Hallo,
Ik heb de onderstaande vraag al gesteld bij het onderwerp vervuilde koelvloeistof bij het type BX, maar misschien moet ik de vraag hier stellen:
Wie kan mij (misschien stapsgewijs) vertellen hoe de koelvloeistof vervangen moet worden.
Gaat om mijn Saxo 1100 van 4 jaar oud. De vloeistof is dus net zo oud.
Vast bedankt!
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
het simpelst is de onderste slang van de radiator losmaken en de vloeistof opvangen (of boven de put).
Alle ontlucht dopjes open zetten.
Slang weer vast maken en systeem vullen met nieuwe KVS. Als hij bijna op niveau is zal het als het goed is uit je ontluchtdopjes stromen. Die nu dicht doen en kvs op niveau brengen. Motor starten en iemand de temp meter( of lampje) in de gaten laten houden terwijl je voelt of de thermostaat open gaat. eventueel tijdens dit proces KVS bijvullen als er lucht ontsnapt. Kachel op warm zetten ( of spoelt een saxo kachel radiator altijd door?).
Dop op je vaatje doen en de motor warm laten worden. kijk of meter niet te erg op loopt.
De volgende dag weer kvs niveau controleren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt, ik zal het binnenkort doen. Nog speciale koelvloeistof nodig, of gewoon bij Citroën halen?
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
gewoon bij de brezan!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hartstikke bedankt! Nu nog 1 laatste vraagje: Waar zitten die ontluchtdopjes? Ik zal er best een paar vinden, maar misschien zijn er enkele die misschien diep verborgen liggen?
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
meestal op het hoogste punt! in slangen die bijv naar de kachel lopen zitten ze soms. Ik ken de saxo niet dus weet niet OF ze er zitten….
RTFM!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb net effe in de middagpauze gekeken onder de motorkap. De hoogste slang vanuit de radiateur komt uit bij een soort metalen blokje en daar zit een moer op. Dat zou een ontluchtingspunt kunnen zijn. Heb verder geen kraantje aan de onderzijde radiateur kunnen ontdekken, dus zal de onderste slang loshalen. Ik ga het in het weekend doen.
bedankt ieder geval.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
maak ff een foto.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zal ik straks na kantoortijd doen. Heb alleen nog nooit foto’s gepost naar dit forum..
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Foto’s op een externe server zetten en de link hier neerschrijven tussen tags.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heb net even een foto gemaakt. Het is de 6-kantige moer net rechts naast de oranje knop van de olie-peilstok.
Moet hier zichtbaar zijn.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zou kunnen. fototje is te klein om het goed te zien.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bovenop de radiateur linker zijde zit een ontluchtingsstop
aan de zijkant van het thermostaathuis zit een messingkleurig imbus stopje (nr 5)
en achter bovenop de kachel aansluiting zit ook een ontluchtingsstop (ventieldopje)
de bout bovenop het thermostaathuis zou ik er ook even uithalen, werkt sneller.
denk er goed om dat bij de kachel aansluiting het lucht er goed uit komt normaal doe je dat met een drukpompje of een vulbeker.
de kachel hoeft niet op warm, hij loopt constant door
succes
Oke bedankt. Ik kwam gisteren bij de bibliotheek en kon daar een paar fotokopieen van het Olyslagerboek maken. D’r stond ook een schemaatje bij. Het klopt idd allemaal zoals je beschrijft met de stopjes.
In de aanwijzing om de kvs te vervangen spreekt het boek ook van een carterplug op het motorblok, maar het stomme is dat ze op dit schema niet aangeven waar die plug zit. Op het schema voor de dieselmotor staat dit wel.
Maar ik zal wel zoeken. Straks even naar de Brezan en zondag aan de slag.
Dyna Z1: Tout alu.
die plug zit zo’n beetje achter de uitlaatbuis aan de voorzijde van het blok dus, daar gaat geloof ik een dop 16 op, maar weet het niet zeker meer.
Klusje is vanochtend geklaard. De oude kvs was wel aan vevanging toe, denk ik. Was geel van kleur.
Was vrijdag nog even bij Le Velo en een monteur zei de plug in het motorblok maar beter niet aan te raken. Doen ze zelf ook niet. Alleen slang onderkant radiateur loshalen, om het af te tappen. Ontluchten ging goed, duurde alleen even.
Bedankt voor de bijdragen!
Dyna Z1: Tout alu.