De Xsara Diesel die ik had gaf bij het starten (zeker met koud weer) een witte pluim, maar zodra de motor warm was is dat over. Hoe lang houden die witte pluimen bij jou aan.
Alleen bij het koud opstarten, is er die pluim en hij loopt dan onregelmatig, na een minuutje ofzo loopt het goed stationair zonder de rookwolk.
Mijn eerste Citroën Xsara Coupé 1.9d Prestige.
Nu het weer wat kouder is geworden, is de roolpluim ook wat groter, en starten gaat ook moeizamer.
Mijn eerste Citroën Xsara Coupé 1.9d Prestige.
Ik zou er dan toch maar eens naar laten kijken door een (eerlijke) Citroen specialist, als het straks echt koud word word je er op deze manier niet echt vrolijk van.
Ik heb met mijn Xsara en 306, beiden 1.9D wel gemerkt dat wanneer het echt koud werd (vorst) dat het voorgloeilampje wat langer bleef branden, maar starten ging altijd met 1 draai aan de sleutel. Met de Xsara heb ik echt maar één keer meegemaakt na een nacht vorst dat ze pas bij de 2e poging startte, daarna nooit meer, ook niet meer met de 306.
Ik heb voor volgende week maandagavond met mijn kennis afgesproken, dat we in zijn garage aan mijn auto gaan sleutelen.
Ik vervang alle 4 de gloeibougies en de distributieriem incl. druk wieltjes(spanwielen).
Maandagochtend deed de wagen al heel moeilijk opstarten, na de 3de keer sprong ie aan. Ik probeer bij ‘t opstarten geen gas te geven.
Ik heb gisteren nog ‘n tip gehad:
Bij ‘t opstarten laat je ‘m gloeien, als het lampje uitgaat, dan contact terugdraaien dan gelijk weer aan om te gloeien en dan pas doorstarten.
Vanmorgen volgens die tip gedaan en promt hij pakte gelijk, alleen ik heb niet op de uitlaatgassen gelet.
Volgende week diensdag laat ik jullie wel weten hoe het afgelopen is.
Mijn eerste Citroën Xsara Coupé 1.9d Prestige.
tugor schreef:Ik heb voor volgende week maandagavond met mijn kennis afgesproken, dat we in zijn garage aan mijn auto gaan sleutelen.
Ik vervang alle 4 de gloeibougies en de distributieriem incl. druk wieltjes(spanwielen).
Maandagochtend deed de wagen al heel moeilijk opstarten, na de 3de keer sprong ie aan. Ik probeer bij ‘t opstarten geen gas te geven.Ik heb gisteren nog ‘n tip gehad:
Bij ‘t opstarten laat je ‘m gloeien, als het lampje uitgaat, dan contact terugdraaien dan gelijk weer aan om te gloeien en dan pas doorstarten.Vanmorgen volgens die tip gedaan en promt hij pakte gelijk, alleen ik heb niet op de uitlaatgassen gelet.
Volgende week diensdag laat ik jullie wel weten hoe het afgelopen is.
Gas geven en starten bij een diesel is volgens mij niet echt gebruikelijk :
Als de auto na een paar keer voorgloeien wel goed start, dan denk ik dat het wel bijna zeker de gloeibougies zijn, heb dit namelijk al eens eerder gezien. Na het vervangen van de gloeibougies startte de auto zonder problemen en reed als een zonnetje
Zo, we hebben gisterenavond tot 23:30uur gesleuteld, wat een vloek, zweet en bloed.
Het verwisselen v/d gloeibougies viel wel mee, was in een uurtje gedaan, er waren er 2 kapot.
Maar de distr. riem, dat was een slagveld, bij de citro-garage zullen ze wel speciale sleutels hiervoor hebben, maar bij mijn kennis ligt er bijna voor 5000,- € gereedschap in de kast., dus daar zal het niet aangelegen hebben.
Om 1 plastic kap te verwijderen heb je 3 verschillende sleutels nodig en je kan ze maar ‘n paar millimeter verdraaien, mijn handen zagen er helemaal rood uit, door langsscheuren v/d spatscherm, je hebt haast geen ruimte, de motorsteun moest eraf, an gelijk de krik eronder, daarna omhoog op de brug om aan de onderkant de poelieschijf los te halen.
Maar het is alllemaal goed gegaan en ik kon vanmorgen het verschil gelijk merken, gelijk na het voorgloeien sprong de motor aan en het liep gelijk regelmatig en er was nagenoeg geen rook.
Dus ik kan bij deze aannemen dat, wanneer je motor, v/d diesel uiteraard, niet gelijk regelmatig loopt en er een blauwgrijze rookpluim bij het starten uitkomt, dat het voor 90% met zekerheid de gloeisprialen zijn.
Bij 1 defecte gloeispr. zal het wel moeillijker te merken zijn waarschijnlijk, dit kan je ook bij benzine motoren hebben, dan werkt 1 of meerdere boegies niet mee en het loopt heel onregelmatig, dit kan je controleren door 1 voor 1 je bougie kabels los te trekken, gaat ie bijvb. bijna stilvallen is het een goeie, maar merk je geen verschil dan zou dat ‘n niet werkende bougie kunnen zijn, maar dat is allemaal info voor een eventuele nieuwe onderwerp.
Ik bedankt bij deze de lezers en de reageerders op mijn probleem, en hopelijk hebben nog andere mensen profijt uit deze berichten.
ps: dit kostte mij gisterenavond 350,- € incl. materiaal en arbeidsuren, als ik iemand kan blijmaken met het adres van mijn kennis, stuur maar ‘n berichtje.
Mijn eerste Citroën Xsara Coupé 1.9d Prestige.
Hallo allemaal,
Ik moet helaas hierop terugkomen, vanmorgen vroor ‘t ‘n beetje en het was het zelde als eerst, de motor pakte maar net aan
na de eerste poging en liep even onregelmatig voordat het netjes op 4 poten ging lopen.
De accu/starmotor gooit ‘m goed rond, dus daar ligt niet aan.
De probleem van:
Moeizaam opstarten v/d motor.
Eerste moment van even onregelmatig lopen daarna weer goed stationair.
En de beruchte blauw/grijze rookpluim, bij ‘t opstarten.
Zijn weer terug.
Mijn eerste Citroën Xsara Coupé 1.9d Prestige.
Hoi Tugor,
Is jouw motor een DW8, dat is een 1,9d met EGR.
Dan is het belangrijk dat de klepspeling goed is, anders krijg je het symptoon waar jij nu over schrijft. Heb hetzelfde gehad met mijn beide Berlingos, daar zaten alle inlaatkleppen dicht. Klepstellen is trouwens een aardig karwei daar de nokkenas verwijderd moet worden .
Had je eigenlijk moeten doen bij het vernieuwen van de distributieriem, mmar ja dat is achteraf. Groetjes ops:
Niet iedereen die denkt heeft ook gedachten.
berlingocat schreef:Hoi Tugor,
Is jouw motor een DW8, dat is een 1,9d met EGR.
Wat is EGR :
Hoi, Op die auto van jou zit dit dus wel, hij is van 2000
EGR = Uitlaat gas recirculatie, mileu
vrgr
Niet iedereen die denkt heeft ook gedachten.
Hi,
Hij is van maart 2000, maar ik kan nergens iets vinden over EGR en in het onderhoudsboekje wat er vanaf het begin bij heeft gezeten, wordt nergens de klepspeling gecontroleerd.
Zo’n vrij recente motor zou toch hydraulisch/automatisch afgestelde kleppen moeten hebben.
Waar zou ik meer info kunnen krijgen over deze motor/auto?
Mijn eerste Citroën Xsara Coupé 1.9d Prestige.
hoi,
Als in het chasssisnummer WJZ of WJY voorkomt, even een voorbeeld.
VF7N1WJZF00000000
VF7: Citoen Frankrijk
N: Xsara
1: carosserie vijfduers berline
WJZ: motor
F: uitvoering
00000000: uitvoering.
Dan is het een 1.9D met EGR waarbij de kleppen gesteld kunnen worden dit geschiedt d.m.v plaatjes onder de komstoters, klepspeling is overigings
0,15 mm voor de inlaatklepppen, 0,35 mm voor de uitlaatkleppen.
Meer info kun je naturlijk bij een Citoen-Dealer krijgen of door een vraagbaak te kopen.
Vr Groet
Niet iedereen die denkt heeft ook gedachten.
Hi,
Dat hele gedeelte voor de getallen heb ik ook, dan denk ik dat je gelijk hebt en zal ik ‘s kijken wanneer we de kleppen kunnen stellen/controleren.
Daar had mijn monteur ook al eerder naar gevraagd, of de kleppen gesteld moesten worden, maar we hebben daar niet meer aan gedacht.
Je bent bedankt, groetjes.
Mijn eerste Citroën Xsara Coupé 1.9d Prestige.
Ik ben even heel benieuwd hoe dit avontuur is afgelopen. Met mijn Berlingo 1.9 D kamp ik namelijk met exact hetzelfde probleem (Bonkig starten). Gloeibougies heb ik allen vervangen, dus daar kan het niet meer aan liggen. Garage heeft naar een oorzaak gezocht maar kon eveneens niets vinden. Opperden nog dat er wellicht een breuk zat in de draad van het voorgloeirelais maar hebben daar verder geen aanwijzingen voor gevonden. Uit voorgaande discussie begrijp ik dat het stellen van de kleppen wellicht een reden kan zijn, maar moet het onregelmatig lopen zich dan ook niet voordoen tijdens het rijden en stationair lopen? Nadat de motor een paar minuten heeft gelopen is het hele euvel al weer weggetrokken en loopt ‘ie als een zonnetje. Toch moet er iets mis zijn. Maar wat? Wie heeft er nog ideeën?
Vast mijn dank
Joska
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Kleppen stellen kan een PSA 1.8D/1.9D-motor behoorlijk helpen. Onze 205 gaven we eerst ook de gloeibougies de schuld, maar ook hier bleek het kleppen stellen. Het walmen en onregelmatig stationair lopen en beetje hikken/protesteren de eerste 100m was helemaal weg. Hebben we wel gelijktijdig met de d-riem laten doen trouwens, sorry dat ik dit draadje niet eerder las
Overigens, Joska e.a.: de 205 liep verder wonderbaarlijk mooi na die 1e 100m. Gewoon keurig, met mooi verbruik (1op19 gemiddeld). Die sterke blokkies kunnen dus met slecht gestelde kleppen nog goed werken, alleen de koudstart geeft dan de door jullie gemelde resultaten.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005