Een paar weken geleden reed ik met mijn 2CV naar mn werk toen ik na een kwartiertje rijden een rookkrinkeltje meende te zien ergens bij het stuur. Zag vervolgens niks meer dus dacht me vergist te hebben.
‘sMiddags ging ik weer met de 2CV op pad toen ik duidelijk rook zag kringelen uit de lichtschakelaar (kastje van (groot)licht en toeter etc). Als een haas lichten uitgedraaid en onder het rijden aan de bedrading lopen trekken. Daarna lichten weer aan; week lang geen problemen meer gehad.
Totdat ik gistermiddag op de snelweg reed en ik een brandlucht rook. Hup, verlichting uit, aan de draden trekken en lichten weer aan (’t was al beetje schemerig aan ’t worden). Verder geen problemen.
Toch gisteravond maar even de boel bekeken. Temeer omdat mn knipperlicht af en toe ook gek deed: ging soms veel te snel aan en uit (terwijl verder alle (knipper)lichten het doen, dus geen kapotte bolletjes) en lampje op het dashboard stopte soms met knipperen terwijl het knipperlicht zelf wel vrolijk doorging.
Kon aan de bedrading niks vinden dus heb het kastje open geschroefd. Daar kon ik al helemaal niks in vinden dus toch de bedrading nog eens secuur bekeken: toen zag ik dat twee draden een beetje aan elkaar gesmolten waren:
Zie twee groene draadjes links:
www.mijnalbum.nl/Foto=MXC3IYFY
of rechts
Deze met een mesje los gehaald van elkaar en er tape tussen gedaan. Vanochtend geen rook in mn eend gehad en mn knipperlichten werken ook weer als vanouds.
Maar hoe komt zoiets nou? Sinds ik 3 jaar terug mn eend op een ander chassis heb laten zetten bij BCC in Z. heb ik al een aantal keren problemen met de verlichting gehad. Toen wel 3 x terug geweest in totaal. Onder andere omdat grootlicht e.d. allemaal niet klopte, andere schakelaar meegekregen. Ging tijdje beter totdat er rook uit de koplamp kwam. Weer terug, bleken ze destijds kabelboom fout aangesloten te hebben. Kabelboom was al stukje ingebrand, hebben ze afgeknipt en 2e hands stuk opgezet (tijdelijk, ‘verbeteren we nog een keer’, nooit meer wat gebeurd natuurlijk).
Enfin, ik heb jullie gisteravond gemist want toen ik eenmaal doorhad dat het de bedrading was en het lichtschakelaarkastje weer in elkaar wilde zetten ben ik me toch een tijd bezig geweest!!!! Bedacht dat als de evolutietheorie waar zou zijn ik wel 4 handen gehad zou hebben…..
Wist dus niet meer hoe de lichtschakelaar er normaal gesproken op zit (zie je de R of de O ?). Al met al tijd aan het prutsen geweest totdat ik er na een tijd achterkwam dat het plaatje waar die draden aan vast geschroefd zitten boven een bepaalde inkeping moest in plaats van daaronder. Toen maakte de boel goed contact en ging dat lichtschakelaar doosje ook zo dicht zodat ik binnen paar minuten gewoon even kon proberen hoe de schakelaar erin hoort. En dat allemaal buiten op de parkeerplaats in een woonwijk met één zaklamp Iig maak ik nu zo’n ding open en dicht met mn ogen dicht.
Buren zullen wel gek geworden zijn: licht aan, licht uit, groot licht, claxon die contact maakt tijdens in elkaar zetten enzo…..
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je linkjes doen het niet…
De draden worden door de grote stroomsterkte warm en smelten aanelkaar. Als je dan nog een keertje kortsluiting hebt met nog meer strrom door die draden branden ze door….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hé, wat maf, bij mij werken die linkjes prima. Kun je ze niet kopieren in de balk?
Ik snap uberhaupt niet dat je na een “rookpluimpje” gewoon de volgende dag weer gaat rijden. Hij fikt maar één keer af hoor!
Is je massakabel aan de accu ( - accu naar chassis ) nog goed aangesloten en /of in goede staat ??
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
kZal het even checken. Bedankt.
De enige reden dat ik door durfde te rijden is dat ik een goede brandblusser in m’n autootje heb liggen.
Je kan blussen wat je wil, bij sluiting gaat ie door…..
Nou ja, snel oplossen!
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
René van Maren schreef:Ik snap uberhaupt niet dat je na een “rookpluimpje” gewoon de volgende dag weer gaat rijden. Hij fikt maar één keer af hoor!
precies! een kortsluiting brand krijg je NIET uit met een brandblusser! Je zal de accu kabel moeten doorknippen om het te stoppen. En eenden branden heeeeel goed! Zit bij jou het grootlicht gezekerd? Is niet bij alle auto’s zo.
linkje doet het ook in nieuwe browser niet : : Grote foto kanniet gedeeplinkt worden:” als melding…
Edit: ‘GROTE’ weggehaald. nu werkt het. BTW die groene draden zaten( en horen) al aan elkaar en kunnen dus niet je probleem veroorzaken.
Wel zijn ze heel erg heet geworden…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:BTW die groene draden zaten( en horen) al aan elkaar en kunnen dus niet je probleem veroorzaken.
Wel zijn ze heel erg heet geworden…
Die twee groene draden zitten met een schroefje op dezelfde plaats vast, dat heb ik uiteraard zo gelaten. Maar zoals je op de foto kunt zien zijn ze nogal aan elkaar gesmolten wat volgens mij niet hoort. Daar heb ik ze lost van elkaar gemaakt en die twee gesmolten stukjes opnieuw ingetaped.
Als dat het probleem niet was vraag ik me wel af wat het wel is omdat mn knipperlichten nu opeens wel goed werken???
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Om dat ze samen op 1 schroefje zitten hadden ze samen getaped kunnen worden..
Omdat de licht schakelaars intern slijten en gaan vonken worden de draden heel erg heet en trekt de lichtschakelaar veel stroom. daardoor krijgen de knipperlichten minder waardoor ze het minder gaan doen.
In de lichtschakelaar zitten lipjes die contact maken op de trommel. Kijk goed of de trommel niet ingebrand is en buig de lipjes meer krom zodat ze de trommel goed raken en schuur de contactjes schoon. Vet ze heel licht in met zuurvrije vaseline.
Als een lipje een keer veel te heet is geworden veert het niet meer en wordt je probleem erger. Uiteindelijk smelt je schakelaar en kan je je licht niet meer uitzetten! ( uit ervaring ops: )
Als de trommel si ingebrand: Haal een nieuwe schakelaar!
Pas echt goed op met dit apparaat! het is oorzaak nummer 2 van het uitfikken van eenden!
(1 is de zelf ingebouwde radio…....)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dit zijn pas tips! Schakelaar is zo’n 2 jaar oud dus niet echt uitgeleefd. Maar ik zal hem vandeweek weer even open maken en nog maals bekijken. Had hem namelijk al bekeken en zag er goed uit en lipjes ook goed gebogen maar met deze kennis nog maar eens kijken.
ze zitten op hetzelfde schroefje en zijn een beetje verder aan elkaar gesmolten dus : het schroefje heeft los gestaan en daardoor zijn ze warm geworden
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Misschien is het een idee om de hele zooi eens na te kijken (puur voor de zekerheid, je wilt je Eend echt niet als roestig, gesmolten en geblakerd hoopje terug vinden) en je lampen d.m.v. relais te schakelen ?
Schijt aan originaliteit.