Heb ik mezelf op een paar leuke autoluidsprekers getracteerd. Gaat vandaag de motor van m’n ZX naar de knoppen! :burninhell
Geratel in het vooronder. Waarschijnlijk een brandstofkamer los. Om er zeker van te zijn, moet de motor uit elkaar. Kosten: minimaal €600!
Kent iemand dit probleem? Moet echt de motor uit elkaar? Of is het toch iets anders??
Re: Balen!!!!!!
Weefje schreef:Kent iemand dit probleem?
Moet echt de motor uit elkaar? Of is het toch iets anders??
Nou nee…..en ik heb toch al zeker een 9 stuks 1.9 D’s gehad de laatste 13 jaar…...weet je zeker dat het niet een gebroken distributiesnaar is….of een span c.q. geleiderol ?
Alhoewel je dan zeker ook op die kosten zit…of nog veel hoger.
Wat voor geratel?
Kan ook bijvoorbeeld krukaslager zijn… Maar dan ben je ook wel dat bedrag kwijt….
Ik weet niet wat verder de staat van de auto is, maar wellicht is het verstandiger om een andere motor met wat minder kilometers erin the hangen.
Je kan eens kijken op http://www.brusmotors.com/ ik weet niet wat de motorcode is, maar mischien staat de motor erbij. Ik heb hier de motor vandaan die nu in mijn Volcane zit, en was wel tevreden over die toko..
Maar ik denk dat dit ook wel wat duurder gaat worden als je het over een diesel hebt….
Mischien is dit nog wat:
http://www.marktplaats.nl/index.php3?g=autodiversen&u=ondpeugeot&ID=32074
http://www.marktplaats.nl/index.php3?g=autodiversen&u=ondcitroen&ID=20572
Dit zou dan die wervelkamer moeten zijn die los zit?
(Uit de Haynes BX diesel boek)
De vraag is of je deze kan vastzetten met of zonder de kop eraf te halen, ik denk dat de kop eraf zal moeten. Het zal maar eens een keer meezitten
Uit de onderstaande text maak ik op dat, de wervelkamer vastzit met ringen/bouten? van onder de klepveren???
Heb even zitten kijken in de vraagbaak en ik kom het volgende tegen.
Het gedeelte dat rood omcirkeld is, is de wervelkamer, hier geeft men aan wat de uitsteek van de wervelkamer mag zijn.
Bij de uitleg staat, vervang de wervelkamer als deze te diep ligt. Ik zie niet echt op de tekening hoe deze nu vastzit? zit hij gewoon klem tussen de cylinderkop en het motorblok?
Heeft mn broer gehad bij 1 van zn Jumpy’s 1.9D zou het gevolg zijn geweest van overbelasten van de motor zijn motor ging eerst ramelen en is vervolgens vast gelopen. was iets stuk gegaan vlgns mij bij kleppen of wervelkamer dat vervolgens in de cylinder kamer is gevalen.
Was bij een km stand van ca 180.000
(Bedrijfs auto gauw toch zn 400 KG aan gereedschappen etc) + ledig gewicht van 1400 kg en dan altijd met plankgas.
Garage heeft auto overgenomen en andere motor erin gezet. Volgen garage kwam het vaker voor bij de PSA 1.9D.
Sinds dien rijd ik met mn eigen diesel maar wat rustiger om dit te voorkomen.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
de brandstof kamer is een kleine ruimte waarin de diesel injector zit samen met de gloeibougie’s. Hier wordt de brnadtof (vooral bij het starten) verhit en vervolgens de cilinder in gebzogen/geblazen.
Als deze stuk gaat kunnen er idd stukjes in je cilinder vallen.
Ik weet niet zeker hoe deze in de motor zitten.
(even mijn techniek map erbij pakken..)
mijn boek zegt het volgende..
De vorm van de inlaatkanalen wordt bij de motor zo geconstrueert, dat de lucht in een wervelende beweging in de cilinderruimte komt.
Dit versnelt de menging met de ingespoten diesel.
Dit is de wervelkamer dieselmotor
no1-De tapverstuiver
no2-De gloeispiraal/bougie
no3-De wervelkamer.
no4-De zuiger.
no5-De cilindervoering.
no1-De tapverstuiver.
no2-De gloeibougie/gloeispiraal.
no3-De voorkamer.
Maar of dit ook constant een tikkend geluid veroorzaken…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ik heb gisteren even in het Xantia Haynes boek zitten kijken bij de 1.9D, daar staat in dat je bij een koprevisie moet controleren hoe ver de wervelkamer uitsteekt. Dit zou iets van 0 tot 0,03mm moeten zijn, ze vertellen er verder bij dat als de wervelkamer dieper zit/loszit, deze vervangen moet worden door een specialist.
Volgens dit plaatje lijkt het mij dat de wervelkamer er niet uit kan vallen, zo te zien zit hij klem tussen de cylinderkop en het motorblok, lijkt mij : :
Eruit niet nee, echter kunnen er wel stukjes vanaf komen…denk ik
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Gisteren (ik mocht op last van de politie toch mijn huis niet uit) en vandaag even rondgebeld bij zogenaamde Citroën specialisten.
Mensen, ik werd daar niet vrolijker van. IK kreeg bedragen te horen van €1000 tot €1500! Een “specialist” luisterde niet echt. Hij noemde een bedrag van €1300 en vertelde mij vervolgens dat hij een hele mooie Xantia TD had binnen gekregen, Of dat een optie was??? ARGHHHHHHHH!
Op advies van ZX14.i even met Van de Pee gebeld in Krimpen gebeld. De meneer zei dat het best mogelijk zou kunnen zijn dat een van de verstuivers vuil is. Praten over dure reparaties en gereviseerde koppen vond hij een beetje erg voorbarig. Ik kan zometeen langskomen voor een diagnose. Hulde!
Ook al valt de reparatie tegen, dit klinkt in ieder geval al een stukje professioneler!
Zo, dat ben ik ff kwijt…
Heb inderdaad het idee dat de meeste garage’s je gewoon willen “naaien” voor een flink bedrag.
Wat Civer in Den Haag betreft? Valt me tegen van ze, had toch wel een professioneel advies verwacht van een Specialist, ipv proberen je een andere motor aan te smeren die ze hebben liggen. Wat mij betreft kan Civer van de CFC lijst geschrapt worden
Ik heb alle vertrouwen dat Garage De Pee je auto in orde zal maken op een eerlijke manier.
Vergeet niet te melden daar dat we gratis reclame voor hem hier maken
gratis ???? echte nederlanders
Ik heb alle vertrouwen dat Garage De Pee je auto in orde zal maken op een eerlijke manier.
Daar ben ik ook van overtuigd!
Gisteren de auto daar laten staan. De monteur wilde heel graag de auto alvast hebben zodat hij ‘m de volgende ochtend (nu dus) met een koude motor kan starten… “Dan vertelt de motor me wat meer”, zei hij…
Hij ging er gisteren vanuit dat de brandstofpomp door vervuiling niet goed meer werkt (gaat dan enorm pingelen/ratelen). Hij gaat de pomp met een speciaal goedje (wat hij in de tank doet) schoonmaken. “In 9 van de 10 gevallen werkt dat”, aldus de monteur… Mechanisch is er niks bijzonder te horen…
Wordt vevolgd..
Jammer maar helaas… Mijn ZX is niet meer….
Voorkamer was er volledig uitgevallen en heeft flink wat schade veroorzaakt.
Hoe dan ook, bij De Pee hebben ze hun best gedaan. Ik ben ondanks het slechte nieuws toch blij dat er nog prettige en betrouwbare garages zijn!
Vanmiddag even met ZX14i op pad om een “tussenoplossing-BX-je” te bekijken…
Nog even dit: heeft V-Power diesel de motor de das om gedaan???
(ik maak hierover een ander onderwerp aan)
ZX14 belde inderdaad vrijdag en ik had begrepen dat de analyse van de garage nogal tegenviel…
Hebben jullie de kop er nog afgehaald om de schade te bekijken?
Hebben jullie de kop er nog afgehaald om de schade te bekijken?
Yep. Die is er door de garage afgehaald. Het zag er errug slecht uit… Kop naar de kl*ten, inclusief de motor. Het was “een vreter”, volgens de garage. Had ik’m een paar dagen gelden stil laten staan, was het nog op te lossen met een andere kop…