Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Heb vanavond m’n nieuwe 1-2-3 van Albertronics geinstalleerd. Ben heel blij!
Starten op LPG deed ze al, maar hoef nu ook het gaspedaal helemaal niet aan te raken.
Minder overslaan, moet nog 1 bougiekabel vervangen (welke gek vervangt niet alle kabels tegelijk denk je dan… dat is omdat ik ze nieuw heb van een Hyundai Lantra, want die lagen op het werk maar 1 ontbrak. Dit omdat de originele kabels niet goed overweg kunnen met 1-2-3, en LPG ook niet).
Nu vermeldt de installatiehandleiding van Albertronics dat terwijl je de 6mm stift in het gat hebt zitten, je op de nokkenaspoelie bij 0 graden een streepje aanbrengt met witte verf.
Ik heb de initieele afstelling en de rest gedaan op de verdeler, maar nu vraag ik me af. Ik heb de verdeler zo afgesteld zodat de stroboscoop rond de 8 graden voor BDP de witte streep toont, rond de 900 toeren. Klopt dit? Wat is jullie mening? Ik heb het idee dat ik gerinkel hoor bij optrekken, en dat op LPG… iedereen weet dat LPG ontzettend klopvast is en dat je de ontsteking flink vroeger kan zetten. Kan ik een fout gemaakt hebben en de voorontsteking te ver hebben gezet?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Re: Eindelijk een 123 in m’n DS! Klein vraagje nog.
Alcyone schreef:
Nu vermeldt de installatiehandleiding van Albertronics dat terwijl je de 6mm stift in het gat hebt zitten, je op de nokkenaspoelie bij 0 graden een streepje aanbrengt met witte verf.
Kan ik een fout gemaakt hebben en de voorontsteking te ver hebben gezet?
Afhankelijk van het type motor is de stift in gat positie: BDP of 12 graden voor BDP. Je zoekt dit uit door bougie 1 te verwijderen, er een lange schroeven draaier in te doen, motor te draaien en het hoogste punt van de schroevendraaier te zoeken. past nu de boor in gat -> hij zit op BDP. Paste de boor voor dit punt in gat -> hij zit op 12 graden voor BDP.
Je moet de ontsteking bij stationair op 12 graden voor BDP zetten. Als jou pen in gat positie al 12 gr voor BDP was, dan heb je nu dus je ontsteking op 20 graden voor BDP gezet.
Overigens is 12 graden ongeveer 1 cm.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Re: Eindelijk een 123 in m’n DS! Klein vraagje nog.
Egbert schreef:Alcyone schreef:
Nu vermeldt de installatiehandleiding van Albertronics dat terwijl je de 6mm stift in het gat hebt zitten, je op de nokkenaspoelie bij 0 graden een streepje aanbrengt met witte verf.
Kan ik een fout gemaakt hebben en de voorontsteking te ver hebben gezet?
Afhankelijk van het type motor is de stift in gat positie: BDP of 12 graden voor BDP. Je zoekt dit uit door bougie 1 te verwijderen, er een lange schroeven draaier in te doen, motor te draaien en het hoogste punt van de schroevendraaier te zoeken. past nu de boor in gat -> hij zit op BDP. Paste de boor voor dit punt in gat -> hij zit op 12 graden voor BDP.
Je moet de ontsteking bij stationair op 12 graden voor BDP zetten. Als jou pen in gat positie al 12 gr voor BDP was, dan heb je nu dus je ontsteking op 20 graden voor BDP gezet.
Overigens is 12 graden ongeveer 1 cm.
Oftewel, als de strobo flitst bij stationair bij 0 graden op de boog, is het in werkelijkheid 12 graden voor BDP?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Re: Eindelijk een 123 in m’n DS! Klein vraagje nog.
per ongeluk dubbelpost.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Ik heb hier ook mee zitten kl*ten. Dacht ook eerst dat je bij stationair toerental 6 of 7 graden moest aflezen. Maar het moest als ik het me goed herinner 0 graden bij 600-nogwat toeren zijn. De mijne loopt zo in ieder geval perfekt en pingelt niet.
If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)
Hallo Jongens,
Misschien een beetje off topic. Maar waarom werken orginele bougie kabels niet zo goed in combinatie met 123 ignition? En welke kabels raden jullie dan wel aan?
Mvg Antoine
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Rijd al jaaaren met 123, LPG en orginele kabels….
Citroen!
Re: Eindelijk een 123 in m’n DS! Klein vraagje nog.
Alcyone schreef:
Oftewel, als de strobo flitst bij stationair bij 0 graden op de boog, is het in werkelijkheid 12 graden voor BDP?
Inderdaad, als uit de test met pen en schroevendraaier in bougiegat blijkt dat het gat in vliegwiel bij jou op 12 graden voorontsteking staat.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper