Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Hallo medeforummers,
Ik heb afgelopen weekend wat routine onderhoud gedaan 375dkm; olie+filter, brandstoffilter (membraam bleef gelukkig heel deze keer bij het op druk brengen) luchtfilter en LHM filters.
Een aantal dingen gespot die moeten gebeuren:
1) brandstofpomp lekt bij asje gashevel. Ik zag op een frans forum dat dit kan worden verholpen door alle afdichtrubbers en de dekselpakking te vervangen. Heef iemand hier ervaring mee. Op de franse site lijkt het eenvoudig maar er worden wel een paar stappen overgeslagen met de foto’s. Wie weet waar deze keerringen te koop zijn?
http://www.yaronet.com/posts.php?s=68397
2) De brandstofaanvoerslang was ingescheurd (nog niet doorgescheurd)in de bocht bij de aansluiting op de brandstofpomp. De slang is erg hard. Ik heb nog niet precies gekeken hoe lang dit stuk slang is. Loopt dit naar de slaten brandstofleiding toe?
3) Slang tussen intercooler en brandstofpomp scheurt in. Kan ik dit vervangen voor een stuk 8mm benzineleiding?
4) De aansluitingen van de dunne slangetjes van retourbundel op het LHM vat scheuren open. Ik ben bang dat de rubber slangen allemaal gaan scheuren als je er aan gaat trekken. Kan deze bundel in een keer worden vervangen?
Alle tips zijn welkom.
In de auto zit ook nog airco, maar het enige wat gebeurd bij inschakelen is dat de twee vans gaan draaien. Ben bang dat slangen en pomp vervangen moeten worden. Misschien ooit een keer.
Groeten,
Frank
In de auto zit ook nog airco, maar het enige wat gebeurd bij inschakelen is dat de twee vans gaan draaien. Ben bang dat slangen en pomp vervangen moeten worden. Misschien ooit een keer.
Als nieuwbakken aircospecialist ( ) zou ik zeggen dat het systeem zo leeg is dat de drukschakelaar op de droger de pomp niet in laat schakelen. Da’s een beveiliging; als er geen koudemiddel in het systeem zit, kan de pomp niet gaan draaien.
Waarschijnlijk is het probleem opgelost als je het systeem laat vullen.
Re: TZD Turbo: lekkage diesel en LHM
cussylechatel schreef:
1) brandstofpomp lekt bij asje gashevel. Ik zag op een frans forum dat dit kan worden verholpen door alle afdichtrubbers en de dekselpakking te vervangen. Heef iemand hier ervaring mee. Op de franse site lijkt het eenvoudig maar er worden wel een paar stappen overgeslagen met de foto’s. Wie weet waar deze keerringen te koop zijn?
http://www.yaronet.com/posts.php?s=68397
Bekende lekkageplek. Ik geloof dat er een aantal forummers zijn die dat hebben gedaan. Dit ging alleen bij de Bosch pompen makkelijker dan bij de Lucas/CAV pompen (of precies andersom?)
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Voor de o-ringen kun je bij een automaterialen zaak terecht,ik heb de o-ringen gewoon uit een berner assortiment gehaald.
Volgens sommige moet je het dekseltje ook vervangen,dit is onzin.
Alleen de o-ringen slijten/harden uit.
Als je krukaskeering lek is vervang je toch je krukas ook niet,de keering slijt.
Voor de pakking van de dekse lzou ik eerst naar de dealer gaan,anders een dieselspecialist.
Gr,Raymond
Het was een cx of niks
Re: TZD Turbo: lekkage diesel en LHM
Robin schreef:cussylechatel schreef:
1) brandstofpomp lekt bij asje gashevel. Ik zag op een frans forum dat dit kan worden verholpen door alle afdichtrubbers en de dekselpakking te vervangen. Heef iemand hier ervaring mee. Op de franse site lijkt het eenvoudig maar er worden wel een paar stappen overgeslagen met de foto’s. Wie weet waar deze keerringen te koop zijn?
http://www.yaronet.com/posts.php?s=68397Bekende lekkageplek. Ik geloof dat er een aantal forummers zijn die dat hebben gedaan. Dit ging alleen bij de Bosch pompen makkelijker dan bij de Lucas/CAV pompen (of precies andersom?)
Bij mijn Lucas/CAV TZD Turbo pomp ging er een nieuw dekseltje op, kostte mij 48 eur een paar jaar terug. Niet duur dus, en nu zit het gegarandeerd goed. Pedaal loopt ook niet meer stroef.
Bij mijn Bosch-pomp kon/moest er een nieuw busje ingeboord worden voor iets meer dan dat, een deksel is daarvoor dus veel duurder.
Ich bin ein Breaker
Re: TZD Turbo: lekkage diesel en LHM
cussylechatel schreef:
3) Slang tussen intercooler en brandstofpomp scheurt in. Kan ik dit vervangen voor een stuk 8mm benzineleiding?
Er is volgens mij niks spannends met die slang.
4) De aansluitingen van de dunne slangetjes van retourbundel op het LHM vat scheuren open. Ik ben bang dat de rubber slangen allemaal gaan scheuren als je er aan gaat trekken. Kan deze bundel in een keer worden vervangen?
Je zult wel moeten, het zijn in totaal maar een paar onderdelen:
“grote octopus”: alle lekretourstromen van de voorveerpoten en hoogteregelaars voor en achter.
“kleine octopus”: retour van drukregelaar en werkretour hoogteregelaars (2 dunne slangetjes aan één dikke gevulcaniseerd)
aanvoerslang: dikke slang naar de hd pomp toe
Als de octopus-slangen zover zijn dat ze open gaan scheuren dan zijn ze uitgewerkt, dan kun je erop wachten dat het gaat lekken. Met een beetje mazzel kun je het nog even redden door ze aan te snijden; een beetje lengte zit er nog in. Maar dat is uitstel, geen afstel.
Ich bin ein Breaker
Re: TZD Turbo: lekkage diesel en LHM
Ik heb even tussen de tekst door beantwoord.
2) De brandstofaanvoerslang was ingescheurd (nog niet doorgescheurd)in de bocht bij de aansluiting op de brandstofpomp. De slang is erg hard. Ik heb nog niet precies gekeken hoe lang dit stuk slang is. Loopt dit naar de slaten brandstofleiding toe?
Bij een turbodiesel met los filterhuis (achter de LHM pot) loopt de aanvoerleiding van filterhuis tot voorverwarmingshuis achterop het blok. Vanaf daar loopt de rubberleiding tot de metalen leiding onder de auto.
ALs je een geintegreerd brandstoffilter en thermostaatuis hebt (met los knijpbalgje achter de motorsteun) loopt de brandstofleiding vanaf het knijpbalgje direct naar de metalen brandstofleiding onder de auto.
De retourleiding gaat direct van de pomp naar de metalen leiding onder de auto.
3) Slang tussen intercooler en brandstofpomp scheurt in. Kan ik dit vervangen voor een stuk 8mm benzineleiding?
Absoluut: standaard oliebestendige (brandstof)slang voldoet hier prima
Re: TZD Turbo: lekkage diesel en LHM
Robin schreef:Bekende lekkageplek. Ik geloof dat er een aantal forummers zijn die dat hebben gedaan. Dit ging alleen bij de Bosch pompen makkelijker dan bij de Lucas/CAV pompen (of precies andersom?)
Ik heb dat asje bij een ZX met Bosch pomp ooit gefixt, nieuwe O-Ring erin en de ZX rijd nu 2 jaar later nog steeds zonder lekkage. Die O-ring kun je het beste bij een Diesel specialist halen, hij weet de juiste maat en je krijgt dan een O-Ring die tegen diesel kan. De O-ring kostte mij toen c.a. €2, voor dat bedrag en de hoeveelheid werk kun je geen buil aan vallen mocht blijken dat het dekseltje toch vervangen/gereviseerd moet worden.
Wat de Airco betreft? Wat Harm zegt, het systeem kan leeg zijn of er zit te weinig koelmiddel in, laat dit controleren bij een Airco Specialist. Dit kost je incl. het vullen met een detectie vloeistof voor lekkages c.a. €100.
V.w.b. die Airco…...je zou hem eerst eens bij een airco-specialist kunnen laten afpersen met stikstof, dan weet je tenminste of de defroster en/of compressor e.d. niet lek zijn.
Meestal zijn die 2 wel aan hun eind bij een BX van meer dan 13 jaar oud en dan gaat het je een hoop geld kosten…als je het goed wilt doen.
Bij mijn blauwe TZD-turbo zou het ruim 500 euro gaan kosten, alleen reparatie…en dan kwam het vullen er nog bij.
En v.w.b. dat asje….ik heb dat ooit 2x zelf gedaan bij een TZD (meer dan 5 jaar geleden al)...je wilt niet weten wat voor een ge-etter het was om dat deksel er weer op te krijgen, omdat er een mechaniekje onderaan hangt wat niet echt gemakkelijk weer in de pomp wil vallen.
Vraag het Sohail (ZX1.4) maar.
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Je zult wel moeten, het zijn in totaal maar een paar onderdelen:
“grote octopus”: alle lekretourstromen van de voorveerpoten en hoogteregelaars voor en achter.
“kleine octopus”: retour van drukregelaar en werkretour hoogteregelaars (2 dunne slangetjes aan één dikke gevulcaniseerd)
aanvoerslang: dikke slang naar de hd pomp toe
De lekkage doet zich voor vlak bij het reservoir op een retourleiding welek een verdikking heeft. In deze verdikking zitten drie dunne slangetjes vast (geen 2 dus). Dit zal inderdaad wel gevulcaniseerd zijn.
Ik heb nu tijdelijk 2 dunne slangetjes met wat verbindingsstukjes weer aangesloten.
Hoe heet nu dit deel van de retourbundel? Kleine octopus, grote octopus of zoals aangeduid door Hegru Veldhoven “de spin”?
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
De LHM lekkage leek weg maar barstte vanmiddag weer los. In de buurt van Delft de situatie even bekeken. Tja blijkt dat er weer op een andere plek ellende is aan die kleien octopus. De aanhechting op de verdikking waar al een verbindingsstukje is nu de boosdoener.
Auto geparkeerd bij van Bemmelen. Verder geen ervaring mee met deze garage. Na mijn uitleg en zonder de situatie verder te bekijken werd de volgende rekensom gemaakt:
Octopus € 100
Arbeid 4 uur € 190
BTW € 60
Totaal € 350
Lijkt mij nogal opportunistisch dit bedrag. Heeft iemand dit recentelijk laten doen c.q. is dit een normale prijs?
Frank
cussylechatel schreef:De LHM lekkage leek weg maar barstte vanmiddag weer los. In de buurt van Delft de situatie even bekeken. Tja blijkt dat er weer op een andere plek ellende is aan die kleien octopus. De aanhechting op de verdikking waar al een verbindingsstukje is nu de boosdoener.
Auto geparkeerd bij van Bemmelen. Verder geen ervaring mee met deze garage. Na mijn uitleg en zonder de situatie verder te bekijken werd de volgende rekensom gemaakt:
Octopus € 100
Arbeid 4 uur € 190
BTW € 60
Totaal € 350Lijkt mij nogal opportunistisch dit bedrag. Heeft iemand dit recentelijk laten doen c.q. is dit een normale prijs?
Frank
Zelf een grote octopus vervangen is in 2 uur te doen. Een garage die het vaker doet moet dat ook kunnen halen. De kleine octopus moet in een half uurtje te doen zijn, zéker op een brug.
Wil je het zelf doen:zowel de grote maar met name de kleine octopus zijn dure onderdelen die je gewoon moet kopen. Ik heb het destijds gewoon op straat gedaan (in de winter lijkt me dat onprettig) - rechter voorwiel eraf en motorkap open. Als je het goed voorbereid en rustig aanpakt is het geen dramaklus, als je maar een beetje lenig bent in je polsen.
Maar zo te zien is de offerte voor één van beide, ik denk de grote (die vnl op het subframe zit en naar de HM-pot gaat, en niet de kleine (die vnl uit de dikke retourslang v/d drukregelaar bestaat) waarvan je zelf aangeeft dat ie lek is?
Ich bin ein Breaker
De dikke slang met verdikking waar 2 of 3 kleine slangen in uitkomen heet je kleine octopus.
Deze bevat:
-operationele retour hoogteregaars voor + achter (2x dun)
-operationele retour stuubekrachtiging optioneel (1x dun)
- operationele retour drukregellaar (dikke slang)
De Hegru in Veldhoven doet dat wel een stuk goedkoper: je moet er natuurlijk nog wel mee naar Veldhoven kunnen komen. Een grote octopus (die uitsluitend lekretouren bevat) kun je nog wel s laten druppelen (om het nog net ff uit te kunnen zingen tot de reparatie) als het systeem verder gezond is, maar op een kleine octopus bloedt je BX snel dood.
Als je ervoor kiest om nog ff door te gaan met deze auto is het wellicht slim gelijk de grote ocpoptus te laten doen: same rubber, same age.
mpostma schreef:Een grote octopus (die uitsluitend lekretouren bevat) kun je nog wel s laten druppelen (om het nog net ff uit te kunnen zingen tot de reparatie) als het systeem verder gezond is, maar op een kleine octopus bloedt je BX snel dood.
Ja, binnen enkele kilometers al, als je hard rijdt…
Ik heb nu ook maar een ouwe achterin liggen, voor het geval dat mijn noodverbandje het eerder opgeeft dan de grote operatie plaatsvindt (a/d motor+bak).
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Karel schreef:
Zelf een grote octopus vervangen is in 2 uur te doen. Een garage die het vaker doet moet dat ook kunnen halen. De kleine octopus moet in een half uurtje te doen zijn, zéker op een brug.
Het was dus inderdaad de kleine octopus. De garage beweert dat de 3.5 uur arbeid volgens de rekening voor het vervangen van een kleine octopus echt de gewerkte tijd is. Hij beweert dat bij een Turbodiesel met airco o.a. ook de radiateursteun losgenomen moet worden.
Wijkt toch wel veel af van de 0.5 uur Karel?
Uiteindelijk toch maar de 330 euri’s neergeteld. Had ook weinig keus want had bij tankstation Sandelingen nog 2 ltr LHM erbij gegooid en bij Delft zuid was er al weer 3 liter uit….
Deze zomer heeft trouwens de HEGRU bij dezelfde Turbodiesel met airco de distributieriem, waterpomp, multiriem en de grote octopus vv voor in totaal €450. Tja…
Als je ervoor kiest om nog ff door te gaan met deze auto is het wellicht slimgelijk de grote ocpoptus te laten doen: same rubber, same age.
Bijna same age inderdaad!
Intussen al weer 1000km gereden en de auto blijft weer keurig op hoogte staan na langere stilstand. Geen LHM lekkage.
Ik ga nu proberen de juiste rubber ringen bij een dieselservice te krijgen.
Binnenkort staat ook het inbouwen van de turbodrukmeter op het programma. Zal t.z.t. wat foto’s maken en nieuw draadje posten..