Beste Citroën liefhebbers,
gister overkwam mij het volgende:
Ik had zojuist mijn auto ingeruimd met boodschappen, en startte zoals gewoonlijk mijn XM.
Motortje draait, etc. en ik doe mijn lichten aan. Ik zie, maar dit weet ik niet meer zeker, een flits, als in dat mijn lichten heel even aan gingen, en toen gelijk weer uit. Het was donker, dus zoiets valt meteen op.
Met mijn beperkte kennis, en het licht van mijn telefoon kwam ik niet achter het probleem, dus ben ik rustig naar huisgereden. Let wel: Elke buitenlamp werkte, behalve mijn 2 voorlichten. De lichten voor aan de buitenkant, oftewel het stadslicht, werkte ook gewoon. Zelfs mijn groot licht werktte.
Thuis aangekomen even gebeld naar een auto-monteur. Hij kwam erachter dat beide lampen stuk waren. Nieuwe gehaald (H1), en erin gedaan.
Nu komt het bizarre: Nog steeds werkt het niet, maar als ik nu het groot licht aan doe, krijg ik als het ware normaal licht, met uitzondering van één lamp. Maar dit licht is wel genoeg om ermee te kunnen rijden in het donker. Dit doe ik uiteraard voor de zekerheid niet, en ik sta op het punt de garage te bellen.
Is er iemand met suggesties? Ik heb ook al naar de zekeringen gekeken, maar hier was niets mee aan de hand.
Alvast bedankt,
m.v.gr. Jeroen
kijk eens je relais na, die kun je vinden onder je motorkap, bijrijderskant aan de voorkant, hoop dat ik me duidelijk uitdruk
Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Misschien is het je lichtschakelaar die de geest heeft gegeven….Controleer met een multimeter bij de verbindingen.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
als ik het goed begrijp heb jij op groot licht maar een zwak licht schijnsel.
als dit klopt zou ik eerst de massa aansluitingen eens goed bekijken.
als die slecht zijn heb je het zelfde effect.
ik kan melden dat alles is opgelost.
inderdaad waren er een relais en een paar lampjes doorgebrand.
alles doet het weer helemaal.
bedankt iedereen.
gr, jeroen