Klokwerk.
kalmah01
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86

Gepost: 26 oktober 2006 04:38 PM

Ik heb een XM type 1. Meest standaard uitvoering. Wat ik daaraan vervelend vind is dat ik geen meter heb voor de temperatuur. Op zich een toerenteller vind ik ook wel leuk maar heb ik dus ook niet. Is de XM dusdanig uit de fabriek voorbereid dat ik een klokkenwerk van een type later waar deze metertjes wel allemaal opzitten kan overzetten in mijn XM?

Groeten,
Hans

Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.

Profiel  

Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 645

Gepost: 29 oktober 2006 08:31 PM
  [ # 1 ]

Dit klinkt als een Oort-XM. Deze is helemaal uitgekleed, en ik ben dus bang dat ie niet voorbereid is op wat dan ook… Je zou eens op de sloop kunnen kijken voor een tellerblok met toerenteller, en de stekkers vergelijken. Mocht het verschillen, dan heb je maar één draadje extra nodig, namelijk de pulsgever van je ontsteking.
Het digitale klokje is wat lastiger. Je zal waarschijnlijk ook het doorzichtige plastic van het stuk boven je stuur moeten vervangen, en dan moet het nog aangesloten worden. Een + en een - (en een geschakelde plus voor het lichtje) voldoet voor een klokje, maar de thermometer is een ander verhaal, deze hoort ergens onder je voorbumper te zitten, maar die zal er vast niet op zitten…
In ieder geval heb je wel wat verstand van electronica nodig ben ik bang…

Groetjes Erik!

Profiel  

Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 29 oktober 2006 10:04 PM
  [ # 2 ]

Type I

Even een kleine correctie, de buitentemperatuursensor hoort bij een type I in de rechter buitenspiegel vanaf type II zit hij linksvoor in de bumper.

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4303

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 29 oktober 2006 10:23 PM
  [ # 3 ]

Re: Type I

Chevron schreef:

Even een kleine correctie, de buitentemperatuursensor hoort bij een type I in de rechter buitenspiegel vanaf type II zit hij linksvoor in de bumper.

Groeten Gijs.

Correctie 2 , volgens mij is het net andersom Exclamation

Bij type 1 tot 92 of 93 in debumper , daarna in de buitenspiegel.

Profiel  

kalmah01
< 100 berichten
Rank

Gepost: 12 november 2006 12:04 AM
  [ # 4 ]

Ik bedoelde meer de temperatuur van het koelwater. Daar heb ik ook geen meter voor.

Profiel  

Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 12 november 2006 12:50 AM
  [ # 5 ]

Re: Type I

Chevron schreef:

Groeten Gijs.

Surprisedops: Weer een kleine correctie: de buitentemperatuur sensor tbv de digitale temperatuur aanwijzing zit in de LINKER buitenspiegel(bestuurderskant) en het is een klein rond bolletje aan de onderkant v/d behuizing.Ik heb pas beide buitenspiegels moeten vervangen omdat een idioot beide spiegels de nek heeft omgedraaid,dus kwam ik tot de ontdekking dat 1 extra kabeltje+stekker uit de L-buitenspiegel kwam em deze bleek v/d sensor te komen.Heb zelf de 2.0i uit 1991 serie 1 dus! Idea

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.

v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3215

Gepost: 12 november 2006 11:48 AM
  [ # 6 ]

Dan nog een allerlaatste correctie   Smile : bij type I kan de buitentemp.sensor zich in de linker buitenspiegel OF voorbumper bevinden. Ik heb er nog geen systeem in kunnen ontdekken, maar logisch zou zijn dat de latere type’s I de sensor in de bumper hebben.

@kalmah01; als ik jou was zou ik het klokkenspel eens losmaken, bestuderen hoe het zit en vervolgens naar een sloop gaan om daar te kijken hoe het bij een uitgebreid klokkenspel functioneert.

Animal triste post coitum

Profiel  

Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 12 november 2006 01:20 PM
  [ # 7 ]

Tja, en dan heb ik toch een XM 2.0i uit 89 waar die temperatuursensor onder de voorbumper zit.

Anyhoe, ff ontopic: ik zal binnenkort even wat foto’s maken van m’n tellerwerk en de aansluitingen ervan zodat je het met je eigen auto kunt vergelijken. Hoe je het tellerwerk loshaalt is hier uitgebreid op het forum te vinden, ik heb dit niet nodig aangezien de vorige eigenaar het zo vaak uit elkaar gehad heeft dat het nu een soort klik-systeem is geworden Confused

Met vriendelijke groet,

Erik

Groetjes Erik!

Profiel  

Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 13 november 2006 09:21 PM
  [ # 8 ]

Zo, dit scheelt je misschien een ritje naar de sloop:

Het tellerwerk

Stekker linksonder

De 2 stekkers rechtsonder

Met vriendelijke groet,

Erik

Groetjes Erik!

Profiel  

kalmah01
< 100 berichten
Rank

Gepost: 15 november 2006 01:13 AM
  [ # 9 ]

Hoi Erik,

Heel erg bedankt voor je moeite. Ben nu net thuis van 3 dagen hard werken en ook niet thuis geweest Sad . Ben morgen vrij dus ga ik meteen kijken. Ik heb het dashboard er al een keer uit gehad dus ik weet ook hoe het moet. Dank je wel. Super!

Groeten,
Hans

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook