hel1 schreef:nee die stoom ontstaat bij oververhitting, maar dat is pas als de auto niet meer genoeg gekoeld wordt,
En dat is pertinent onjuist!
Stoom kan alleen maar onstaan als er én “voldoende” ververhitting én drukverlies is.
Je koelsysteem hoort echt helemaal potdicht afgesloten te zijn, waardoor er drukopbouw is, zodat het kookpunt van de koelvloeistof nog verder verhoogd wordt. Valt die druk weg, dan en alleen dan kan het gaan koken en dán kun je stoom krijgen.
Ik heb vaak zat een oververhitte motor gehad, maar daar kwam geen drupje stoom uit of vanaf, tenzij er wat lek was.
Ich bin ein Breaker
Let op: indien er sprake is van een luchtbel in het systeem zal de druk in het systeem gigantisch toenemen. Gas expandeert nu eenmaal veel meer dan een vloeistof. Door de toegenomen druk zal er op enig moment water door het overdrukgaatje van de radiateurdop komen. Dit is zo’n 80 tot 90 graden heet en zal dus verdampen wat een stoomwolk(je) als resultaat geeft. De motor hoeft hier absoluut niet oververhit voor te zijn.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Door drukke werkzaamheden afgelopen week heb ik nog steeds de kvs niet bij kunnen vullen en ontluchten. Morgen staat het echt op de planning!
Begrijp ik het nou goed dat als ie gevuld en ontlucht is, je dus ook niet zomaar even de radiatorknop kan opendraaien om te kijken of er voldoende vloeistof in zit??? Dit had ik nl van de zomer in Frankrijk al een keer gedaan, dat zou dus betekenen dat er al die tijd al lucht in het systeem heeft gezeten, wat dan weer extra raar is dat ik nu pas 2 keer achter elkaar van die stoomontwikkeling krijg…..
Ik hou jullie op de hoogte (als jullie het interessant vinden tenminste..)
‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)
10eke schreef:Door drukke werkzaamheden afgelopen week heb ik nog steeds de kvs niet bij kunnen vullen en ontluchten. Morgen staat het echt op de planning!
Begrijp ik het nou goed dat als ie gevuld en ontlucht is, je dus ook niet zomaar even de radiatorknop kan opendraaien om te kijken of er voldoende vloeistof in zit??? Dit had ik nl van de zomer in Frankrijk al een keer gedaan, dat zou dus betekenen dat er al die tijd al lucht in het systeem heeft gezeten, wat dan weer extra raar is dat ik nu pas 2 keer achter elkaar van die stoomontwikkeling krijg…..
Ik hou jullie op de hoogte (als jullie het interessant vinden tenminste..)
Die kun je rustig openen als / zolang de motor koud is; alleen luchtbellen die “ingeslikt” zijn zorgen voor problemen; in het expansievat (het gedeelte aan de radiateur waar de dop op zit) is zo weinig doorstroming dat van “inslikken” geen sprake kan zijn.
Laat maar horen hoe het je vergaat.
Ich bin ein Breaker
Ik heb de veer van de dop gecheckt, klopt het dat ik die alleen met behoorlijk druk ingedrukt krijg?
Wat bedoel je met een blazend koelsysteem? Stomend? zoals ik beschreef in mijn eerste post van dit onderwerp?
Heb vandaag de kvs bijgevuld. Voor een uitgebreid verslag met foto’s ga ik een nieuw draadje aanmaken
groet, 10eke
‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)
10eke schreef:Ik heb de veer van de dop gecheckt, klopt het dat ik die alleen met behoorlijk druk ingedrukt krijg?
Wat bedoel je met een blazend koelsysteem? Stomend? zoals ik beschreef in mijn eerste post van dit onderwerp?
Heb vandaag de kvs bijgevuld. Voor een uitgebreid verslag met foto’s ga ik een nieuw draadje aanmaken
groet, 10eke
Lijkt me verstandiger deze hier te plaatsen..
Hoe ik de koelvloeistof bijvulde…..
Ik was eigenlijk van plan een compleet fotoverslag te maken van deze actie, maar eenmaal bezig ben ik het een beetje vergeten….Vandaar dit uitgebreide (!) verslag:
Alles klaar?
Wat vooraf ging..: Qua bx: twee keer een stomende moterkap bij het inparkeren. Qua sleutelervaring: Bijzonder weinig!. Het vullen en ontluchten van de radiator is mijn eerste klus (klusje) aan mijn bx , op het verwisselen van de accu na.
Een ingewikkelde zaak, of toch niet? De meningen op het forum waren verdeeld. We gaan het proberen! Ik trek vandaag die stoute citroschoenen aan, na een week lang uitstel (ja, ook door drukte)
Mijn gereedschap: Een kladblaadje met aantekeningen van het forum en van de Haynes. Een baco voor de zekerheid, een schroevendraaier en een jerrycan koelvloeistof .
Vol goede moed hiermee gewapend ga ik 3 trappen af en 2 straten verderop naar mijn bx. (Tja, Amsterdam…)
Algauw kom ik de eerste drempel tegen: De ontluchtingsschroef op de radiator zit muur-, maar dan ook muurvast geroest. Komt die baco toch goed van pas. Helaas, ik slijt alleen maar de ribbelrand glad.
Ik heb visioenen dat ik onverrichter zake terug moet naar huis.
Met een beetje doorzettingsvermogen (en een andere stand van de baco) lukt het me uiteindelijk toch. Gelukkig, volgende stap.
Schroef eindelijk los
Trechter erin en vullen maar….zo, daar gaat heel wat in. Na een paar liter kan de schroefdop weer dicht en even later ook de schroefjes bovenop de leidingen. Ik doe het precies zoals in verschillende draadjes beschreven was.
Maar niet helmaal.
Op het moment dat de bovenste schroef dicht kan omdat de koelvloeistof er uit spuit (prachtig gezicht trouwens hoe eerst de luchtbellen er uit komen en dan pas de kvs) komt de kvs ook uit de radiator. Het stroomt zogezegd over. Niks 20 cm. onder de opening zoals zo keurig op mijn briefje staat. Hoe moet ik dit overschot er nou weer uit krijgen?
Wat nu gedaan?
Eerst maar eens de motor later draaien tot de koelfan aangaat. Verwarming aan, alles precies volgens het boekje (lees: forum)
Poepoe, wat duurt dat lang voordat die fan aangaat..Zou die stuk zijn? Nog een beetje gas geven, ja nog maar een paar keer…ja, nee, dat kan ik toch niet maken, ik sta hier een beetje lawaai te maken in een straat waar ik niet eens woon, weer uitstappen, nee, fan nog steeds niet aan, o jee, wat moet ik doen?
Zo doldraait het een tijdje in mijn hoofd. De kachel doet het in elk geval wel. Maar goed ook, buiten is het koud.
Intussen begint de kvs een beetje te walmen en te koken. In eerste instantie toen ik de motor aandeed was het niveau wel even gezakt, nu begint het weer over te lopen.
En als eindelijk, eindelijk die fan aanslaat, ligt er inmiddels een aanrdig plasje op straat. Ik laat de dop er af en ga weer 2 straten en 3 trappen heen en weer om emmers water te halen om mijn bx dan ook meer even te wassen.
Als ik terug kom, is het niveau alweer gigantisch gezakt! Ik zie niet eens meer het vloeistofniveau. Dus toch maar weer wat erbij. Ik begin me nu toch wel heel ernstig af te vragen of er niet een supergroot lek is. Ik bekijk alle leidingen maar zie eigenlijk niks. Behalve dan de kvs die over had gestroomd.
In elk geval kan ik hem nu netjes afvullen tot 20 cm onder de dop. In totaal zijn er wel 3 of 4 liter ingegaan
Terwijl ik mijn bx in de oorspronkelijke kleur herstel door hem te wassen (tjongejonge wat een vuil komt daar van af, ik had hem zelf nog nooit gewassen en de vorige eigenaar misschien ook wel niet) kijk ik af en toe in de radiator. Nu lijkt het niveau niet meer te zakken. Morgen voor ik er mee ga rijden toch eerst maar even checken.
Ik zou haast een nieuw verhaal kunnen schrijven over
“Hoe ik mijn bx waste”
Wat vooraf ging: niets, maar dan ook niets.
Het was de allereerste keer van mijn leven dat ik een auto waste…..
Nog even dan toch ter info: Ik ben nooit een automobilist geweest. Ook vroeger thuis hadden wij geen auto (vandaar ook dat ik er nooit een gewassen heb natuurlijk) Iemand van jullie heeft bij zijn welkom tegen me gezegd hoe leuk het was dat er weer een automobilist tot citrofiel was geworden. Maar die stap van automobilist heb ik overgeslagen. Ik werd gewoon meteen liefde-op-het-eerste-gezicht stapelgek op mijn bx!
Bij het wassen kwam ik trouwens wel heeeeeel veel roest tegen. Daar moet ik ook eens wat aan doen denk ik
En oja, ik ben voor het echte sleutelgevoel nog even echt onder de auto gekropen. Maar dat was omdat de dop van de jerrycan er onder gerold was…
Zo, dat was een heel verhaal (vandaar dat ik dacht nieuw draadje, als je hem alsnog wilt verplaatsen is OK Ijs)
‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)
Stoer hoor!
Jos van der Voort
Heb je nou ook nog een keer ontlucht met draaiende motor (en een opengesneden cola-fles met KVS op je vuldop zodat je daar geen nieuwe lucht intankt)? Dat hoort toch, heren profi’s, om alle lucht uit het systeem te kunnen krijgen?
Overigens slaat je fan sneller aan als je je kachel op koud zet (dan kan de motor de warmte niet kwijt aan het interieur), maar dan wordt het verwarmingssysteem niet meegenomen in je vul-en-ontlucht-actie!
Ik hoop voor je dat het zo weer in orde is?! Fijn dat je ook zo enthousiast bent over het wassen van de auto… Als het echt zo bevalt mag je wel eens langskomen, hoor?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
En nu maar hopen dat je de koelproblemen de baas bent geworden. Erg leuk om je verhaal te lezen trouwens en dan nog een paar fotootjes erbij. Die maken het af hoor.
Goh, je eerst auto meteen een bijzonder type BX die zelfs in de Citroexpert heeft gestaan. Als je dan nagaat dat ik ooit met een Mini begonnen ben. Da’s alleen al qua vering een een paar werelden van verschil.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
4 liter KVS.. Gaat er niet iets van 6,5 liter in totaal.. ?
Van die colafles wist ik niet.
nee, ik heb hem dus niet met draaiende motor ontlucht. zowel in de haynes als in een draadje hier, als in de vraagbaak stond dat je de motor stil moest zetten als de fan was aangeslagen, en dan bijvullen. Verschil was dat een bron het had over 20 cm onder de rand, en een andere tot aan de vulrand.
Groot verschil wel eigenlijk.
Als je hem tot de rand doet, en/of met colafles dan krijg je dus een vacuum systeem lijkt me. Maar iemand hier had iets gezegd over dat er niet zoveel roulatie in radiotar zat en dat lucht daar niet erg was.
Ik ga zo eerst maar eens kijken of het niveau nog steeds zo is als toen ik het achterliet.
‘85 BX 14 type 1, (helaas, hij is niet meer…..)
‘88 BX basis type 2 (ook die is helaas bijna niet meer)
Mooi werk en een leuk verhaal om te lezen! Ik bekijk het altijd net wat teveel vanuit het standpunt van een techneut, maar zo is ook wel eens leuk om te lezen. En met gewoon doen kom je een heel eind vaak.