Verschil tov BX
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 02 november 2006 03:20 PM

Ik heb even een vraag over het hydraulische systeem, ik ben nu bezig met de ombouw van mijn TD naar TZD Turbo. Omdat er op mijn TD geen stuurbekrachtiging zit wil ik dat nu wel graag. Nu hoorde ik dat er bij xantia een verschil zat daarin? Ik meen dat HD pomp anders word ivm met stuurbekrachtiging/veersysteem, wie kan me daar wat meer over vertellen?

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 02 november 2006 03:22 PM
  [ # 1 ]

De xantia pomp heeftf meer plunjers met als gevolg een grotere capaciteit…

dacht ik Rolling Eyes

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 02 november 2006 05:36 PM
  [ # 2 ]

Er zijn twee pompen

eentje met één uitgang (bx en x1a)
eentje met twee (x1a/z1b)

 

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 02 november 2006 07:54 PM
  [ # 3 ]

Correctie: Beide pompen zijn op zowel de Xantia als op de BX geleverd.Verhaal hierachter:
De normale setup die al sinds de DS gebruikt wordt is:
Hydrauliekpomp -> drukregelaar (met voorraadbol) -> veiligheidsventiel -> systeem.
Om nu stuurbekrachtiging erbij te plaatsen werd er tussen de drukregelaar en het veiligheidsventiel een drukverdeler toegepast, om ook de SB van druk te voorzien. Inmiddels is gebleken dat dit behoorlijk storingsgevoelig kan zijn. En je hebt behoorlijk wat extra componenten nodig.
Om nu het een en ander betrouwbaarder EN goedkoper te maken hebben ze een nieuwe pomp ontwikkeld met twee uitgangen, de zgn. 6+2 pomp. Hier zijn 6 schoepen voor de sb en 2 voor het systeem. Voordeel van dit systeem is dat zowel de sb als de systeemdruk altijd druk krijgen en nooit op elkaar hoeven wachten. En je hebt bergen minder onderdelen, met name de drukverdeler en veel leidingwerk is afgevoerd. Wink Nadeel: het duurt veel langer om de wagen op hoogte te brengen omdat er een deel van de capaciteit altijd naar de sb gaat.
Om dit systeem in de praktijk uit te testen heeft men in de laatste serie ongeblazen dieseltjes met stuurbekrachtiging voorzien van dit systeem. Ik geloof dat het hier alleen om bouwjaar 93 en later ging. De eerste xantia’s hadden soms het oude systeem nog en soms zelfs geen sb.

De pomp is dus zeker pas te maken in de BX. Zelfs de stuurbekrachtigingscylinder moet passen.

Groeten,
Jan

René van Maren schreef:

Er zijn twee pompen

eentje met één uitgang (bx en x1a)
eentje met twee (x1a/z1b)

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 02 november 2006 08:03 PM
  [ # 4 ]

Toevoeging.

Erik Hannewijk heeft het 6+2 systeem werkend in de Bx Sport 2.0 16v

Ik heb een Xantia met 1 uitgang + pompsteun van een Xantia 1.9D op mijn Turbo D12 gezet, maar dat zou ook prima passen op een 1.8 TD of 1.9 D of 1.9 TD. De montage punten op het onderblok van de XUD blokken zijn gelijk.

Voor de xantia pomp met 2 uitgangen heb je wel een andere drukregelaar nodig zoals te vinden op de BXen zonder stuurbekrachtiging. De druregelaar die in staat is samen te werken met de debietverdeler heeft een extra leidinguitgang naar de debietverdeler.

Een potentieel nadeel van deze Xantia constructie is dat het in de BX niet samengaat met airco. Dan past het niet meer omdat de BX neus te krap is. Bij een Xantia met airco is de HD pomp naar boven verplaatst (onder/voor de brandstofpomp) en daar mis je bij de BX de ruimte voor.

Zie mijn website voor foto’s.

Als je het bij jou wil inbouwen moet je wel eerst een Xantia 19 (T)D met 6+2 pom op zien te snorren voor de sloop. OF die enkele BX 19 TZD waarin het is toegepast. Ik heb er al een tijd naar zitten zoeken en je komt ze maar heel weinig tegen.

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 02 november 2006 10:15 PM
  [ # 5 ]
Chinco schreef:

Nadeel: het duurt veel langer om de wagen op hoogte te brengen omdat er een deel van de capaciteit altijd naar de sb gaat.

V2 schreef:

Komt de auto dan niet veel te langzaam omhoog? Naar wat ik begrepen heb wordt de 6+2-pomp altijd met antizink-klep gecombineerd, omdat je anders zo lang moet wachten…

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 02 november 2006 10:55 PM
  [ # 6 ]
Chinco schreef:
Chinco schreef:

Nadeel: het duurt veel langer om de wagen op hoogte te brengen omdat er een deel van de capaciteit altijd naar de sb gaat.

V2 schreef:

Komt de auto dan niet veel te langzaam omhoog? Naar wat ik begrepen heb wordt de 6+2-pomp altijd met antizink-klep gecombineerd, omdat je anders zo lang moet wachten…

Ipv een debietverdeler met drukregelaar krijg je een anti-sink installatie terug (met extra veerbol). Het is dus uiteindelijk maar de vraag of het middel niet erger is dan de kwaal.

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 02 november 2006 11:00 PM
  [ # 7 ]
MPostma schreef:

Ipv een debietverdeler met drukregelaar krijg je een anti-sink installatie terug (met extra veerbol). Het is dus uiteindelijk maar de vraag of het middel niet erger is dan de kwaal.

Dat is pas zo bij de latere ! xantia’s. De BX is nooit hiermee uitgerust en de eerste xantia’s ook niet!
Anti-sink is zowiezo iets dat ik graag wil, en dat staat ook los van het pompverhaal. Al zullen ze het wel hebben bedacht om de pomp te ontzien. Wink

Groeten,
Jan

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 03 november 2006 10:56 AM
  [ # 8 ]

met een nieuw type pomp duurt het bij de xantia ongeveer een seconde of 30-40 voordat de auto op hoogte staat t.o.v. een seconde of 5 -10 bij een gemiddelde bx (even uitgaande van een goed werkende hydrauliek)

Het is dus niet voor niks dat de antizink bol toegevoegd werd bij de xantia’s met het nieuwe type pomp. Dat was gewoon noodzaak.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 03 november 2006 10:37 PM
  [ # 9 ]
metro2005 schreef:

met een nieuw type pomp duurt het bij de xantia ongeveer een seconde of 30-40 voordat de auto op hoogte staat t.o.v. een seconde of 5 -10 bij een gemiddelde bx (even uitgaande van een goed werkende hydrauliek)

Het is dus niet voor niks dat de antizink bol toegevoegd werd bij de xantia’s met het nieuwe type pomp. Dat was gewoon noodzaak.

BX en met 6+2 pomp doen er ook behoorlijk lang over. Mijn disasterbreak heeft zo’n pomp. Mijn 20 tzi heeft de enkele xantiapomp

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 04 november 2006 04:14 AM
  [ # 10 ]

Mijn ex BX TGD break (94), die (als ik het goed heb) nu in eigendom is van Lucas Unger….bleek ook een Xantiapomp te hebben.

1 groot voordeel ervan is i.i.g. dat het sturen pas echt licht gaat t.o.v. de oude SB van de BX die ik nooit echt prettig heb gevonden.
(maar het was natuurlijk altijd beter dan niks) Surprisedops:

Ik heb echter nooit gemerkt dat het omhoog komen langer duurde.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook