidingwerk is afgevoerd. Nadeel: het duurt veel langer om de wagen op hoogte te brengen omdat er een deel van de capaciteit altijd naar de sb gaat.
Om dit systeem in de praktijk uit te testen heeft men in de laatste serie ongeblazen dieseltjes met stuurbekrachtiging voorzien van dit systeem. Ik geloof dat het hier alleen om bouwjaar 93 en later ging. De eerste xantia’s hadden soms het oude systeem nog en soms zelfs geen sb.
De pomp is dus zeker pas te maken in de BX. Zelfs de stuurbekrachtigingscylinder moet passen.
Groeten,
Jan
René van Maren schreef:Er zijn twee pompen
eentje met één uitgang (bx en x1a)
eentje met twee (x1a/z1b)
Toevoeging.
Erik Hannewijk heeft het 6+2 systeem werkend in de Bx Sport 2.0 16v
Ik heb een Xantia met 1 uitgang + pompsteun van een Xantia 1.9D op mijn Turbo D12 gezet, maar dat zou ook prima passen op een 1.8 TD of 1.9 D of 1.9 TD. De montage punten op het onderblok van de XUD blokken zijn gelijk.
Voor de xantia pomp met 2 uitgangen heb je wel een andere drukregelaar nodig zoals te vinden op de BXen zonder stuurbekrachtiging. De druregelaar die in staat is samen te werken met de debietverdeler heeft een extra leidinguitgang naar de debietverdeler.
Een potentieel nadeel van deze Xantia constructie is dat het in de BX niet samengaat met airco. Dan past het niet meer omdat de BX neus te krap is. Bij een Xantia met airco is de HD pomp naar boven verplaatst (onder/voor de brandstofpomp) en daar mis je bij de BX de ruimte voor.
Zie mijn website voor foto’s.
Als je het bij jou wil inbouwen moet je wel eerst een Xantia 19 (T)D met 6+2 pom op zien te snorren voor de sloop. OF die enkele BX 19 TZD waarin het is toegepast. Ik heb er al een tijd naar zitten zoeken en je komt ze maar heel weinig tegen.
Chinco schreef:Nadeel: het duurt veel langer om de wagen op hoogte te brengen omdat er een deel van de capaciteit altijd naar de sb gaat.
V2 schreef:Komt de auto dan niet veel te langzaam omhoog? Naar wat ik begrepen heb wordt de 6+2-pomp altijd met antizink-klep gecombineerd, omdat je anders zo lang moet wachten…
Chinco schreef:Chinco schreef:Nadeel: het duurt veel langer om de wagen op hoogte te brengen omdat er een deel van de capaciteit altijd naar de sb gaat.
V2 schreef:Komt de auto dan niet veel te langzaam omhoog? Naar wat ik begrepen heb wordt de 6+2-pomp altijd met antizink-klep gecombineerd, omdat je anders zo lang moet wachten…
Ipv een debietverdeler met drukregelaar krijg je een anti-sink installatie terug (met extra veerbol). Het is dus uiteindelijk maar de vraag of het middel niet erger is dan de kwaal.
MPostma schreef:Ipv een debietverdeler met drukregelaar krijg je een anti-sink installatie terug (met extra veerbol). Het is dus uiteindelijk maar de vraag of het middel niet erger is dan de kwaal.
Dat is pas zo bij de latere ! xantia’s. De BX is nooit hiermee uitgerust en de eerste xantia’s ook niet!
Anti-sink is zowiezo iets dat ik graag wil, en dat staat ook los van het pompverhaal. Al zullen ze het wel hebben bedacht om de pomp te ontzien.
Groeten,
Jan
met een nieuw type pomp duurt het bij de xantia ongeveer een seconde of 30-40 voordat de auto op hoogte staat t.o.v. een seconde of 5 -10 bij een gemiddelde bx (even uitgaande van een goed werkende hydrauliek)
Het is dus niet voor niks dat de antizink bol toegevoegd werd bij de xantia’s met het nieuwe type pomp. Dat was gewoon noodzaak.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:met een nieuw type pomp duurt het bij de xantia ongeveer een seconde of 30-40 voordat de auto op hoogte staat t.o.v. een seconde of 5 -10 bij een gemiddelde bx (even uitgaande van een goed werkende hydrauliek)
Het is dus niet voor niks dat de antizink bol toegevoegd werd bij de xantia’s met het nieuwe type pomp. Dat was gewoon noodzaak.
BX en met 6+2 pomp doen er ook behoorlijk lang over. Mijn disasterbreak heeft zo’n pomp. Mijn 20 tzi heeft de enkele xantiapomp
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Mijn ex BX TGD break (94), die (als ik het goed heb) nu in eigendom is van Lucas Unger….bleek ook een Xantiapomp te hebben.
1 groot voordeel ervan is i.i.g. dat het sturen pas echt licht gaat t.o.v. de oude SB van de BX die ik nooit echt prettig heb gevonden.
(maar het was natuurlijk altijd beter dan niks) ops:
Ik heb echter nooit gemerkt dat het omhoog komen langer duurde.