Voor de reanimatie van mijn BX zocht ik:
een setje voorremschijven (geventileerd), en remklauwen van een Xantia (met remblokken geen bezwaar).
M.vr.gr.
Jorik
remschijven en blokken gewoon nieuw kopen en de klauwen even op de sloop scoren want er staan er genoeg
welk model Xantia moet ik hebben? 1.8i of 2.0i? nog verschillen in de remmen qua bouwjaar? Levert het omzetten van de schijven en klauwen geen probleem op met de ABS van de BX?
M.v.gr.
Jorik
Cooper schreef:welk model Xantia moet ik hebben? 1.8i of 2.0i? nog verschillen in de remmen qua bouwjaar? Levert het omzetten van de schijven en klauwen geen probleem op met de ABS van de BX?
M.v.gr.
Jorik
als het goed is is er al veel over geschreven gebruik de zoek functie eens waarschijnelijk heb je dan een antwoordt
heb ik al geprobeerd echter krijg ik geen toegang tot de zoekfunctie? Nog te weinig posts?
graag jullie aanvulling.
Gr.
Jorik
Cooper schreef:heb ik al geprobeerd echter krijg ik geen toegang tot de zoekfunctie? Nog te weinig posts?
graag jullie aanvulling.
Gr.
Jorik
vraag het anders eens aan marten die heeft volgens mij ook een bx met xantia remmen
1.6, 1.8, 2.0, 1.9d, 1.9sd, 1.9td
Voor de goede rembalans, achter ook meepakken.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
citroenc2 schreef:
vraag het anders eens aan marten die heeft volgens mij ook een bx met xantia remmen
Stoterstangen90 geeft al een aardig antwoord. Kijk desnoods even op hbase of masterbase welke Xantia’s als donor kunnen dienen. Het sleutelwoord is in elk geval dat de schijfmaat van de donorxantia hetzelfde moeten zijn als bij een BX 16v.
Wat stoterstangen90 zegt kan ik van harte aanbevelen. Ofwel: monteer achter ook Xantia remklauwen. Die zijn optisch zo ong. hetzelfde, alleen hebben ze net wat grotere zugers waardoor de rembalans weer min of meer neutraal wordt.
Last but not least: het is geen probleem met je ABS. Er zijn in elk geval al genoeg mensen die zonder problemen Xantia klauwen op hun 16v’s hebben gezet.
Je kan overigens ook groter gaan, maar dan moet je wel passende velgen hebben (15 inch). De grotere schijven met hun klauwen passen niet meer onder 14 inch wielen. De standaard Xantia klauwen zijn trouwens ook net te breed voor onder originele BX standaard velgen (van 5 inch breed). Als de remblokjes iets vesleten zijn past het wel weer. Goed om te weten als je een lekke band heb. Dan zul je mogelijk de voor en achterband moeten omwisselen zodat de smallere reservevelg op het achterwiel komt.
Ik ga ook weer op zoek naar zo’n setje. Het remt fantastisch, ik mis het nog dagelijks. Stoterstangen rijdt nu met mijn oude break met een perect setje remmen eronder. Alleen zit daar ook een nieuwe (!) xantia remservo op, misschien maakt dat ook nog uit.
Enige nadeel: De achterblokken gaan vrij hard, mede omdat ze de helft dunner zijn dan BXblokken.
Chinco schreef:Ik ga ook weer op zoek naar zo’n setje. Het remt fantastisch, ik mis het nog dagelijks. Stoterstangen rijdt nu met mijn oude break met een perect setje remmen eronder. Alleen zit daar ook een nieuwe (!) xantia remservo op, misschien maakt dat ook nog uit.
Enige nadeel: De achterblokken gaan vrij hard, mede omdat ze de helft dunner zijn dan BXblokken.
Je kunt echter ook gewoon BX schijven behouden met bx blokken.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Chinco schreef:Ik ga ook weer op zoek naar zo’n setje. Het remt fantastisch, ik mis het nog dagelijks.
Het went wel. Maar telkens als ik van de diesel (xantia remmerij) weer in de gti (originele remmen) stap moet ik weer hevig ontwennen. Wat remt t toch heerlijk met die Xantia klauwtjes. Goed doseerbaar, lekker fel en progressief. Zo hoort een hydraulique te remmen!
Gisteren een setje van 4 remklauwen (voor en achter) gekocht van een sloper 1.8 SX (GN-XS-34 (mei 1993) met 200.000 op de klok. Keurige wagen, geen idee waarom hij op de sloop was beland. Van de klauwen heb ik de Xantia bouten meegenomen, is er bij het monteren nog iets bijzonders waar ik op moet letten (handremkabels oid)?
M.vr.gr.
Jorik
welke sloop was dit doe maar via pb
Cooper schreef:Van de klauwen heb ik de Xantia bouten meegenomen, is er bij het monteren nog iets bijzonders waar ik op moet letten (handremkabels oid)?
Zorgen dat de schijven er al opzitten als je de klauwen monteert. In tegenstelling tot bij BX klauwen kun je bij het Xantia systeem de schijven niet meer monteren als de klauwen er al op zitten.
Verder de handremkabels helemaal terugstellen (m.a.w. zorg dat ie zoveel mogelijk ruimte heeft). Anders heb je dikke kans dat ze toch gaan slepen.
Normaal gesproken hoort dit draadje op slot, want de remmen zijn gevonden.
Ik zie dat je ze hebt gevonden, en nu nog wat vragen hebt dus daarom heb ik dit draadje verplaatst naar BX
René van Maren schreef:Normaal gesproken hoort dit draadje op slot, want de remmen zijn gevonden.
Ik zie dat je ze hebt gevonden, en nu nog wat vragen hebt dus daarom heb ik dit draadje verplaatst naar BX
Aha. Nou moet ik mijzelf er nog even aan herinneren dat ik hier binnenkort een HOWTO item van maak.