Dag lieve mensen,
Ik heb het bekende probleem dat mijn linker schermpje meldt dat mijn remlichten defect zijn als ik de richtingaanwijzer aanzet. Ik heb inmiddels begrepen dat ik de massacontacten bij de lichten even moet controleren en schoonmaken, maar ik heb het systeem een tijdje ook eens getest door alle rem- en achterlichten te verwijderen, en dan gaan er géén lampjes op mijn dashboard branden… ook niet als ik mijn rempedaal intrap. Ik heb trouwens niet gekeken of ze dan nog wel gaan branden als ik mijn richtingaanwijzer aanzet. Weet iemand hoe ik dit weer werkend krijg zoals het hoort?
Overigens zullen de lampjes in mijn display de komende 20 jaar niet meer stukgaan:
Het is jammer dat mijn telefoon geen mooie foto’s maakt, anders had je de weerstandjes onder de ledjes ook nog kunnen zien zitten.
Oh, en voor de slimmeriken - het probleem van mijn controledisplay komt niet doordat ik er ledjes ingestopt heb! Dit was namelijk al zo voordat ik hem er überhaupt uit heb gehad.
Met vriendelijke groet,
Erik
Groetjes Erik!
Best Ledje
Ah, je vervangt de lampjes voor LED’s, welke weerstand waarde
gebruik je overigens ?
Je probleem zit waarschijnlijk in een slecht doorgetrokken aarding.
Of een aardlusje. Dus in jouw geval de aarding ook van je
knipperlichten bekijken.
Verder is dit een rot klusje denk ik, een veel meten met
een ohm meter vrees ik.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Dank voor je reactie, Baas K.
Ik heb voor de rode LED’s weerstanden van 560 Ohm gebruikt, en voor de groene heb ik een 2 kOhm gebruikt omdat het schermpje ‘s nachts anders irritant fel is. De rode zijn niet zo erg, bovendien horen deze normaal toch niet te branden tijdens het rijden ... Had overigens wel een complete discotheek met die remlichten op m’n dashboard van de week
Ik zal de kofferbak inderdaad wel moeten slopen, heb sinds de regen deze week ook problemen met de vergrendeling daarvan, reageert af en toe niet op de CV. Ik had al een andere motor van de sloop gehaald, maar deze heb het dus wel 2 hele weken uitgehouden.
Maar dat van die massapunten zou ook het probleem kunnen veroorzaken dat defecte lampen dus níet gedetecteerd worden ?
MVG,
Erik
Groetjes Erik!
Ja mogelijk.
Ik denk dat de detectie gebaseerd is op een weerstandswaarde.
Als deze groter wordt (defecte lamp) springt die in.
En dit kan een rol spelen.
Maar er kunnen ook andere dingen spelen.
Je zegt dat het gebeurd als je je knipperlichten aanzet.
Wie weet loopt er ook wel een lekstroom ergens van
die regeling naar het detectie circuit. Maar ik weet niet
hoe ze die ongein allemaal gemaakt hebben.
En of dit in wirediagrams staat… ??
Geen idee.
Veel sterkte en suc6 met het herstel en fout zoeken.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Citroën heeft voor het probleem dat jij omschrijft een oplossing bedacht met een relais in de bedrading van het rempedaal. Hoe en wat precies weet ik niet, ik heb die beschrijving wel ergens liggen maar kan hem niet vinden.
Ook bij de achterlichten de massa verbeteren, ik hoef jou niet uit te leggen hoe dat moet.
Sjako
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Nog een andere mogelijkheid: Vervang de schakelaar onder je rempedaal. Deze raken “vermoeid”, rotte contacten zorgen voor dergelijke storingen. Bijna elke XM met boardcomputer geeft deze melding wel een keer. Kijk maar eens onder je pedaal, je ziet hem zitten, de rest wijst vanzelf.
Groets Ruben
See, buy, fly C5 V6
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Een extra massadraad bij je achterlichten leggen is het minste werk en werkt meestal ook prima.
Groet,
L
@ Sjaak81: Zag dat schema er zo uit?
De punten die ik met rode pijl heb aangegeven komen dan van de rempedaalschakelaar af, ééntje (volgens Haynes de witte) zit aan de geschakelde plus, de andere (volgens Haynes de grijze) gaat dan naar de remlichten. Er kan hier uiteraard gewoon een relais van het type ‘automobiel’ gebruikt worden.
@ xm_turbo: dit is eigenlijk een betere oplossing dan de schakelaar van het rempedaal vervangen, aangezien een relais electrisch bediend wordt, dus er wordt niet hard op de contacten gedrukt en goed geïsoleerd is (van vocht). Een relais schakelt prima, ook als het voedende signaal niet helemaal koosjer is. (geloof dat zo’n relais al bij 10 volt schakelt, en dan bekrachtigd blijft tot 5 volt). Maar ook een relais gaat uiteindelijk dood, dus… :neenee
Transistor? Die gaat niet stuk, misschien na een miljoen keer schakelen maar dat zou dan ergens in 2050 zijn. Dat overleeft die auto toch nooit. Nadeel is dat deze niet een echte ‘aan’ en ‘uit’ stand heeft als een relais. Dus men neme een triac (een echt schakelende halfgeleider) ...dit vereist onderzoek!
Andere vraag: ik heb vandaag mijn kofferdeksel uit elkaar gehaald, en daar heb ik een bruin 2-polig stekkertje van het vrouwelijke geslacht zien loshangen met 2 oranje draden eraan, waarvan één een witte markering heeft. Heeft iemand enig idee wat hieraan hoort te zitten?
Met vriendelijke groet,
Meneer Lamp
Groetjes Erik!
Nou, het probleem lijkt opgelost. Ik heb vandaag de massacontacten in de kofferklep losgemaakt en schoongemaakt, en dit ook bij de stekkers van de buitenste lamp-units gedaan. Geen onterechte meldingen meer, en bij het losmaken van een buitenste unit geeft het display bij de juiste kant een melding bij zowel het inschakelen van de verlichting, als bij het intrappen van het rempedaal. Deze heb ik overigens niet schoongemaakt of aangepast. Bedankt aan iedereen voor alle tips en trucs met betrekking tot dit probleem.
Met vriendelijke groet,
Meneer Lamp
Groetjes Erik!