draait de motor weer komt het volgende probleem alweer
sinds de LHM is vervangen komt de bx af en toe niet meer omhoog (vanuit de ligstand zeg maar)
dan gaat dit tekentje branden: ( O ) <—- oranje
zet ik vervolgens de motor uit en zet ik de hendel in de rijstand of een hogere stand en start vervolgens de motor opnieuw dan doet ie het prima, alleen met draaiende motor wil ie niet omhoog als ik de hendel verzet
enig idee waar dit aan kan liggen ??
tis niet vreselijk maar wel irritant
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Geen idee, maar zet je je auto dan in “slaapstand” voor je hem uitzet?
Re: bx komt af en toe niet omhoog
metro2005 schreef:draait de motor weer komt het volgende probleem alweer
sinds de LHM is vervangen komt de bx af en toe niet meer omhoog (vanuit de ligstand zeg maar)
dan gaat dit tekentje branden: ( O ) <—- oranjezet ik vervolgens de motor uit en zet ik de hendel in de rijstand of een hogere stand en start vervolgens de motor opnieuw dan doet ie het prima, alleen met draaiende motor wil ie niet omhoog als ik de hendel verzet
enig idee waar dit aan kan liggen ??
tis niet vreselijk maar wel irritant
ALs het lampje gaat branden daalt de druk even… Betekent dat het systeem even moeite heeft met druk opbouwen om de veerbollen weer op te pompen. Beetje gas bijgeven evt. om wat extra druk te krijgen. Het kan zijn dat de v-snaar van de pomp wat slipt (die moet flink strak staan). Ik zou mij er niet zo druk om maken, tenzij het een halve minuut duurt. En zet de BX gewoon weg in de rijstand. Ook na een tijd stilstaan blijft er dan nog wel wat restdruk in de veerbollen en heeft ie minder moeitem met oppompen dan wanneer je hem in de slaapstand wegzet.
Groet,
Marten
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
komt niet omhoog
het oranje lampje is dus van de remblokken(slijtage indicator) het lampje voor de hydralische druk is toch echt rood.
dat de auto niet omhoog komt iswaarschijnlijk alleen voor????
de enige goede oplossing is het de- en monteren van de voorste hoogte regelaar, deze zit waarschijnlijk vast, en gangbaar maken.
het kan ook zijn dat de stabilisator stang is verschoven met als gevolg dat de hoogte regelaar niet meer,of nog net, bediend wordt.
laat het ff weten.
groeten dennis :cevr
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
lampje van de remblokjes :
waarom komt de auto dan niet omhoog als dat lampje brandt?
auto komt zowel voor als achter niet omhoog trouwens.
waar zitten die hoogteregelaars?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Misschien een domme opmerking van mij, maar kan het niet gewoon lucht in de leidingen zijn? Ik denk hieraan omdat je pas geleden je LHM hebt vervangen. Had je deze problemen al voordat je de LHM verving?
De hoogteregelaars zitten bij de stabilisatorstangen gemonteerd, ze gebruiken deze stangen als referentiepunt om te bepalen hoe hoog de auto staat. Er lopen stangetjes naartoe die aan de hendel gekoppeld zitten van de hoogteregeling in je interieur. Die hoogteregelaars kunnen inderdaad nog wel eens wat onheil brengen, vaak is dit te wijten aan wat vervuiling. Hoor je misschien ook nog wat rare geluiden als de motor draait?
winnetou schreef:Misschien een domme opmerking van mij, maar kan het niet gewoon lucht in de leidingen zijn? Ik denk hieraan omdat je pas geleden je LHM hebt vervangen. Had je deze problemen al voordat je de LHM verving?
De hoogteregelaars zitten bij de stabilisatorstangen gemonteerd, ze gebruiken deze stangen als referentiepunt om te bepalen hoe hoog de auto staat. Er lopen stangetjes naartoe die aan de hendel gekoppeld zitten van de hoogteregeling in je interieur. Die hoogteregelaars kunnen inderdaad nog wel eens wat onheil brengen, vaak is dit te wijten aan wat vervuiling. Hoor je misschien ook nog wat rare geluiden als de motor draait?
nee hoor geen rare geluiden als de motor draait nee.
zal eens naar die hoogteregelaars kijken maar ik blijf het een raar probleem vinden, temeer aangezien de auto perfect omhoog komt als ik de hendel in rijstand zet voordat ik de motor start maar niet in beweging komt zodra ik de auto van hoogte verander met draaiende motor
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Bij de BX zit er op de verdeelklep een ontluchtingsmoer… daar wil soms weleens wat lucht ophopen. Vriend van mij z’n BX kwam een paar dagen geleden helemaal niet omhoog, dat bleek de oplossing te zijn.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
metro2005 schreef:...zal eens naar die hoogteregelaars kijken maar ik blijf het een raar probleem vinden, temeer aangezien de auto perfect omhoog komt als ik de hendel in rijstand zet voordat ik de motor start maar niet in beweging komt zodra ik de auto van hoogte verander met draaiende motor
Hmm, eigenaardig. Dan ligt de verdenking toch bij de hoogteregelaars, zou je zo zeggen. Toch vind ik het vreemd dat deze problemen pas optreden NA het vervangen van de LHM. Draai die ontluchtingsmoer eens een stukje open, misschien helpt het en het kost niets.
waar zit die ontluchtingsnippel precies?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Is Viagra in je LHM geen optie? Dan moet ie toch wel omhoog komen
theiz schreef:Is Viagra in je LHM geen optie? Dan moet ie toch wel omhoog komen
ik heb liever dat ie van mij omhoog blijft komen als de bx eigenlijk
maar de bx zou ook wel fijn zijn
ALS ie omhoog komt doet ie dat wel weer erg netjes, helemaal kaarsrecht gaat ie omhoog, voorheen deed ie eerst de achterkant en dan met een paar schokken de voorkant
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
metro2005 schreef:waar zit die ontluchtingsnippel precies?
Goeie vraag, ik heb het zelf nooit gedaan. Heb m’n Haynes manual ook niet in de buurt liggen, en ik zit op m’n werk.. ops: . Misschien iemand anders… (Marten?!)
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
ontluchtingsnippel
de ontluchtingsnippel zit op de drukregelaar (iemand noemt dat de verdeelklep) dit is het onderdeel waar de 5e bol opzit(accumulator of voorraadbol) hierop zit een nippel(ziet er uit als een boutkop) (sleutel 12)
start de motor-draai de nippel een slag los(ca180 graden)dit gaat waarschijnlijk gepaard met een afnemend fluitgeluid.-draai hem weer vast.-herhaal dit eventueel enkele malen .
extra info indien de pomp nog niet wil:
gaat de auto nog niet omhoog of hoor je de pomp nog steeds niet werken, geef iets gas bij tijdens het ontluchten, of vul de aanzuigslang met lhm.
nogmaals een oranje lamp is NIET van de druk, Oliedruk is namelijk belangrijk en als deze niet aanwezig is kan dit ernstige schade aan de motor veroorzaken en in het geval hydropneumatiek, GEEN stuurbekrachtiging, GEEN vering en GEEN remmen. dus gevaar en gevaar is ROOD. dat weten ze bij citroen ook.
Ik wil niet zeggen dat hij bij jouw niet oranje is maar dat hoort zeker niet zo te zijn en waarschijnlijk ben je de enige.
groeten en suc6 dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
zal zsm de boel eens proberen te ontluchten maar is dat een soort beveiliging ofzo dat als dat lampje brandt dat de hydr. pomp niet aanslaat?
want die loopt gewoon niet als dat lampje aanstaat. :
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Re: ontluchtingsnippel
dennis van der ven schreef:de ontluchtingsnippel zit op de drukregelaar (iemand noemt dat de verdeelklep).......
Ahum, dat ding dus, die ken ik dus wel. Sorry. ops:
Overigens hoort je hydraulische pomp gewoon constant draaien (wordt immers constant aangedreven door de motor via de riem), maar niet constant actief te zijn. Af en toe zou je een tik moeten horen, op dat moment levert de pomp wat druk aan de drukregelaar met voorraadbol. Ik vermoed dat dat lampje wat je ziet niet specifiek is voor de remmen, maar voor het hydraulisch systeem. Die zou dan wel moeten branden i.c.m. het STOP lampje!!