Ziehier de staat van de 2 remleidingen:
LINKSACHTER:
RECHTSACHTER:
De gescheurde stuurkoppeling:
Wat denken jullie? Zou het nog zin hebben om de leidingen te vervangen?
Of zou het gaan om mijn gastank over te zetten in mijn BX 16 TRS uit 1983, die 6 jaar geen APK meer heeft…?
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
Waarom zitten die leidingen trouwens gekruld : : :
Is het rendabel om koperen leidingen te monteren met minder krullen erin?
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
De remleidingen van mijn Eend zijn rotter ...
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:De remleidingen van mijn Eend zijn rotter ...
Staat daar 140+ bar op….?
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
die kan je echt wel vervangen!Dat koper kan je echt niet zomaar even buigen hoor, maar tussen twee duimen gaat het prima.
bx19gt schreef:Lelijke Eend schreef:De remleidingen van mijn Eend zijn rotter ...
Staat daar 140+ bar op….?
Geen idee, maar ik vermoed van niet.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:bx19gt schreef:Lelijke Eend schreef:De remleidingen van mijn Eend zijn rotter ...
Staat daar 140+ bar op….?
Geen idee, maar ik vermoed van niet.
Op die remleidingen naar achteren komt echt geen 140 druk te staan. De systeemdruk varieert tussen de 135 bar en de 165 bar. Echter, deze druk komt alleen maar op de achterveerbollen te staan als je de auto in de hoogstes tand zet. Hij veert dan totaal niet meer, dus de systeemdruk zorgt er dan al voor dat het membraam van de veerbol compleet wordt ingedrukt. Houd het maar hoogstens op een bar of 70/80. Die druk wordt door je remservo naar achhteren toegelaten als je gaat remmen. Maar dat gebeurt gedoseerd, dus pas als je het rempedaal vol instampt komt die druk die op de veerbollen staat op de remleiding. Als je gewoon remt nog niet een fractie van de druk.
Uteindelijk zijn de zuigers van de remmen bij een BX echt niet kleiner dan bij een andere auto, DUS moet er ong. dezelfde remdruk gebruikt worden als bij “normale” auto’s.
Als je remleidingen bij de eend er net zo uit zien dan moeten ze net zo hard afgekeurd worden. Er is geen verschil in interpretatie mogelijk tussen verschillende auto’s. Remleidingen moeten gewoon goed zijn.
Groet,
Marten
Hmz ... Ze komen er anders al 2 of 3 keer mee door de APK ...
Ach, de handem werkt mechanisch
Schijt aan originaliteit.
De kogel is door de kerk: de BX gaat eruit, voor iemand die ‘m gratis wil overnemen, dan wel sloop:
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Hmm, ik heb een beetje mijn twijfels over dat verhaal van de leidingen. Uiteraard staat veiligheid voorop, maar het is me opgevallen dat officiele dealers al snel roepen dat ALLE leidingen vervangen moeten worden. Riepen ze destijds ook bij mijn GTI, maar het bleek uiteindelijk alleen een remleiding naar linksachter te zijn. Ik heb me door een ex-citroenmonteur laten vertellen dat die specifieke leiding wel vaker de geest geeft, maar dat het vervangen van ALLE leidingen wat overdreven is. Als je uitsluitsel wil hebben moet je gewoon herkeuring aanvragen bij het RDW, dan weet je zeker wat er ECHT aan mankeert. Sommige keurmeesters zijn nogal eens aan de voorzichtige kant, omdat ze hun keurmeesterschap niet willen kwijtraken (begrijpelijk).
En ik vind het erg vreemd dat de LPG specialisten geen enkele lekkage kunnen vinden, terwijl het wel als afkeurpunt wordt aangevoerd. Ik ben toch eerder geneigd die LPG specialisten te geloven… Geef je gas-BX nog een kans, ik heb het vervelende gevoel dat een paar mensen je gewoon wat euro’s uit de zak willen kloppen.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Je kan toch nooit een andere verder goeie BX vinden voor de prijs van die reparaties toch? Ikke niet begrijpen.
Wat die remleiding druk betreft, die druk komt er misschien alleen op als je voluit remt, maar het lijkt mij dat dat nu juist het moment is dat ze niet mogen knappen, dus dat is wel de maatstaf, lijkt mij.
Verder sluit ik mij bij winnetou aan. “Alle remleidingen vervangen” en “LPG Lekt” zijn allemaal wat kort door de bocht… Zeker als die LPG figuren niets kunnen vinden….
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:Je kan toch nooit een andere verder goeie BX vinden voor de prijs van die reparaties toch? Ikke niet begrijpen.
Wat die remleiding druk betreft, die druk komt er misschien alleen op als je voluit remt, maar het lijkt mij dat dat nu juist het moment is dat ze niet mogen knappen, dus dat is wel de maatstaf, lijkt mij.
Verder sluit ik mij bij winnetou aan. “Alle remleidingen vervangen” en “LPG Lekt” zijn allemaal wat kort door de bocht… Zeker als die LPG figuren niets kunnen vinden….
Ben ik helemaal mee eens; er moeten slechts 2 achterste remleidingen vervangen worden (die van de foto’s dus) en wat betreft die gaslekkage vertrouw ik ook eerder 2 LPG-specialisten dan de zoon van een garagehouder die niet eens APK-keurmeester is.
Maar het is al te laat, want ik ga - als het goed is - binnenkort in een andere auto rijden.
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
bx19gt schreef:...Maar het is al te laat, want ik ga - als het goed is - binnenkort in een andere auto rijden.
Vertel, vertel!! Wat voor andere auto?
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Geinig!! Zo’n duck is wel ff wat anders dan een BX. Ik hoop wel dat de gas-BX een goed onderkomen krijgt bij een liefhebber.
....Oeps, wordt deze topic net gesplitst terwijl ik aan het posten ben… Ik heb het nu dus over de 2CV die bx19gt op het oog heeft.
Dan mag je nu even legaal crossposten en je bericht in het andere draadje zetten
Schijt aan originaliteit.