Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
Na te van ijs te horen hebben gekregen dat hij voor gek staat op zijn school met mijn auto die steeds uitvalt als hij zijn voet van gas haalt om stationair te kunnen draaien, vroeg schoot me iets te binnen.
Toen we de bougies vervangen hadden viel me op dat ze wit waren. Ik meende ergens op dit forum te hebben gelezen dat bij goed lopende moter de bougie bruinig moet zijn ( bij brommers ook zo..)
witte bougies schijnt op te weinig brandstof te duiden, klopt dit? of verwar ik mezelf met brommers.
nog iets, bij laag toerental wil het bekende oranje lampje nog wel eens aangaan.. vooral als hij zo raar loopt en steeds afslaat, of trug valt naar 500 rpm
grtz Ab
Ga nou eerst een Lambda-sonde halen op de sloop. Monteren is een eitje. Hierna accupool verwijderen en 5 minuten zo laten staan. Hierna starten en 5 minuten stationair laten lopen.
Dan lekker rijden en na een paar dagen weer naar de kleur van je bougies kijken: waarschijnlijk bruinig.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Dat klopt helemaal.
Misschien vervuilde injectoren? Daardoor kan hij ook stationair afslaan
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
ik heb net iets toegevoegt:
nog iets, bij laag toerental wil het bekende oranje lampje nog wel eens aangaan.. vooral als hij zo raar loopt en steeds afslaat, of trug valt naar 500 rpm
daarom ook mijn bijdrage hierboven!!
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
mja volges LJ gaat je auto met lambda kapot ook onder het rijden schokken,
doet die van mij niet.
Dat kan, maar hoeft niet perse. Ik heb hem ook horen lopen en ben er dus vrijwel zeker van. Voer toch mijn tip maar eens uit. Het kost je op de sloop bijn niets. Qua tijd kost je het ook maar hoogstens een half uurtje! Het resultaat zal je verbazen!
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
dat word dus naar de sloop
Idd, dikke kans dat het je lambda is…
Ik weet niet of het bij auto’s net zo duidelijk wordt als bij scooters e.d. maar mijn bougie’s waren ook vrij licht van kleur…
Ook ik heb weleens last van een oranje lampje en dan vooral bij vochtig weer. Slecht lopen doet de motor overigens allerminst.
Ook ik verdenk de lambda
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Idd, dikke kans dat het je lambda is…
Ik weet niet of het bij auto’s net zo duidelijk wordt als bij scooters e.d. maar mijn bougie’s waren ook vrij licht van kleur…
Ook ik heb weleens last van een oranje lampje en dan vooral bij vochtig weer. Slecht lopen doet de motor overigens allerminst.
Ook ik verdenk de lambda
Wat een gegis terwijl je een lambda sonde heel makkelijk kan meten in bedrijf. Neem scherpe meetpennen waarmee je door de isolatie van de sensordraden van de sonde heen prikt. De meeste sensoren hebben 4 draden. 2 dikke voor de verwarming en 2 dunne voor de sensor zelf. Meet op verschillende constante toerental de waarde van de spanning. Die moet continu pendelen tussen 0.2V en 0.8V.
Was dit niet een gasbak? Dan meten zowel op benzine als gas en bij verschillende toerentallen.
Als onder alle omstandigheden de meetwaarde niet pendelt is er iets mis. Alleen op gas problemen of in bepaalde gebieden: dan is de sensor waarschijnlijk niet defect maar moet je iets anders onderzoeken.
Vb. Als op gas stationair de waarde rond de 0.8 tot 1 V blijft hangen staat ie continu te rijk bij stationair. Als ie met een hoger toerental wel gaat pendelen wijst dat op een probleem met de verdamper of de mengselregeking op gas. Als de waarde rond de 0.2 V blijft hangen staat ie continu veel te arm. Als ie met hogere toerentallen of met overschakelen op benzine wel weer gaat pendelen dan heb je wederom een probleem met de mengselregeling en niet met de lambdasonde.
Meten = Weten
Gissen = Missen
Bij een auto op benzine zijn witte bougies niet goed. Bij een auto op gas zijn witte bougies wel gebruikelijk.
Tis een peutbak..
Ijs schreef:Tis een peutbak..
Dat scheelt alweer wat mogelijkheden! Maar goed: ik zou eerst die lambdasonde eens meten (in bedrijf dus, want losgekoppeld zeggen de meetwaarden weinig). Daarna conclusies trekken.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Waarschijnlijk valse lucht, een lek tussen luchtweger en gasklep. Zitten er geen scheuren in de slangen van de carterafzuiging? Die komen namelijk op die slang tussen die twee componenten uit. Ik ken de klacht van m’n moeder’s 19 TZI Break. Dat een lambdasensor constant een hoog voltage zou kunnen genereren als ie defect is, vind ik moeilijker te geloven.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Probleem al opgelost?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Probleem al opgelost?
Nee want ik rijd erin..
mja ik heb ook last van witte bougies, en schokken doet hij ook wel.de bougies zijn net vervangen maar hets chokken blijft. ik heb de indruk dat optrekken niet mooi loopt maar wat twijfelend. En dus heb ik nog steeds last van al die vettige mayonaisepap in alle olieslangen en peilstok. aan het onderste van de pijlstok hangt mooie zwarte olie. waarom hebben andere auto’s dat nu niet….
heeft er iemand nog een lambda sonde mss kan ik die ook eens vervangen.
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht