Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ben het idd helemaal eens met PeTeR : fftopic
Nu weer ontopic.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
oke….............
nu we weer ontopic zijn: wat is/zijn plies : :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
bogaard77 schreef:Ben het idd helemaal eens met PeTeR : fftopic
Nu weer ontopic.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat PLIES zijn?
ik had onder mijn nu verkochte 404 ook michelins xs/xsx.
Reed naar mijnmening prima ik heb ze niet op kunnen rijden
Heb er 4 jaar mee gereden, ongeveer 4500 km perjaar, alleen in de zomer maanden.
tot XM
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
citroen23 schreef:............wat is/zijn plies : :
Hoe oud is die bandenleverancier?
Een ply was vroeger (jaren 50?) niets anders als een canvaslaag. De sterkte en het draagvermogen van de band werden bepaald door het aantal canvaslagen en dat werd aangeduid met “ply rating” of PR. 4PR betekende dus dat het karkas opgebouwd was uit 4 canvaslagen. Met de opkomst van moderne materialen als vervanging van canvas kon met hetzelfde aantal lagen een grotere sterkte gehaald worden. De overgang (jaren 60 ?) van de diagonaalband naar de radiaalband (met een heel andere opbouw van het karkas) maakte het verder mogelijk/noodzakelijk met meer lagen te werken. Het begrip “ply rating” is blijven bestaan, maar heeft niets meer te maken met het aantal lagen waaruit het karkas is opgebouwd. Wordt nu nog wel toegepast voor industriebanden, maar is vervangen door Load Index en Speed Index voor personenautobanden.
Ik denk dat je leverancier bedoelt dat zogenaamde bestelwagenbanden minder geschikt zijn voor gebruik op een personenauto. En als je een goedkopere band voor je ID/DS zoekt wordt dat al gauw een bestelwagenband. Zoek maar eens op http://www.autobandenmarkt.nl . Voer in bandenmaat 185-80-R15, snelheidscategorie tot 100 km/h, zomerbanden. Levert alleen de Vredestein Sprint Classic op als zoekresultaat. Nu ook nog “Ik zoek naar C banden voor mijn bestelauto” aanvinken en je krijgt meer dan 10 banden als resultaat. Allemaal versterkte banden. Bij sommigen staat de “ply rating” vermeld, meestal 8PR en één keer 6PR voor de Barum Cargo. Geen idee of dat nu veel uitmaakt. Bestelwagenbanden zijn versterkt en daardoor stugger, maar of dat onveilig is?
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Ik rij nu al weer 5000 km op bestelwagenbanden (voor), bevalt prima. Ze zijn wat harder dan de gewone banden, maar deze kostten ook maar €60 per stuk inclusief montage. En ja, als ik het geld had zou ik er andere onder zetten, maar de student wil ook wat….
ID uit 1972. (tot nu toe rijdend) opknap project.
Die plies slaan idd op de sterkte van de band, vooral aan de zijkant van de band (waar geen metaal weefsel zit) geeft dit verschillen in stugheid. De banden met meerdere plies, voor bestelwagens zoals reeds eerder vermeld, kunnen meer luchtdruk verdragen dan een standaard band. Zo heb ik er op,t werk eentje die je tot 6bar moet vullen alvorens te beladen.. 6 bar !!! bijna evenveel als een renfietsband..moet je wel weten dat op een normaal type band 2 a 2.3 bar gezet wordt, een 2pk slechts 1 bar luchtdruk.
Dus, lijkt het mij niet verstandig een zwaar caliber band te plaatsen als je die maar half gaat belasten, dus ook niet op druk zet naar behoren en dus ook zal slijten alsof ie van kauwgum was gemaakt..
Ik volg Boeggieboy, op Citroen hoort Michelin, ook al kosten ze plaat!
greetzzz
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
vikingo schreef:Die plies slaan idd op de sterkte van de band, vooral aan de zijkant van de band (waar geen metaal weefsel zit) geeft dit verschillen in stugheid. De banden met meerdere plies, voor bestelwagens zoals reeds eerder vermeld, kunnen meer luchtdruk verdragen dan een standaard band. Zo heb ik er op,t werk eentje die je tot 6bar moet vullen alvorens te beladen.. 6 bar !!! bijna evenveel als een renfietsband..moet je wel weten dat op een normaal type band 2 a 2.3 bar gezet wordt, een 2pk slechts 1 bar luchtdruk.
Dus, lijkt het mij niet verstandig een zwaar caliber band te plaatsen als je die maar half gaat belasten, dus ook niet op druk zet naar behoren en dus ook zal slijten alsof ie van kauwgum was gemaakt..Ik volg Boeggieboy, op Citroen hoort Michelin, ook al kosten ze plaat!
greetzzz
Zijn daar cijfers van? Het hoeft niet te betekenen dat een band die maar voor 1/3 onder druk wordt gezet gelijk als een dweil reageert of slijt, volgens mij betekent het gewoon dat de band de maximale massa of asdruk naar behoren kan verwerken zonder grote vervorming in de bochten, of zonder grote vervorming bij het verwerken van grote krachten zoals oneffenheden of remmen. Lijkt mij dat een dergelijke band puur inlevert op veercomfort, niet op veiligheid.
Jouw argumenten zijn wat mij betreft niet toereikend, en ik ben zeker van plan zulke banden te testen, tot het uiterste wat mijn DS 21 kan bieden (onder beheerste omstandigheden).
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
ID66 schreef:Zoek maar eens op http://www.autobandenmarkt.nl . Voer in bandenmaat 185-80-R15, snelheidscategorie tot 100 km/h, zomerbanden. Levert alleen de Vredestein Sprint Classic op als zoekresultaat.
PeTeR
gelukkig kan die sprint classic een snelheid aan tot 210 km/h
die prijs/prestatie verhouding kan ik prima mee leven/rijden
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
citroen23 schreef:ID66 schreef:Zoek maar eens op http://www.autobandenmarkt.nl . Voer in bandenmaat 185-80-R15, snelheidscategorie tot 100 km/h, zomerbanden. Levert alleen de Vredestein Sprint Classic op als zoekresultaat.
PeTeRgelukkig kan die sprint classic een snelheid aan tot 210 km/h
die prijs/prestatie verhouding kan ik prima mee leven/rijden
En ik rijd never sneller dan 140 (horen en zien vergaat je hier!!) dus ik ben al helemaal snel tevreden.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Eh…ja,ik wil haar wel eens op haar staart trappen.
Gewoon om die verbaasde blikken te zien in modern blik,da’s werkelijk priceless…
Toch rij ik nooit harder dan 140-150,en bij het gewone tokkelwerk rij ik eerder 110 dan 120 (heb ik altijd gedaan eigenlijk,ook met de Xant destijds..).
Momenteel rij ik dus nog met Marshall’s (en niet uit krenterigheid; ik vind 200 euri voor een stuk rubber gewoonweg belachelijk),maar die zijn dus niet meer leverbaar in ‘onze’ maten.
Van de Vredestein hoor ik verschillende geluiden,en de bandentest die een paar edities terug in La Bombe stond deed de Barum er ook bekaaid afkomen…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
mss even offtopic,maar in Frankrijk tijdens eurocitro,zag ik verschillende SM’s rondrijden met deze band:
Nankang
Asian manufacturer using innovative high performance technology
EA603 205/70 R15 95H CN, WR, P-metric
Banden, die het hele jaar te gebruiken zijn (All weather tyres)
Zoek garage
Bij ons maar EUR 47,00
En dat inclusief verzendkosten!
————————————————————————————————————————
[Naar bandenoverzicht]
Prijzen zijn per band en incl. BTW en verzendkosten in België.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
blooper1963 schreef:mss even offtopic,maar in Frankrijk tijdens eurocitro,zag ik verschillende SM’s rondrijden met deze band:
Nankang
Asian manufacturer using innovative high performance technology
EA603 205/70 R15 95H CN, WR, P-metric
Banden, die het hele jaar te gebruiken zijn (All weather tyres)
Zoek garage
Bij ons maar EUR 47,00
En dat inclusief verzendkosten!
————————————————————————————————————————
[Naar bandenoverzicht]
Prijzen zijn per band en incl. BTW en verzendkosten in België.
Is dit niet meer iets voor het SM gedeelte? Kan me niet voorstellen dat 205/70 past op een DS…
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Alcyone schreef:blooper1963 schreef:mss even offtopic,maar in Frankrijk tijdens eurocitro,zag ik verschillende SM’s rondrijden met deze band:
Nankang
Asian manufacturer using innovative high performance technology
EA603 205/70 R15 95H CN, WR, P-metric
Banden, die het hele jaar te gebruiken zijn (All weather tyres)
Zoek garage
Bij ons maar EUR 47,00
En dat inclusief verzendkosten!
————————————————————————————————————————
[Naar bandenoverzicht]
Prijzen zijn per band en incl. BTW en verzendkosten in België.Is dit niet meer iets voor het SM gedeelte? Kan me niet voorstellen dat 205/70 past op een DS…
neen hoor! haalde ik maar aan als voorbeeld!! DS banden zullen er ook wel te vinden zijn!!! zeg maar even de maat: was het 185 R 15 niet??
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Wat is de hoogte van een DS band??
blooper1963 schreef:Wat is de hoogte van een DS band??
80
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.