Sinds erg kort zijn mijn vriendin en ik in het bezit van een spiksplinternieuwe bx 14i deauville uit 1992 (OK OK, voor ons issie nieuw).
Sinds we hem hebben geeft het motormanagement lampje een storing aan als er harder gereden wordt dan zo’n 120 km/u, de eerste keer bij 140.
We durven dit niet te vaak te proberen aangezien je in ene alle vermogen verliest.
[edit]
Ik bedenk me net nog wat… als dit gebeurt is even stoppen, uitzetten en opnieuw starten voldoende om weer vrolijk door te rijden
[/edit]
Ook lijkt het of ie niet al te best wil trekken, maar dat weet ik niet zeker aangezien we de auto net hebben. (volgens mijn vriendin trekt ie inderdaad slecht)
We hebben even gekeken of het misschien verband houdt met een hoog toerental door eens een stukje door te rijden terwijl je normaal zou schakelen. Hierbij was niets aan de hand
Vanavond ben ik vol goede moed met een stuk kabel en een schakelaar mijn het storingsgeheugen gaan uitlezen en daaruit kwamen twee wereldschokkende codes… je raadt het al: 12 en 11…....
Nu lijkt het mij wel heel raar dat er kennelijk geen storingen zijn geweest. Optisch heb ik diverse bedrading nagekeken en dat ziet er allemaal heel redelijk uit, geen verbrande stukjes etc.
Iemand suggesties? Wat na te kijken, wat na te meten? Ik hoor het graag!
Gorgelt u ook al met LHM?
als het lampje uitgaat is de storing ook weer weg. kijk eens de stekkers na en spuit deze in met contact spray. kan ook een lambda sensor zijn die aan het overlijden is
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Eef schreef:Vriendin van The_Ghost, chauffeur van de BX: Het probleem is opgelost door een busje Wynn’s injectiereiniger. De BX is toch nog naar de garage gegaan voor een raar schrapend geluid. Dit blijkt nu een rotte hoofdremservo te zijn. De kosten voor het laten repareren zijn hoger dan de dagwaarde, dus maar eens kijken of we dat zelf kunnen. Ervaringen iemand?
Raar schrapend geluid tijdens het intrappen van het pedaal met stilstaande motor of raar schrapend geluid tijdens het remmen?
Dat eerste lijkt me erg onwaarschijnlijk, dat tweede zou kunnen maar dan bedoelt ie waarschijnlijk de remcilinder in remklauw. Vervangen van een remklauw is prima te doen. Hoofdremservo is een hoop werk, en vooral ook smerig. Als je geen ervaring hebt met het sleutelen aan het hydraulisch systeem, kun je beter iemand charteren die dat wel heeft. Draai je bijvoorbeeld de wartels verkeerd aan, zou een leiding kunnen knappen. Op een veerleiding geen probleem, maar voor remmen is dat natuurlijk rampzalig.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik zou dat geluid wel eens willen horen. Het kan echter duiden op grote mechanische schade. Probeer eerst deze test te doen en vermijd even grote afstanden of grote belasting. Volgende keer als je het hoort (liefst op een rustig landweggetje) trap dan eens de koppeling in, zet de motor uit en laat de auto een tijdje doorrollen. Hoor je het dan nog? Dan heeft het niks met de motor/HD pomp/voorraadbol te maken. Trap dan eens de rem in. Verandert het geluid?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Even los van dat schrapende geluid (ik denk zelf dat het de riem van de HD pomp is nl, en dat dat inhouden als die druk moet leveren komt doordat de hoofdbol/drukregelaar stuk is)
Die remservo is hoe dan ook stuk…
Als ik zo kijk lijkt vervangen me niet zo’n enorm probleem om te doen, maar heel veel ervaring met de hydrauliek heb ik (nog) niet.
Ik wil dit eigenlijk wel gaan proberen; Met haynes in de hand moet ik een eind komen dacht ik zo.
Ik hoor van jullie natuurlijk graag wat de meest praktische manier is, waar ik speciaal op moet letten, waar julllie denken dat ik het wel eens zou kunnen verprusten ops:
Ik hoor graag jullie input
Gorgelt u ook al met LHM?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
The_Ghost schreef:Even los van dat schrapende geluid (ik denk zelf dat het de riem van de HD pomp is nl, en dat dat inhouden als die druk moet leveren komt doordat de hoofdbol/drukregelaar stuk is)
Bestaat niet. Waarom gaat dan dat storingslampje dan branden? Die zit nergens verbonden met de drukregelaar. Een niet defecte (dus normaal lopende) pomp trekt waarschijnlijk nog geen PK. Je hebt 75 PK in die motor. Laat de foutcodes uit de ECU uitlezen zou ik zeggen.
Die remservo is hoe dan ook stuk…
Als ik zo kijk lijkt vervangen me niet zo’n enorm probleem om te doen, maar heel veel ervaring met de hydrauliek heb ik (nog) niet.
Ik wil dit eigenlijk wel gaan proberen; Met haynes in de hand moet ik een eind komen dacht ik zo.
Ik hoor van jullie natuurlijk graag wat de meest praktische manier is, waar ik speciaal op moet letten, waar julllie denken dat ik het wel eens zou kunnen verprusten ops:Ik hoor graag jullie input
Ik heb nog geen argument gehoord waarom de remservo hoe dan ook stuk blijkt te zijn. Zijn er problemen met remmen/wagenhoogte achter, is er een te grote retourstroom naar het vat? Vervang eerst die voorraadbol eens, kijk dan verder. Zoals ik al zei: als je weinig tot geen ervaring hebt met hydrauliek, is het erg onverstandig om zelf met de remservo te gaan rotzooien!
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Eef schreef:Bestaat niet. Waarom gaat dan dat storingslampje dan branden? Die zit nergens verbonden met de drukregelaar. Een niet defecte (dus normaal lopende) pomp trekt waarschijnlijk nog geen PK. Je hebt 75 PK in die motor. Laat de foutcodes uit de ECU uitlezen zou ik zeggen.
Het schrapende geluid heeft niets met het brandende lampje te maken. Mijn fout, ik ben gewoon in hetzelfde topic doorgegaan met een ander probleem, ik zal zo even een nieuw topic openen:
Ik heb nog geen argument gehoord waarom de remservo hoe dan ook stuk blijkt te zijn.
De BX is door de citroendealer nagekeken, en die monteur vertelt mij dat. Aangezien ik helemaal geen verstand heb van auto’s geloof ik die meneer wel.
Ik ben altijd nogal kritisch. Heeft hij erbij verteld waarom hij denkt dat die remservo defect is?
offtopic:
Ik ga al jaren niet meer naar de Citroendealer, moet je ook niet doen met een BX. Ze zien je liever gaan dan komen, het kost ze teveel. Veel liever smeren ze je een Xantia aan en berekenen de hoofdprijs voor onderdelen/manuren.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:
Ik ga al jaren niet meer naar de Citroendealer, moet je ook niet doen met een BX. Ze zien je liever gaan dan komen, het kost ze teveel. Veel liever smeren ze je een Xantia aan en berekenen de hoofdprijs voor onderdelen/manuren.
Ik denk dat dit juist on-topic is. Voor een serieus oordeel kun je bij de meeste dealers echt niet meer terecht, triest maar waar.
Of die remservo nou wel zo kapot is vraag ik me sterk af. Er kan weinig aan stuk, wel blijft er door vervuiling wel eens wat hangen; je zou moeten uitzoeken of dat het geval is maar het kan dus voornamelijk om vervuiling gaan. Dat is vaak op te lossen met flink doorspoelen van het hydraulisch systeem (zie het hydrauliek-topic elders in dit forum).
Dat voorraadbol én remservo kapot zijn kun je niet in één adem vaststellen.
Ich bin ein Breaker
Goed,
Nog weer wat meer duidelijkheid van Eef (geen idee waarom ze dat dat niet meteen hier post)
Bij het maken van een paar ritjes vanwege het motorprobleem vonden ze em wat raar remmen, vandaar dat ze op wat meer onderzoek uitgegaan zijn.
Wij hebben geen idee of ie raar remt, het is een BX, dat remt nou eenmaal wat anders als een conventioneel systeem.
Het devies luidt in dit geval dus spoelen….
Gaat hiervoor het ‘oude’ recept van ZX1.4i (de eerste post van datt topic) nog op? Ik zie nl een heleboel kanttekeningen over bijvoorbeeld druk op je achteras omdat het geheel anders niet door de remmen wil spoelen achter.
Gorgelt u ook al met LHM?