Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ik moet zaterdag bij een BX 14 TGE het thermocontact vervangen. Dit gezien de fan niet aanslaat als de motor warm is. Wie kan mij even vertellen waar het dingetje zit bij een 14 TGE en hoe ik dat ding het snelst kan vervangen.
Groet,
Sander
Domme vragen bestaan niet.
Volgens haynes zit deze thermoschakelaar onder aan de achterzijde van je radiator.
Laat eerst je radiator leeglopen en maak em daarna los.
Wellicht dat je bij de nieuwe ook even een nieuw afsluitringetje moet hebben. (wel zo verstandig lijkt me)
Gorgelt u ook al met LHM?
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Heeft er iemand een fotootje of tekeningetje toevallig ?
Gr.
Sander
Domme vragen bestaan niet.
Simmetje schreef:Heeft er iemand een fotootje of tekeningetje toevallig ?
Niet echt nodig, als je van voren in de motorruimte kijkt zie je aan de achterkant rechts een connector zitten op de radiator. Dit is het thermocontact, kun je niet over het hoof zien, er zit maar 1 connector op de radiateur.
Wel goed ontluchten volgens de procedure als je de boel weer bijvult, anders kost het je een koppakking.
PS: Heb je al 100% uitgesloten dat het iets anders kan zijn?
De fan zelf, zekering of iets anders in het elektrisch circuit?
Als je de betreffende connector eraf trekt en je sluit de 2 pinnen hierin kort, dan moet de fan meteen aanslaan, ook als de motor niet draait en enkel op contact staat.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ok, duidelijk, zekering intact. Bij direct doorverbinden werkt de fan.
Hoe ontlucht ik een bx ? Weet dat het een domme vraag is, maar weet redelijk wat van xm’s, maar helemaal niks van de BX.
Domme vragen bestaan niet.
Simmetje schreef:Hoe ontlucht ik een bx ? Weet dat het een domme vraag is, maar weet redelijk wat van xm’s, maar helemaal niks van de BX.
De betreffende BX heeft een TU motor, ontlucht procedure is hetzelfde als bij een AX, ZX, 106, 205, 306 en 309 met TU motor. Neem een cola fles, snijd deze doormidden en zet deze op de vulbuis van de radiator (past precies) en zet de ontluchtnippels open en afvullen maar. De colafles is nodig als trechter om als hoogste punt te dienen om de lucht te verdrijven.
Op de radiator (rechts) -> Met een platbek tank.
Op het thermostaathuis met een inbus sleutel 5
Op de kachelslang is het een nippeltje (ventieldopje zoals op je banden)
Als er vloeistof uitkomt draai je de betreffende nippels dicht, niet te snel dichtdraaien, soms zit er nog een luchtbel onder. Stukje gaan rijden op de snelweg, c.a. 10km, beetje af laten koelen en het bovenstaande herhalen. Meestal moet er nog een beetje bij omdat er nog luchtbellen in kunnen zitten.
Mocht het toch fout gaan en word de koppakking vroeg of laat er tussenuit geblazen, dan weet ik iemand die dat graag fixt
Suc6
Mocht het toch fout gaan en word de koppakking vroeg of laat er tussenuit geblazen, dan weet ik iemand die dat graag fixt Wink
En het geloof ik ook al vaker gedaan heeft
Jos van der Voort
Lijkt me een los contact ergens. Als je optrekt zullen de kabels misschien iets naar achteren gaan waardoor ze contact maken, rij je normaal is het contact weer weg. Rammel eens met de kabels zou ik zeggen
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer