Periodiek onderhoud
Doefoe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 18-10-2004

Gepost: 07 november 2004 07:50 PM

Hallo allemaal!

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een DS 23 ie Pallas uit 1974. Ik ben nu bezig een overzichtje te maken van wat er aan periodiek onderhoud aan moet gebeuren, om de hoeveel kilometer dit moet gebeuren, wat ik er aan gereedschap en materiaal bij nodig heb etc.

Omdat ik nog niet de DS/auto-expert ben die ik hoop te worden,  Wink  zie ik waarschijnlijk heel wat dingen over het hoofd.
Heeft iemand aanvullingen?


Overzicht periodiek onderhoud wat ik tot nu toe heb:

Olie motorcarter verversen 5.000 km
Kleppen stellen 5.000 km
Controle ontstekingsinstallatie 5.000 km
Luchtfilter cleanen 10.000 km
Carterontluchting 10.000 km
Oliefilter vervangen 10.000 km
Olie versnellingsbak verversen 20.000 km
Achterremmen bijstellen 2 x / jaar
Bougies vervangen 1 x / jaar
Hydraulische olie verversen 1 x / 2 jaar of 40.000 km
Contactpunten vervangen 1 x / 3 jaar of 60.000 km
Bougiekabels vervangen 1 x / 3 jaar of 60.000 km
Verdelerkap vervangen 1 x / 3 jaar of 60.000 km
Rotor vervangen 1 x / 3 jaar of 60.000 km
Condensator vervangen 1 x / 3 jaar of 60.000 km
Bobine vervangen 1 x / 3 jaar of 60.000 km
Isolatorpijpjes vervangen 1 x / 3 jaar of 60.000 km


Groetjes,
Annemieke

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 08 november 2004 10:51 AM
  [ # 1 ]

Een paar jaar geleden heb ik op een forum gevraagd wat er allemaal komt kijken bij een grote beurt.  Het zijn reacties van verschillende mensen bij elkaar geknipt en geplakt.

Dit zijn dus puntjes bij iedere 10000 kilometer, maar voor sommige puntjes vind ik het wel erg enthausiast…

Olie en filter vervangen.
Punten en condesator vervangen
Onsteking afstellen (contacthoek ongeveer 57-59 graden)
Afhankelijk van het type verdeler 52 of 57 of 59 tijdstip afstellen
12 graden (6 graden op de nokkenas poelie)
afhankelijk van het type: na 1972 ongeveer is het 12 graden op de poelie (kijk of TDC overeen komt met 0 graden op de graden boog)
Bougies vervangen en afstellen (0,8 mm) controleer of de fiber bougie
pijpjes nog in orde zijn.
Kleppen stellen, vervang wel de klepdeksel o ringen en het klepdeksel
pakking. Met warme motor: inlaat 15 en uitaat 20 Op gas iets meer.
Bougie kabels doormeten (evt vervangen bij slechte staat)
Paar druppeltjes olie in het waterpomp gaatje.
Bakolie controleren op nivo, vervangen bij 20.000 km
Lhm filters reinigen, evt Lhm verversen.
Snaren op spanning brengen evt vervangen.
Radiateur nivo controleren.
Ruitensproeiervaatje vullen.
Accu water nivo controleren.
Staat voorrem blokken controleren.
Handrem afstellen.
Voortrein volledig doorsmeren (ook de stabilisator stang lagertjes dus!)
Achterremmen reinigen en stellen.
Bandenspanning, zelf hou ik altijd 2.1 voor en 2.0 achter aan bij de 180/185 banden. Het is niet voorgeschreven maar ik vind het net iets prettiger rijden.
Koplamp hoogte afstellen.
Contoleren of alle verlichting ook daadwerkelijk werkt.
Staat ruiterwisserbladen controleren.
luchtfilter reinigen
koppeling vrije slag check bij handgeschakelde
DS,evt. bijstellen
check stuurhuishoezen
achterwiellagers smeren
check veerbollen
Voortrein volledig doorsmeren (ook de stabilisator stang lagertjes dus!)
achterwiellagers smeren

Groet,

Raymond

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 november 2004 11:08 AM
  [ # 2 ]

ik zou de puntjes elke 10.000 doen.

En doorsmeren van de voortrein: elke 5000!!

Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 08 november 2004 11:45 AM
  [ # 3 ]

hmm is dat zo belangrijk?

ik durf bijna niet te zeggen dat ik de afgelopen 12 jaar mijn voortrein nog nooit heb gedaan…  en wie weet hoe lang het geleden is dat de vorige eigenaar het gedaan heeft..

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 november 2004 12:18 PM
  [ # 4 ]

Ja maar jij rijdt er ook niet mee!

HAHAHAHA
Cool  Laughing  Laughing

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 08 november 2004 12:29 PM
  [ # 5 ]

dat scheelt vast enorm   Laughing

ik heb er toch wel al meer dan 50000 km mee gereden horr sinds ik hem heb,

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 november 2004 02:08 PM
  [ # 6 ]

Nou, Doorsmeren dan! rijdt ie ook strakker van en blijven je fusees heel!

Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Doefoe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 18-10-2004

Gepost: 11 november 2004 01:24 AM
  [ # 7 ]

Raymond, Bogaard77,

Bedankt voor jullie reacties!!

Gr.
Annemieke

Profiel  
 
Willemke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 20-11-2004

Gepost: 25 november 2005 03:33 AM
  [ # 8 ]
Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 november 2005 11:26 AM
  [ # 9 ]

Wegens voorgenomen strakkere mod actie topic ontdaan van onzin posts

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
maartenbokslag
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004

- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Gepost: 25 november 2005 05:42 PM
  [ # 10 ]

Een paar opmerkingen over de lijst helemaal bovenaan:
bobine en isolatiepijpjes preventief vervangen? Heb ik nog nooit van gehoord. Die vervang je als ze stuk gaan.
Elke 5000 km kleppen stellen is ook wat veel van het goede, misschien eens in de 10000 km als je op LPG rijdt, maar anders zou 20000-30000 km toch goed moeten kunnen?
Contactpunten zou ik toch wel elke 30000 km doen.
Succes met je nieuwe hobby!
En doorsmeren elke 5000 km ... zeker doen! Vervangen van die draaigewrichten is behoorlijk kostbaar!

Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 25 november 2005 10:57 PM
  [ # 11 ]
maartenbokslag schreef:

Een paar opmerkingen over de lijst helemaal bovenaan:
bobine en isolatiepijpjes preventief vervangen? Heb ik nog nooit van gehoord. Die vervang je als ze stuk gaan.
Elke 5000 km kleppen stellen is ook wat veel van het goede, misschien eens in de 10000 km als je op LPG rijdt, maar anders zou 20000-30000 km toch goed moeten kunnen?
Contactpunten zou ik toch wel elke 30000 km doen.
Succes met je nieuwe hobby!
En doorsmeren elke 5000 km ... zeker doen! Vervangen van die draaigewrichten is behoorlijk kostbaar!

Isolator pijpjes vervang ik ook altijd preventief. Bobine niet. En idd doorsmeren. Een gereviseerd wiellagerblok waar de fusee’s aan zitten kost ongeveer (afhankelijk leverancier) 250~300 euro. Als je goed doorsmeert doe je ontzettend lang met zo een blok. Zoniet kun je regelmatig vervangen.

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 26 november 2005 11:53 PM
  [ # 12 ]

En: “achterwiellagers smeren”?
Hoe doe je dat?

Profiel  
 
Willemke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 20-11-2004

Gepost: 28 november 2005 12:55 AM
  [ # 13 ]

Volgens mij bedoelen ze de scharnierkogels bdz en het scharniermechanisme.

Het achterwiel geeft via een scharniermechanisme de verticale bewegingen door aan de duwstang van de veercilinder. Tussen het scharniermechanisme en de duwstang van de veercilinder zit een scharnierkogel met een beschermend stofkapje.

En er zitten bij het achterwiel ook nog smeernippels achter de achterremmen.

Dan heb je het wel zo’n beetje volgens mij. Cool

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 28 november 2005 10:37 AM
  [ # 14 ]

Ja die veerkogel is duidelijk. Uitpakken en smeren.
Maar het achterwiellager laat zich niet smeren zonder de boel te demonteren.

Een smeernippel bij de achterremmen? Onzin.
Misschien bedoel je de ontluchtingsnippels voor de achterremmen maar zet daar maar geen vetspuitop!!! Very Happy

Profiel  
 
Willemke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 20-11-2004

Gepost: 28 november 2005 02:17 PM
  [ # 15 ]

Zo zie je maar weer.
Nooit alles aannemen van vreemden

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook