Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
hallo allemaal,
vers op dit forum en meteen een vraag:
ik heb sinds ik er recentelijk een paar keer in gereden heb besloten een zx te kopen vanwege het heerlijke rijgedrag + combinatie zuinig, goedkoop en heel behoorlijk uiterlijk. nu kan ik voor 600 euro een zx 1.4 uit ‘94 kopen met verschillende nieuwe zaken: nieuwe banden, remmen, distributieriem etc. verder ook in orde, kachelradiateur geen probleem, wel een zwabberende snelheidswijzer maar motorisch en versnellingsbak ook prima + een behoorlijk lage kilometerstand. (tegen de 120.000)
maar: een of beide aandrijfas(sen) is/zijn aan vervanging toe. vooralsnog wel rijdbaar en apk-waardig (de hoezen waren n.b. nog níet versleten) maar het piept en bonkt toch wel een beetje vervelend.
is het de moeite waard hem te kopen en de boel te vervangen of kan ik hem beter links laten liggen?
bij voorbaat dank voor de reacties
Let bij dit type motor op een lekke koppakking, een veel voorkomende kwaal. Je zou de eerste niet zijn die voor weinig een 1.4i koopt met lekke kop. Let op een natte plak linksvoor op het hoekje boven de dynamo, is het hier nat van de olie, is de koelvloeistof mooi schoon of bruin?
Een lekke kop hoeft nog geen reden te zijn om de auto te laten staan, beding dan wel een veel lagere prijs, zeg maar max. €300. Mocht je hulp willen met een “aankoopkeuring”? stuur me dan een PB/email, ik woon in Rotterdam, ZXen met dit type motor is een uit de hand gelopen specialisme van mij geworden
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
dank voor de tips!
zowel voor als na testrit was de motor droog. koppakking lijkt me dus vooralsnog in orde. silentblocks vergeten te checken om eerlijk te zijn. is het vervangen daarvan lastig/duur?
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
De silentblocks achter zijn relatief goed te vervangen. Bij de dealer natuurlijk weer (te) duur. Je hoort ze bonken (bij optrekken bijv.) als ze echt goed versleten zijn. Silentblocks voor zijn wat lastiger te vervangen (180 bij dealer).
Verder klinkt het als een strakke deal! Check idd de koppakking nog. Je ziet niks aan koelvloeistof in deze gevallen trouwens. Hij lekt aan de buitenkant; rechtsvoor tussen kop en carter is het blok dan wat vettig/nattig.
Distri moet bij 120.000 vervangen worden. Als die er nieuw in zit dan kun je nog heel wat jaren sturen als je niet zo achterlijk veel rijdt.
Zoals Marco al zei: de steekassen zijn het grote probleem niet en als de motor droog is (ZX1.4i) dan kun je er bijna geen buil aan vallen.
Geloof me… ik heb ervaring (met builen)
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
ZX-Enschede schreef:Distri moet bij 120.000 vervangen worden.
Die was al vervangen zoals je in de inleiding kunt lezen!
edit; je hebt gelijk, er staat niet expliciet vervangen, maar in orde. Ik neem echter aan dat ie bedoeld dat deze al vervangen is.
Verkocht, helaas schade gereden!
Ik bedoelde dus dat TS als de auto tegen de 120.000 KM gereden heeft én al een nieuwe riem heeft, dat-ie dan zich daar de komende jaren geen zorgen over hoeft te maken. Die gaat tenslotte ook weer 120.000 KM mee.
Jos van der Voort
mkatgert schreef:zowel voor als na testrit was de motor droog. koppakking lijkt me dus vooralsnog in orde.
Controleer voor de zekerheid ook de koelvloeistof, bovenstaande zegt nog niets.
De motor van mijn ZX was ook droog, de koelvloestof was bruin, toen had ik er nog geen verstand van
Het lekken begon pas een paar dagen laten en het werd steeds erger.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
nou, ik heb de knoop doorgehakt, morgen ga ik hem ophalen. nogmaals bedankt voor de goede adviezen, en als iemand nog tips/info/wat dan ook heeft voor het vervangen van de aandrijfassen dan houd ik me aanbevolen.
In het ZX forum staat ergens hoe je het Haynes manual kunt downloaden.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Zo, update na er een tijdje in rondgereden te hebben.
+ wat rijdt dat lekker
+ wat rijdt dat lekker!!
+ hij bonkt alleen bij bochten naar rechts, dus het is maar één aandrijfas (welke?)
- de koelvloeistof is toch wel een stuk viezer (geworden?) dan ik bij inspectie eerst kon zien, vrees nu toch een beetje voor de koppakking.
- ik blijk de sierstrip onder de voorkant van de motorkap te missen, dient die nog enig doel?
- volgens het kentekenbewijs is het een zx image 1.4i, terwijl er in de dorpel heel groot furore staat, viel me net pas op. :
- volgens het kentekenbewijs is het een zx image 1.4i, terwijl er in de dorpel heel groot furore staat, viel me net pas op
dat komt waarschijnlijk omdat men ooit dorpel beschermers van een furore op zijn geplakt. gaan zorgen er om maken.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Marco ZX AURA 1.4i schreef:
plaats eens een foto van je nieuwe aan winst?
als je op de tekst naast mijn posts klikt kom je op een pagina met daar ook een foto.
mkatgert schreef:- de koelvloeistof is toch wel een stuk viezer (geworden?) dan ik bij inspectie eerst kon zien, vrees nu toch een beetje voor de koppakking.
Ik heb je hier voor gewaarschuwd, op deze manier heb ik ook mijn eerste ZX met lekke kop gekocht.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
ZX1.4i schreef:
Ik heb je hier voor gewaarschuwd, op deze manier heb ik ook mijn eerste ZX met lekke kop gekocht.
ik heb nog weer verder geinspecteerd: er zit geen drab in de koelvloeistof, het is meer ‘helder bruin’, het is kennelijk al weer een tijdje geleden dat het vervangen is. ik vervang de kvs maandag en ga dan nog eens kijken of het weer snel vervuilt. er zit ook geen drab bij de vuldop van de motorolie.
geeft me weer wat hoop!
(en ik ben vooralsnog geen motorolie en kvs verloren , maar dat is misschien ook een beetje te verwachten na 2 dagen rijden )
toch nog weer een ander dingetje wat me tijdens de proefrit nog niet opgevallen was: bij koude motor en ingetrapte koppeling zingt er ergens iets in de auto als ik tussen de 50 en 80 rijd. zodra koppeling weer opgekomen is is het geluid weer weg. ook iets met de aandrijfassen, of is dit weer iets heel anders?
Het zingende geluid is waarschijnlijk het druklager van de koppeling.
Zolang dit geluid niet erger wordt, kan het over het algemeen geen kwaad.
De sierstrip onder de motorkap die je mist, is volgens mij de grille (als ik op je foto kijk, heb ik tenminste het idee dat ik die mis…).
Behalve sierwaarde levert de grille ook enige bescherming voor je radiateur, dus ik zou wel op zoek gaan naar een grilletje. Ze zijn zowel nieuw als op de sloop niet duur. Op de sloop kun je misschien een vinden in de goede kleur, een nieuwe zul je moeten (laten) spuiten.
ZX 1.4i Reflex Break 1994