Ik wil andere speakers in mijn auto plaatsen. Er zitten nu nog van die originele kartonnen in.
Ik wil er niet te veel geld aan uitgeven. maar het moet iig beter zijn/klinken als de originele.
Maar welke kan ik nu het beste aanschaffen. mijn autoradio heeft max 4x50 en nominaal 4x 27 watt.
in de voorportieren passen 17cm speakers en in de achterportieren 13cm. op het dashboard zitten standaard tweeters die wil ik laten zitten.
Maar welke speakers met welk nominaal vermogen kan ik beste kopen.
nu heb ik 2 setjes gezien van Pioneer nominaal vermogen is voor 35 en achter 25 watt.
in totaal wil ik max 100/125,- uitgeven
BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004
De standaard tweeters geven normaliter geen problemen, en de genoemde Pioneer-setjes zijn ongetwijfeld veel beter dan de kartonnen (Philips??)dingen, kortom, jouw idee zal een heel stuk verbetering brengen!
ZX 1.4i Reflex Break 1994
Ik heb in mijn vorige ZX Pioneertjes (13 cm) gezet die toen ongeveer 22 euro kostten bij de Macro. Wereld van verschil.
Altijd doen!
Jos van der Voort
je kunt beter een goede set aanschaffen voor in de voorportieren zo’n 100a 150watt max deze zijn op markt plaats wel te vinden voor zo’n 50euro.
Die je hebt gezien zijn te licht qua vermogen ik heb in m’n zx voor 120watt en achter 150watt max en m’n radio is een pioneer 4x45watt max dit zijn zeer goede verhoudingen zodra je te lich vermogen speakers hebt komt er een slechte laag weergave uit.
als je meer wil weten mag je me altijd contacten ik heb wel diverse contacten voor speakers.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Kijk daar doen we het allemaal voor! The forum rules!
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 1656
- Xantia Ambulance, GiFa
Zoek iets van een compo setje. Dat is een set met een laag / mid speaker voor in je deur en een klein tweetertje die je ergens hoger moet monteren.
Nu weet ik niet of er in jouw wagen boven in het dashboard een plekje gereserveerd is voor de tweeter…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Als ik een tip mag geven…........
zoek speakers met een niet al te hoge waarde. beetje uitleg.
Speakers waar 150 watt op kan/mag, gaan meestal ook pas een beetje lekker meedoen als dat er ook opstaat. Als je nou speakers zoekt met een niet al te hoog vermogen, zeg 35 tot 50 watt (rms, continue) dan kan dat beter op je radio. Omdat je radio relatief weinig vermogen uitstuurt, zou het verschil ideaal gezien zo klein mogelijk moeten zijn. Het rendement is dan beter. Speakers die een lage vermogenswaarde hebben zijn natuurlijk makkelijker met weinig vermogen tevreden dan speakers die veel aan kunnen.
Ik heb in de ZX van mijn schoonvader 4 nieuwe speakers gezet, namelijk deze .
Hij luistert voornamelijk blues, wat ik een lastige muzieksoort vind om onversterkt weer te geven, namelijk veel lange bassen. En dat kan je radio met zo weinig vermogen niet makkelijk aan.
Het klinkt bij hem best lekker (ik ben iets meer ge(ver)wend ) en hij is tevreden.
Greatnix Spookeend
spookeend schreef:Als ik een tip mag geven…........
zoek speakers met een niet al te hoge waarde. beetje uitleg.
Speakers waar 150 watt op kan/mag, gaan meestal ook pas een beetje lekker meedoen als dat er ook opstaat.
Ben ik niet met je eens. Het hangt maar net van de gevoeligheid van de speakkers af. Zelf heb ik geinvesteerd in een composet van Boston (kostte afgeprijsd ong. 300 gulden indertijd) en die zit meen ik op 150 watt piekvermogen. Het rendement daarvan was veel hoger dan de speakers die ik daarvoor had (met een beduidend lager vermogen). Aangezien de radio minder had gezet hoeft te worden om hetzelfde volume te krijgen, krijg je een beter geluid. De radio hoeft er minder hard voor te werken.
Aangezien ik woofers in de hoedenplank heb die de lage tonen weergeven is het geen probleem dat de comopset voorin alleen maar midden en hoge tonen weergeeft. Echter: als in de Xsara 16.5 cm speakers passen dan heb je iets meer mogelijkheden tot zware speakers dan in mijn geval (13.5 cm).
Let dus goed op welke range van het geluid ze aan moeten kunnen. Als het je enige speakers zijn, zul je speakers moeten uitzoeken die ook de lage tonen enigszins weer kunnen geven al zal dat altijd tegen vallen in de deuren.
Eigenlijk geldt wel dat alle waar naar zijn geld is. Ofwel: speakers die niks kosten kun je ook niks van verwachten. Een goede car audioshop zal bereid zijn je goed te informeren, maar dan kom je wellicht eerder bij wat duurdere speakers uit. Meja, dan heb je ook wel wat.
Als je goed weet wat je wilt en je bent bereid wat risico te nemen kun je ook op marktplaats kijken, maar het is wel een risico: je moet natuurlijk een speakers kopen die overbelast zijn geweest en en dat is niet altijd zo 123 gelijk te zien of te horen.
Totaal aantal Berichten: 7774
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Belangrijkst is een budget vaststellen. Natuurlijk zijn duurdere speakers vaak kwalitiatief beter. Wat wil je?
Veel geluid? Ga voor een houten hoedenplank en een subwoofer. Wil je kwalitatief goed geluid? Ga voor een JBL composet in de originele beuizingen. Is geld een issue? Ga voor een pioneer set. Maar uiteindelijk bepaalt het budget de uitkomst..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Geplaatst: 09 Nov 2006 09:11 Onderwerp:
————————————————————————————————————————
Als ik een tip mag geven…........zoek speakers met een niet al te hoge waarde. beetje uitleg.
Speakers waar 150 watt op kan/mag, gaan meestal ook pas een beetje lekker meedoen als dat er ook opstaat. Als je nou speakers zoekt met een niet al te hoog vermogen, zeg 35 tot 50 watt (rms, continue) dan kan dat beter op je radio. Omdat je radio relatief weinig vermogen uitstuurt, zou het verschil ideaal gezien zo klein mogelijk moeten zijn. Het rendement is dan beter. Speakers die een lage vermogenswaarde hebben zijn natuurlijk makkelijker met weinig vermogen tevreden dan speakers die veel aan kunnen.
Ik heb in de ZX van mijn schoonvader 4 nieuwe speakers gezet, namelijk deze .
Hij luistert voornamelijk blues, wat ik een lastige muzieksoort vind om onversterkt weer te geven, namelijk veel lange bassen. En dat kan je radio met zo weinig vermogen niet makkelijk aan.
Het klinkt bij hem best lekker (ik ben iets meer ge(ver)wend ) en hij is tevreden.
Greatnix Spookeend
Ik denk dat je ff iets heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel belangrijks mist in uw uitleg ;die boston mtx speakers zijn nom 50watt en max 220watt.
wat ik aan gaf was
Geplaatst: 05 Nov 2006 20:45 Onderwerp:
————————————————————————————————————————
je kunt beter een goede set aanschaffen voor in de voorportieren zo’n 100a 150watt max deze zijn op markt plaats wel te vinden voor zo’n 50euro.
Die je hebt gezien zijn te licht qua vermogen ik heb in m’n zx voor 120watt en achter 150watt max en m’n radio is een pioneer 4x45watt max dit zijn zeer goede verhoudingen zodra je te lich vermogen speakers hebt komt er een slechte laag weergave uit.
die vermogens zijn allemaal max nom vermogens zijn over het algemeen zo rond de 40watt zodus is het max vermogen van de radio optimaal tot z’n recht komend.
dus ik denk dat je het verkeerd onder woorden hebt gezien (of mijn uitlag was incorrect)
Stan, ik denk dat wij elkaar prima begrijpen, en met 2 verschillende manieren van uitleg op hetzelfde advies komen.
Ik kijk zelf nooit naar max waarden, alleen maar naar rms of contienu vermogen wat iets kan en wat iets aankan.
Wat wij denk ik (voor mezelf weet ik het zeker dat ik dat bedoel) is dat je speakers moet hebben (ideaal gezien) met een hoog rendement, die dus met weinig vermogen goed kunnen spelen. De speakers in jouw post zouden dan ook idd prima voldoen.
Een vaak gemaakte fout (naar mijn mening) is dat mensen vaak speakers en andere componenten kopen waar zoveel vermogen opstaat, onder het mom van “meer is beter”. Vandaar ook mijn advies hierboven
Greatnix Spookeend
spookeend we zijn goed bezig
overal waar te voor staat is niet goed te veel vermogen of te weinig vermogen.
advies twee goedkope speakers zoals marquant necom supertech enz. hoge max vermogen hierbij zij de nominale cq rms vermogen meestal niet eens aangegeven.
duurdere spaekers zoals pioneer kenwood boston enz. normaal max vermogen
Hoi,
misschien wel intresant mijn vraag hier toe te voegen aangezien ik ben voortgegaan op de tips in dit topic.
ik heb dus vooraan de orginele boxen vervangen door boxen van boston,
de tweeters heb ik laten zitten alsook de achteste boxen.
nu is het wel zo dat de nieuwe boxen niet boven de tweeters uitkomen!
en ik kan nu ook duidelijker de achterste boxen horen!
maw ik denk dat die nieuwe boston boxen (S95)te zwak aangekocht zijn
(zitten dus ook op de orginele xsara radio)
ik denk net dat ze te zwaar zijn, ze halen gewoon niet genoeg kracht om door te spelen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017