Hallo,
Ik heb hier een Xantia van een kennis staan, met de vraag of ik de pomp kan vervangen. omdat deze een vreemd geluid maakt, en de auto rare dingen doet. De vering komt s’ochtends niet op druk, na het hoogteverstellingshandeltje in de laagste stand te zetten en te wachten, daarna weer in de rijstand te zetten, is hij (met moeite) in de rijstand te krijgen. De stuurbekrachtiging werkt niet als de auto beneden de 2000 toeren is, pas als je het stuur volledig omdraait, voel je een schokje en enige ‘hulp’. Als je volgas geeft werkt de SB wel, maar niet vloeiend. Als je de rem intrapt is de SB weer weg.
Ligt dit alleen aan de pomp? of moet ik richting drukverdeler oid kijken? (debietregelaar filters ed?) De filters van het voorraadvat schoonmaken ga ik zowiezo nog doen, maar mocht iemand de symptomen herkennen…
Het gaat trouwens om een Xantia 1.8i SX uit 1993. Er zit een pomp op met 1 stalen en 1 rubberen leiding. Volgens de autosloperij waren dat nogal probleem pompen, en niet met andere te wisselen. Ze hadden ze niet op voorraad liggen, dus ga ik maandag verder op jacht.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
voordat je de pomp gaat uitwisselen, zou ik eerst eens naar andere dingen kijken: is de multiriem niet op? slipt ie door?
hoe ziet de LHM eruit; vervang die eens en reinig de filters eens en daarna het systeem spoelen ( zie zoekfunctie op dit forum voor een gedetailleerde uitleg ) dit zou al eens heel veel kunnen uitmaken.
als dit niet helpt, heb je in ieder geval weer een gezond systeem van binnen en kun je de pomp altijd nog vervangen. stelt niet veel voor.
er valt me nog iets in: doe eens “gymnastieken”. dit betekent een stuk of 30 keer van de laagste stand naar de hoogste stand en weer terug. ongeacht hoe lang de auto er over moet doen. grote kans dat het na een stuk of 10 keer al wat beter gaat. op deze manier kunnen knelpunten (vervuiling) loskomen omdat de LHM in beweging komt.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Hallo GoofBlikscha
Ik gok op de debietregelaar, die kan binnen in beschadigd zijn.
IK heb met mijn xm iets dergelijks gehad, bij mij viel de stuurbekrachtiging ook uit na montage van een gereviceerde debietregelaar, na onderzoek bleek er een beschadigging aan een van de plunjers de oorzaak te zijn. Een andere onder mijn ogen gereviceerde debietregelaar gemonteerd en probleem opgelost.
Maar schooning van het hele systeem kan ook geen kwaat, doe er dan wel spoel(lhm)olie in. De hd pomp kan ook gereviceerd worden, nieuwe oringen er in, enz enz.
tot XM
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
akkoord, een pomp kun je inderdaad reviseren d.m.v. nieuwe o-ringen. maar als ie niet lekt, schiet je daar weinig mee op. daar krijg je geen extra capaciteit mee. zoals eXpelliarMus en “moi” al voorstelden: reinigen en dan pas verder kijken.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Ik gok op een verwaarloosd hydrauliek systeem.
Dus eerst het hydraulisch systeem goed spoelen en voorzien van verse LHM. Zorgen dat de multiriem niet slipt en daarna pas gaan kijken of er nog problemen zijn.
Slecht omhoog komen heetf met vervuilde hoogteregelaars te maken. Slechte stuurbekrachtiging is het verdeelblok (als dit een Xantia is met dit onderdeel) vervuild.
Dus schoonmaken en onderhouden!
Zo, bij daglicht de boel eens wat beter bekeken;
Multiriem ziet er goed uit en zit strak,
Pomp lekt als een grote,
LHM is heerlijk fris en helgroen.
Ik heb de filters er uit gehaald en schoongemaakt (zater heel erg dicht)
vervolgens gegymt met de auto. Ook een poos het stuur van links naar rechts gedraaid, en je merkte dat hij steeds beter werkte.
Onderweg functioneert de SB weer prima, vering doet het goed, alleen stationair merk je dat je eerst over een ‘punt’ heen moet met het stuur voor je bekrachtiging krijgt. Ook tijdens het remmen werkt de SB nog, en de Xantia is ook iets sneller op druk.
Alleen maakt de pomp een vreselijk schrapend geluid, als er druk gevraagd word. Dus als je de auto in de hoogste stand zet, is het net alsof je auto een diesel wordt, en begint de pomp ernstig te ‘schrapen’. Eenmaal op hoogte schraapt hij alleen als je normaal de drukregelaar hoort pssst-en. Stationair hoor je de pomp eigelijk constant een beetje schuren.
Kan het zijn dat door de verstopte filters de pomp te weinig LHM heeft gehad? of dat de pomp gewoon langzaam dood aan het gaan is?
edit: ik bedenk me net dat de LHM zo nieuw is, misschien heeft de auto een keer droog gestaan zonder dat het opviel? en is er nieuwe lhm in gegooid? het flottertje deed het nl niet meer. (nu wel) misschien is de pomp zo wel droog komen te staan…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
kan inderdaad wel kloppen dat je pomp op is, maar pin me er niet op vast. ga eens de sloperijen af en zoek een type 1 xantia van het eerste productiejaar. als ze meer als 50 euro vragen, niet doen, de pomp is ondertussen ook alweer 13 jaar oud. grote kans dat deze ook lekt, dus een setje o-ringen kopen en vervangen. valt te proberen zolang je het zelf doet, bij de dealer ben je een fortuin kwijt voor een reparatie waar je niet eens zeker van bent of dit alle elende veroorzaakt. kijk eens op mijn topic: WAT NU WEER….IK BLIJF BEZIG MET MIJN HP-SYSTEEM.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Heb je de voorraadbol ook al gecontroleerd/vervangen?
Er was iemand met een Xantia met problemen met het sturen en dat was opgelost met een nieuwe bol.
Zo, vandaag op jacht geweest naar een pomp, maar die dingen blijken onvindbaar Morgen maar eens verder kijken.
De hoofdbol heb ik zojuist vervangen, gewoon om te kijken wat het resultaat was. Hij maakt iets minder lawaai, als de auto stationair loopt vraagt hij na 1 min om druk. (gepaard met een gggggrrrrrrrrkk) Tijdens het rijden hoor je eigelijk constant ggggrrrrrkk, omdat je dan de SB ed gebruikt. Dus in dat opzicht is er niets veranderd, morgen gaat de orginele bol er weer op.
Als je de auto in de laagste stand zet, en je zet hem in de rijstand, gebeurt er niets, tenzij je gas geeft, dan pas komt hij omhoog. Van laagste stand naar hoogste stand duurt ongeveer een minuut, waarbij het LHM druklampje ook blijft branden. Soms gaat deze tijdens het rijden ook aan.
De SB doet het nou redelijk, maar is nog niet zo soepeltjes als die van onze 16v. (ik weet ook niet of ik het hiermee mag vergelijken)
De pomp moet trouwens sowiezo vervangen worden, omdat hij zo veel LHM aan de buitenkant lekt, dat het niet leuk meer is.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Ik heb trouwens de leiding van de HD regelaar naar het verdeelblok verwijderd om te zoeken naar dat filtertje, maar er zit geen filtertje in… Als ik in het gat kijk zie ik alleen een gat waar de leiding in past, geen inbus, geen schroefdraad, geen filtertje…
Dus de boel maar weer gemonteerd.. waarna de auto bijna niet op druk te krijgen was, 1 minuut met gas spelen tot er druk was, en dan nog een minuut wachten tot de auto omhoog is. (zonder gas te geven)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
ik heb wel een hd pomp liggen maar is van een 18 16v uit 2000
Die heb ik vandaag ook al gezien.. Die heeft andere montagepunten, en als het goed is 2 stalen en 1 rubberen leiding. De xantia in kwestie heeft een stalen en een rubberen, vlak naast elkaar zitten.
(heb al 2 verkeerde pompen mee naar huis gehad…. van een 16v en een 1.8 uit 96)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
als je een nieuwe pomp zoekt van dit type ( de 6-plunjer pomp ) kan dit vies tegenvallen ik heb me ook mottig gezocht maar wel gevonden via dit forum. als jouw pomp echt zo erg lekt dat het er bijna uitzeikt, zou je net zogoed dezelfde pomp eens kunnen voorzien van 2 nieuwe o-ringen. dan is ie weer dicht. een pomp die veel olie verliest zal daarom ook wel lucht trekken en dat verklaart ook veel van jouw problemen. die o-ringen moeten toch wel bij de citroën dealer te krijgen zijn? ik had die van mij via de werkplaats van mijn werk verkregen. als je zelf gaat shoppen, let dan wel op de juiste diktes want je draait het deksel waar de poelie aanzit zo aan gort, heb ik helaas ervaring mee.
van de andere kant; een pomp die voor lange tijd lucht heeft getrokken zal wel eens gecaviteerd kunnen zijn wat de capaciteit niet ten goede komt. succes met de zoektocht. ik heb hier nog een pomp liggen zonder poelie, die mag je van me hebben om mee te experimenteren.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
V2 schreef:Past er niet gewoon een BX-pomp op? Dat is toch ook een 6-plunjerpomp? Of heeft die andere montagepunten?
Hier meer info: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=175149
Succes!
GoofBlikscha schreef:
De hoofdbol heb ik zojuist vervangen, gewoon om te kijken wat het resultaat was. Hij maakt iets minder lawaai, als de auto stationair loopt vraagt hij na 1 min om druk. (gepaard met een gggggrrrrrrrrkk) Tijdens het rijden hoor je eigelijk constant ggggrrrrrkk, omdat je dan de SB ed gebruikt. Dus in dat opzicht is er niets veranderd, morgen gaat de orginele bol er weer op.
Zo’n vermoeden had ik al.
Die herrie die je pomp maakt, doet die van mij ook. Gek genoeg deed ie dat NA dat ik de drukregelaar en debietverdeler had vervangen. Daarvoor “tikte” de drukregelaar zeer vaak (meer dan eens in de 5 sec). Na het vervangen van de drukregelaar (lekretour van remservo en veerpootretouren is echt nihil) tikte hij een stuk minder vaak. Er zit ook een nieuwe accubol op (en dat was ook zonde geld want maakte zo goed als geen verschil). Kortom: ik verdacht de combinatie van drukregelaar en debietverdeler van problemen, dus daarom had ik ze vervangen voor een setje uit een Xantia. Sindsdien maakt de pomp veel mechanische herrie. Als je er naast staat lijkt het soms wel of het blok uit elkaar dreigt te rammelen, toch gaat het al 20.000 km goed.
Ik wil nu gewoon naar een 2+1 combinatie toen, maar het leidingverhaal moet ik dan ook in orde maken. Als het nodig is, zet ik er ook nog wel anti-sink bij op.
Even een update, de auto doet nou helemaal nix meer. Hij komt niet omhoog, druklampjes branden, pomp ratelt…
Ik heb de hoofdbol weer vervangen voor de orginele, geen resultaat. Lhm filters gechekt, geen resultaat. LHM slangen gevuld, geen resultaat. Als ik het systeem drukloos maak sist hij wel. (maar lang niet zo veel als gisteren en eergisteren.) en als je met lopende motor de ontlastschoef losdraait, gaat het in het vat lichtjes schuimen.
Maargoed, de vering doet niets, sb niet, de remmen wel een beetje.
Ik heb een nieuwe pomp kunnen krijgen, kan ik morgen ophalen.
EDIT: toen ik dit schreef is de achterkant in de rijstand gekomen, toen ik echter ging zitten en het rempedaal aanraakte, viel de achterkant weer naar beneden, waarbij de hele tijd de druklampjes branden.
Ik heb trouwens ook het idee dat als ik de ontlastschroef strakker draai, dat ik het schroefdraad mee neem, het voelt niet solide aan.
De hd pomp durppelt nou aan een stuk door lhm trouwens.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993