Op weg naar huis zag ik een CX langs de weg staan met problemen; uiteraard stop ik voor het ongelukkig vehicel met (in eerste aanleg) de bedoeling hem van die gevaarlijke plek weg te slepen. De eigenaar (`n Rotterdamse antiekhandelaar) attendeerde me op het feit dat als de moter niet draait het ding niet omhoog komt en dus ook niet gesleept kan worden…...daar zit wat in niet? Maar klopt dat wel? En zo ja; hoe krijg je een stilgevallen met hydropneumatische vering uitgeruste wagen wel weggesleept (als dit überhaupt al mogelijk is)?
Ik ben benieuwd!
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Opslepen mag gewoon niet. Autotaxi bellen en voorzichtig erop slepen mag wel volgens het boekje. Ik heb een maal een gebroken distributieriem gehad met de Bix en toen kon de dame door de ANWB afsleep service op de autotaxi gesleept worden en afgevoerd worden.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
oei oei…dat ziet dus uit als `n design-foutje. Val je in panne op `n verdomd vervelende plaats dan is het dus zaak om de auto z.s.m. daar weg te krijgen voordat ie door z`n veren “zakt” anders is de ellende niet te overzien dus. Wegslepen is geen optie meer, en voordat er `n autoambulance geregeld is….dat kan ff duren .
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Totaal aantal Berichten: 25572
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als de motor niet loopt heb je gemiddeld nog rest druk om een paar keer te remmen. Heb je Diravi dan kan je na een half minuutje niks meer.
Met lopende motor kan je wel slepen. Bijvoorbeeld als je alleen sationair kan draaien of de koppeling gal is….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
je kan een HP wel slepen, alleen heb je dan geen rembekrachtiger en stuurbekrachtiger meer.
Let wel op, omdat de auto niet omhoog is gekomen moet je heel voorzichtig over hobbels omdat de wagen zo laag ligt.
Ook moet je geen Citroën comfort verwachten omdat de auto dan op rubberen blokken rust en verder geen vering heeft…..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
hey comfort is het laatste wat me op zo`n moment interesseert, het kan dus wel (al is het (zoals de egeltjes het doen) héél voorzichtig). Lopen je achterwielen dan niet gruwelijke schade op (als ik te snel wegrijdt en niet wacht totdat de wagen volledig omhoog gekomen is hoor ik het akelige geluid van rubber tegen ijzer vanaf mijn achteras komen)?
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Volgens mij niet, maar dat weet ik niet zeker…
Toen wij met de Xantiaclub een 1.8 sleepte hadden we nergens problemen mee maar of dat bij elke Citroën is…
(niet helemaal waar, hij moest in een doe het zelf garage de brug op, en daar liep hij even op vast)
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 25572
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je niet achterlijk breed rubber achter hebt gemonteerd moeten de wielen in de laagste stand gewoon vrij zijn van de wielkasten. Wel heb je kans dat door oneffenheden in de weg je uitlaat aanloopt…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ik wacht wel op het bergingsbedrijf met de oprijwagen. Ik neem het risico niet om zonder hydraulische druk te rijden of m’n bodemplaat en uitlaat te vernaggelen.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Liever een uitlaat + bodem aan poeder dan de lengte van je Citroën gehalveerd.
Touwtje er tussen en stapvoets slepen, mits het een noodsituatie is.
Schijt aan originaliteit.
Willem schreef:Ik wacht wel op het bergingsbedrijf met de oprijwagen. Ik neem het risico niet om zonder hydraulische druk te rijden of m’n bodemplaat en uitlaat te vernaggelen.
Dat kan ook fout gaan; een aantal jaren geleden strandde een buurman van me met zijn Bix, een flink stuk uit de buurt. De patiënt is toen op een oprijwagen getild. Dat was er eentje met een knik in het oprijgedeelte. Erop ging goed, maar toen ze ‘m er weer af wilden rijden was de Bix door de knieën gegaan en stond met de bodem op die knik. De motor wilde niet meer rondgaan, dus proberen de auto ophoog te krijgen mbv de startmotor zat er ook niet meer in. Ik weet niet meer hoe ze ‘m er uiteindelijk afgekregen hebben…......
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Dat is dus ong. hetzelfde als wat wij toen hadden meegemaakt met die xantia.
Eenmaal in de garage moest ze een brug op. De eerste keer wilde ze liever niet en bleef ze met haar buikje hangen, de 2e keer gaf ze op tegen die 6 sterke mannen en ging ze met een flinke duw toch de brug op…
Zo klinkt het net een mishandeling
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Re: Kun je `n Citroën slepen?
JustShootMe schreef:Op weg naar huis zag ik een CX langs de weg staan met problemen; uiteraard stop ik voor het ongelukkig vehicel met (in eerste aanleg) de bedoeling hem van die gevaarlijke plek weg te slepen. De eigenaar (`n Rotterdamse antiekhandelaar) attendeerde me op het feit dat als de moter niet draait het ding niet omhoog komt en dus ook niet gesleept kan worden…...daar zit wat in niet? Maar klopt dat wel? En zo ja; hoe krijg je een stilgevallen met hydropneumatische vering uitgeruste wagen wel weggesleept (als dit überhaupt al mogelijk is)?
Ik ben benieuwd!
NAtuurlijk kun je een hydropneumaat slepen. ALleen met uiterste voorzichtigheid en met de volgende uitzondering.
Automaten en half automaten (met koppelomvormer) kunnen er over het algemeen niet tegen vanwege de koppelomvormer. Maar korte afstandjes met lage snelheid schijnt geen probleem te zijn. Het overwegen waard als je ergesn op de vluchtstrook gevaarlijk staat.
Diravi is idd ook niet erg fijn idd. Lastig als je wielen een kant uit staan. Ik weet niet precies verder hoe het systeem werkt zonder druk? Zat er niet een soort mechaniche nood backup voorziening op??
Als je gevaarlijk staat ging ie kapot tijdens het rijden en heb je de auto nog op hoogte. Bij de meeste citroens duurt het wel even voor ze zijn ingezakt dus je kan nog rustig een stukje rijden met vering. Als de auto helemaal in de slaapstand ligt heb je uiteraard geenvering, maar op asfalt kun je met lage snelheid toch nog wel een eind komen. In principe lopen de wielen echt niet aan in de laagste stand mits je achterdraagarmlagers niet hopeloos versleten zijn of er veel te brede banden op zitten.
En bij alle hydropneumaten: de voorremmen werken op de accumulatorbol en vallen helemaal uit zodra de druk op is. Gelukkig zit de handrem weer op de voorwielen en kun je hiermee best goed uit de voeten. Het wordt niet voor niets een noodrem genoemd in het instructieboekje. Vergewis je wel van de goede werking van de handrem voordat je hier op vertrouwt. De achterrremmen (die via de achtervering worden gevoed) doen het nog wel maar zorgen ervoor dat je achterkant langzaam gaat inzakken als je remt. De achterremmen doen zowieso weinig dus dat is niet echt iets waar je veel aan hebt.
Kortom: de zaak is niet helemaal hopeloos als een hydropneumaat gesleept moet worden. Let wel op dat je niet met een gewone auto van doen hebt.. Maar het is met bovenstaande voorzorgen niet onmogelijl.
Groet,
Marten
Dus zoals altijd; :cevr , Handle with care…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Kun je `n Citroën slepen?
Even een domme vraag: kun je hem niet gewoon in de 5e versnelling zetten en dan slepen? Dan wordt er weer druk opgebouwd namelijk. Misschien niet de hele rit in de 5, maar alleen bij neiging tot inzakken. Trekkende auto merkt het ook nauwelijks (niet met je 2cv slepen echter…).
Da’s misschien nog geen slecht idee!
maar om de auto zo omhoog te krijgen, lijtk me moeilijk…
want je motor maakt idd niet veel toeren, zoals je zegt (weinig weerstand), dus ik denk dat je hydraulische pomp niet genoeg draait om de auto omhoog te krijgen.
Of je moet al ver gaan rijden, en da’s meestal niet de bedoeling in die situaties.
Iemand met meer verstand die een uitspraak durft doen?