Ik ben al even wezen zoeken, maar kan niet echt een antwoord vinden over mijn probleem.
Soms stort de achtekant in en dat merk ik alleen als ik bij een stoplicht stil sta. En dat soms is één keer in de week ongeveer, misschien wel meer maar ik merk het tijdens het rijden niet. Nou weet ik wel uit mijn xantia-verleden dat na het remmen de achterkant wat lager staat en redelijk snel weer op hoogte gepompt wordt.
Maar nu is het dus zo dat als ik rem voor een stoplicht bv en dat als ik helemaal stil sta de achterkant een cm of 5 á 10 ineens naar beneden klapt om binnen een 15 sec. weer op normale hoogte te komen.
Wat kan de oorzaak zijn? Ik heb nog garantie en wil zo duidelijk mogelijk aan kunnen geven wat er aan de hand is.
Nu eigenaar van een Fiat Punto Evo, zonder BPM en MRB heerlijk goedkoop dieselen!!
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ofwel lucht in de achterremmen ofwel is de extra veerbol voor het
anti-inzink systeem defect .
walter
Meten is weten , gissen is missen
Hoe kan ik dat testen zodat er één oorzaak overblijft? Of kan het ook een combinatie zijn?? ops:
Nu eigenaar van een Fiat Punto Evo, zonder BPM en MRB heerlijk goedkoop dieselen!!
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Remmen degelijk ontluchten , is het dan niet opgelost zal die extra veerbol moeten getest worden .
Ik veronderstel wel dat je wagen is uitgerust met een anti-zink systeem .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ontluchten heb ik nog nooit gedaan, met geen enkele citroën. Maar heb daar wel verschillende draadjes over gelezen dus dat moet met mijn bescheiden technische kennis op dat gebied geloof ik wel lukken (ik heb 2 linker handen…. maar ben gelukkig links… ) En mijn XM is van 1999 en dus voorzien van anti-zink.
Nu eigenaar van een Fiat Punto Evo, zonder BPM en MRB heerlijk goedkoop dieselen!!
Heb je het probleem alleen ondervonden bij remmen? Mijn XM, zo te zien hetzelfde type als de jouwe heeft het dus als-ie een paar uurtjes stil heeft gestaan en ik start, dan stort voornamelijk de achterkant als een steen naar beneden. Soms ook de voorkant… Verdenk ook mijn anti zink bolletje. Heb dus géén hydractief, maar dwel een derde bol achter de linker wielkast. Is er overigens iemand die weet hoeveel gepiel het vervangen van die extra achterbol is?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ben jaloers op jou 2.1TD 1999 , zou er ook nog zo een willen vinden
Als je nog garantie hebt zoals je in je eerste bericht schrijft , zou ik het in de garage laten doen .
een citroen met hydraulische vering van achter ontluchten moet gebeuren met de wielen op de grond en met draaiende motor .
Als je de wielen van grond hangt , krijg je geen debiet op je rem cirquit .
Als je dan de eerste keer remt , valt hij waarschijnlijk naar beneden , dus niet echt zonder gevaar .
het beste is dit op een brug uit te voeren .
Die extra bol demonteren moet ook op een brug of boven een werkkuil gebeuren .
groeten , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Mitch schreef:Heb je het probleem alleen ondervonden bij remmen? Mijn XM, zo te zien hetzelfde type als de jouwe heeft het dus als-ie een paar uurtjes stil heeft gestaan en ik start, dan stort voornamelijk de achterkant als een steen naar beneden. Soms ook de voorkant… Verdenk ook mijn anti zink bolletje. Heb dus géén hydractief, maar dwel een derde bol achter de linker wielkast. Is er overigens iemand die weet hoeveel gepiel het vervangen van die extra achterbol is?
dat hij inzakt na het starten is normaal .
Die extra bol dient enkel als een soort reserve voor je achterste remmen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Mitch schreef:Heb je het probleem alleen ondervonden bij remmen? Mijn XM, zo te zien hetzelfde type als de jouwe heeft het dus als-ie een paar uurtjes stil heeft gestaan en ik start, dan stort voornamelijk de achterkant als een steen naar beneden. Soms ook de voorkant… Verdenk ook mijn anti zink bolletje. Heb dus géén hydractief, maar dwel een derde bol achter de linker wielkast. Is er overigens iemand die weet hoeveel gepiel het vervangen van die extra achterbol is?
Mijn probleem doet zich voor als ik stil sta ná het remmen en al een redelijk stuk gereden te hebben ook over een paar drempels… en dan moet stoppen voor een stoplicht ,dus nog binnen de wijk waar ik woon (op korte afstand dus en “koude” auto) op lange afstanden nog niet meegemaakt…
Ik krijg dan haast het schaamrood rond mijn kaken omdat als ik helemaal stil sta na een paar seconden de auto echt “instort” en gelukkig na een 15 seconden weer op normale hoogte komt.
Wat het ook lastig maakt om te ontdekken wat er aan de hand is, is dat het soms gebeurd en niet echt in altijd vergelijkbare situaties. Behalve dan na dat de auto een paar uur stil gestaan heeft en zelfs dan nog niet altijd.
Nu eigenaar van een Fiat Punto Evo, zonder BPM en MRB heerlijk goedkoop dieselen!!
Probeer eens na het remmen het rempedaal vast te houden zodat er geen drukval optreedt. Zakt-ie nu niet in dan lijkt het toch wel op een berg lucht die zich achterin verzamelt heeft.
Mitch schreef:Probeer eens na het remmen het rempedaal vast te houden zodat er geen drukval optreedt. Zakt-ie nu niet in dan lijkt het toch wel op een berg lucht die zich achterin verzamelt heeft.
Ik heb daar ook aan zitten te denken… maar heb je dan niet alle wielen “geblokkeerd” zodat je niet kan inzakken… en als je wil optrekken moet je de rem loslaten en als de auto dan alsnog instort…. ben ik niks wijzer volgens mij..
Nu eigenaar van een Fiat Punto Evo, zonder BPM en MRB heerlijk goedkoop dieselen!!
denk niet dat jij lucht in je systeem hebt, als er lucht inzit slaan je remmen ineens “vast’’ en daar klaag jij niet over.
dat de auto na 15 sec weer op hoogte is vind ik vrij lang duren voor een auto die al op druk is. ik vermoed dat jouw achterste hoogte regelaar een beetje in de war is, dwz vast geroest oid. als de boel verroest is reageert de hoogte regelaar daardoor zeer traag of haast niet
Ik heb een paar keer meegemaakt dat ik een zware vracht had ingeladen, meer dan 100 kilo en dan onder het rijden stortte de achterkant in één klap in, om direct weer op te stijgen.
Niet zo veel later stortte ook de voorkant wel eens in en weer even later bleef het stop licht lange tijd branden en hoorde je als je stilstaand de rem intrapte duidelijk geklik onder de kap.
Ik heb toen alle zeven bollen vervangen en sindsdien is dat niet meer voorgekomen.