Gister hoorde ik een bonkend geluid komen uit het vooronder van de AX.
Ik vermoed dus dat de linker aandrijfas overleden is.
Nou vraag ik me af, is het voldoende om alleen de homokineet te wisselen?
Ik weet dat de stofhoes aardig vergaan is en het dus een beetje eigenschuld dikke bult is dat ik ermee doorgereden heb.
En dan nog iets, iemand nog tips of trucs voor het wisselen daarvan?
Ik hoorde dat je bijv de wielophanging kon laten hangen aan de droplinks?
Is dit handig?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Let erop dat GTI’s met ABS speciale aandrijfassen hebben!
Het betreft een AX GTI zonder ABS, maargoed daar houd ik wel rekening mee met het bestellen van de aandrijfas.
Iemand toevalig een adresje waar je ze voor een aardig prijsje krijgen kan?
Volgens mij kan je met de orginele velgen de moer niet los draaien toch?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Simpele Ziel schreef:
Volgens mij kan je met de orginele velgen de moer niet los draaien toch?
Met die standaard 13” lm velgen zonder hart kan dat niet.
Wij hebben laatst eerst een stalen velg eronder gelegd.
Als je de borging trouwens niet eerst eruit tikt dan maakt ie nog best wel een knal
Heb er nog wel een bups fotootjes van, kan ze wel ff netjes in een online mapje zetten als je wilt.
* zip…
Groet, Rogier
Noujah, in de orginele velgen zit wel een naafgat, maar dat is te klein schat ik zo..
Als je die foto’s online zou willen gooien dan heel graag.
Elk klein beetje hulp is meegenomen natuurlijk..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
vergeet geen nieuwe oliekeerring te steken in het bak
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dit adres heb ik van Gerard Maas gehad, ze zijn gespecialiseerd in gereviseerde aandrijfassen voor Franse auto’s. De as wordt netjes in een doos geleverd en is gecoat en voorzien van een nieuwe moer. De oude kun je weer inleveren, krijg je statiegeld voor terug.
Automatrialen, M v.d.Woude
Zuidereinde 136
2991 LK Barendrecht
0180-699350
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Dan neem ik terug wat ik daarover gezegd heb.
Ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel.
Zal ‘s wat foto’s uppen, dan kunnen jullie lekker schieten
Groet, Rogier
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Nu met foto’s!
Ik heb bij verschillende AX’jes geholpen de assen te vervangen, dus niet raar opkijken als de kleur opeens veranderd
Makkelijkste is idd de naafmoer losdraaien als de auto op de grond staat.
Wij hadden laatst een reservewiel hiervoor gebruikt.
naafmoer losdraaien
Dit onderdeel van je doppenset (T-stuk of wringijzer) is daarvoor wel geschikt, want dan kan je daar een pijp overheen zetten zonder dat je dure gereedschap hoeft te slopen:
losdraaien met pijp
Dit dus NIET doen met je ratel!!
De dop maat is 32 voor een AX of ZX met TU motor.
Voor Citroen’s met XU motoren (ook ZX) is het dop 35.
(bedankt Sohail)
Wij hebben het ook een keer zo gedaan, gaat ook erg makkelijk:
losdraaien met een hoekprofiel & wielbout
Vervolgens fuseeboutje verwijderen:
fuseebout los
Bij een type 2 geloof ik dop 16 of 17, bij een type 1 een stuk smaller.
Met een stalen pijp (of de arm van je krik) de draagarm en fusee naar beneden hefbomen. Op de foto rechts zit daar een handig dopje om tegen af te zetten:
hefboom
Hele zaakje los, wel voorzichtig met het fusee doen, let ook op het teiltje :
hele zaakje los
De oude as er voorzichtig uitdraaien.
AX clubmonteur Els demonstreert hier hoe je de keerring aan bestuurderszijde er bijzonder eenvoudig uit kunt lepelen. Door alleen de bovenlip van een waterpomptang zo te houden komt ie zo los:
keerring los
De keerring aan de passagierskant is wat lastiger bereikbaar en ook wat kleiner….
De nieuwe keerring moet er RECHT in, wij ontdekten dat voorzichtig tikken met een moker (groot genoeg oppervlakte) prima ging. Een plankje of een leeg conservenblikje werkt ook, als het maar plat is.
De nieuwe as er met een draaiende beweging in draaien.
En de bakolie bijvullen!
Twee liter 75W80
Bijvullen kan van bovenaf heb ik begrepen, ik heb dat altijd via de bijvulplug gedaan. Stroomt ie over issie vol.
bakpluggen
Heb je wel een vierkante 8 mm dop voor nodig.
En wel de AX rechtzetten alvorens af te vullen he
Veerpoot er omheen en de fusee er weer inlepelen. Dit gaat met zijn twee’en een stuk makkelijker omdat je een derde hand vrij moet hebben om het fusee rechtop te houden. En de borging er netjes inslaan:
borging
En deze foto hoort er bij, erekwestie
eend goed, al goed!
Groet, Rogier
Rio97 schreef:Nu met foto’s!
Vervolgens fuseeboutje losdraaien:
fuseebout los
moet dat niet zijn boutje verwijderen?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Rio97 schreef:Dit onderdeel van je doppenset (hoe heet dat eigenlijk?) is daarvoor wel geschikt, want dan kan je daar een pijp overheen zetten zonder dat je dure gereedschap hoeft te slopen:
losdraaien met pijpDit dus NIET doen met je ratel!!
Is trouwens dop 22 als ik mij niet vergis.
Dat noemt men een “Wring-IJzer”, ook wel “T-Stuk” genoemd.
De dop maat is 32 voor een AX of ZX met TU motor.
Voor Citroen’s met XU motoren (ook ZX) is het dop 35.
Re: as
gerardvisser schreef:maakt weinig uit van een gereviseerde as ik heb er jaren rallymegereden en onze jarenlange ervaring zegt dat het weinig tot geen verschil maakt zolang hij maar goed gereviseerd is en niet krom is en de torsie er niet in is doorgeschoten het adres wat ik je heb gegeven is heel goed en schild klauwen geld gr gerard
Bedankt Gerard, ik ga even contact met ze opnemen.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Dan kan mijn dame straks weer een aantal dagen de straat op zeker ?
SZ-sr
XM 2.1D ‘92 (exit bij 400.000 km)
Xantia 1.9 TD ‘93 (nu bij Hogervp in goede handen)
XM 2.1 TD aut ‘00 (om te zweven)
Vito 112 CDI "02 (als werkpaard)
Nou nou, dat zal ook wel meevallen hoor
Overigens is ZX1.4i zo vriendelijk geweest om me uit te nodigen in rotterdam om te sleutelen
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Nou nou, dat zal ook wel meevallen hoor
Overigens is ZX1.4i zo vriendelijk geweest om me uit te nodigen in rotterdam om te sleutelen
Zou maar goed opletten dan, je knippert 1 keer met je ogen en je cilinderkop en koppaking zijn eraf Komt allemaal wel dik in orde als tie helpt.
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Ach, klepjes mogen gesteld worden, nieuwe pakking heb ik al liggen en ach, misschien ook maar gelijk de remmen ontluchten
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI