Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 12-04-2005
- 2CV Special S6
- AX 1.1 TGE Injecton
- Saxo 1.1i 5D
- (Grand) C4 Picasso Exclusive
- C5 Exclusive
- (Grand) C4 Picasso EB6V Exclusive
Ik heb een nieuwe versie C5 break uitvoering. Bij het verwisselen van de banden achter constateerde ik dat de banden scheef waren afgevlakt. Met ander woorden als je de band op zijn loopvlak zet dan valt het wiel gewoon om. Dit was voor beide banden hetzelfde. De banden hebben 50.000 km gelopen aan de ene kant van de band was het profiel nagenoeg weg aan de ander kant zat er nog genoeg profiel voor nog zeker 30.000 km. Bij navraag bij de Citroen dealer kreeg ik te horen dat dit soms voorkomt. Met uitlijnen zou dit probleem niet op te lossen zijn. De achteras van de C5 is zo geconstrueerd dat deze “in een boog” loop en de wielen dus naar binnen staan.
Het gaat er bij mij echter niet in dat een autoproducent auto´s produceert waarbij de banden onevenredig snel zouden kunnen slijten.
Ik ben dus heel erg benieuwd of er andere C5 rijders soortgelijke ervaringen hebben en wat de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn en of er oplossingen zijn om dit te voorkomen/verhelpen.
welkom enne, zoekt en gij zult vinden :
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=164907&highlight=subframe
overigens, het slijtage-beeld dat C5willem schetst lijkt sterk op cuppen, dat is vaak terug te leiden op de combinatie van vrij brede banden icm een meesturende achteras (zoals C5) of een multilink achterwielophanging (Zoals bijv C6, 407, maar ook Focus etc.)
zoals ik in dat draadje al zei: de C5 achterwielophanging is niet uit te lijnen, je kan sporing/camber (die op zich vrij gering is) nameten maar als het buiten spec is en er is niks versleten (rubber, lagers) kan je er niks aan veranderen (behalve het gehele aluminium subframe vervangen )
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije