1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Welke BX??
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4695

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 12 november 2006 12:26 AM

Mijn dochter word binnenkort 18 jaar en wil haar rijbewijs halen!! en ik had ook gezegd dat ze van mij een wagen krijgt,op voorwaarde dat het een citroën zou worden!! Laughing  Nu zijn we er samen uitgekomen dat we voor een BX gaan! Liefst een 1400 cc model tot maximaal een 1600 cc benzine! wat zijn de voor en nadelen van beide motoren? en waar moet er bij de BX goed op gelet worden,bij het nazicht voor aankoop??

We zagen deze op e-bay staan:

Profiel  

vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1055

- BX 16V
Gepost: 12 november 2006 12:36 AM
  [ # 1 ]

hij komt uit parijs…...maar verder wel een hele mooie Millisieme zo op de foto Shocked 

maar wat weet je allemaal nog meer van de auto ?? hoe is de staat, technisch, onderhoud enz. ???
dat zou ik eerst even gaan navragen dan Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  

Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 12 november 2006 12:38 AM
  [ # 2 ]
vortex schreef:

hij komt uit parijs…...maar verder wel een hele mooie Millisieme zo op de foto Shocked 

maar wat weet je allemaal nog meer van de auto ?? hoe is de staat, technisch, onderhoud enz. ???
dat zou ik eerst even gaan navragen dan Wink

Heb een mail gestuurd maar nog geen antwoord gekregen Wink

Profiel  

Blooper1963
> 4000 berichten

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 12 november 2006 12:45 AM
  [ # 3 ]
Abyssion schreef:

Maar het verschil tussen de twee motoren zou ik niet echt weten ..ja een 1600 is iets sneller maar mijn zusje had een 1400 en mn zwager een 1600 maar ze zeiden dat er niet zoveel verschil in zat want een 1400 is 75pk en een 1600 85 of 90pk

inderdaad! daarom kiezen we ook uit deze beide motoren Wink

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 12 november 2006 12:52 AM
  [ # 4 ]

Een 1,4 is een prima motor voor een BX. Zeker niet traag, ook niet echt snel. Jammer is wel dat ze meestal niet erg luxe zijn.
Als je wat meer luxe wil zul je toch minimaal een 1.6 moeten hebben, een 16 TZI of Chic ofzo. Deze 2 uitvoeringen hebben stuurbekrachtiging, elektrische ramen en centrale vergrendeling.

Een 1.6 is wel weer gevoelig voor olieverbruik door verouderde klepseals. Kan geen kwaad, zolang je het oliepeil maar in de gaten houdt.
De 1,4 blokken zijn prima, voor zover ik weet willen ze wel eens last hebben van lekke koppakkingen en defecte monopointhuizen (er zijn de laatste tijd opvallend veel topics van 1.4’s die slecht lopen).

Het verbruik verschilt niet eens zo heel veel. Rijd met een 1.6 lange ritten en je haalt er 1 op 15 mee, een 1,4 moet dat ook wel halen. Een 1.4 zit volgens mij in de wegenbelasting wel weer net in een lagere categorie.

Verder is er wel ergens een topic met aankooptips denk ik

Profiel  

rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1162

Gepost: 12 november 2006 01:09 AM
  [ # 5 ]
Harm schreef:

Een 1,4 is een prima motor voor een BX. Zeker niet traag, ook niet echt snel. Jammer is wel dat ze meestal niet erg luxe zijn.
Als je wat meer luxe wil zul je toch minimaal een 1.6 moeten hebben, een 16 TZI of Chic ofzo. Deze 2 uitvoeringen hebben stuurbekrachtiging, elektrische ramen en centrale vergrendeling….

Gezien het feit dat Blooper Belg is, zal de terminologie TZI en Chic tamelijk onbekend zijn (BTW: Een 16TZI heeft standaard geen stuurbekrachtiging tenzij de latere automatics).

Harm schreef:

Een 1.4 zit volgens mij in de wegenbelasting wel weer net in een lagere categorie.

Ook hier weer: in Belgie wordt dat bepaalt d.m.v. fiscale PK’s.
- Een 1.4 heeft 8 fiscale pk en kost € 193 per jaar
- Een 1.6 heeft 9 fiscale pk en kost € 229 per jaar
- Een 1.9 heeft 10 fiscale pk en kost € 265 per jaar.

@ Blooper:
Waarom in Frankrijk zoeken? Is België leeg?

N.B.: Gezien kostenverschil en de beperktere beschikbaarheid van nette BX’en zou ik de staat en de eventueel noodzakelijke stuurbekrachtiging (zorgt voor meer handelbaarheid en rijplezier in een BX) laten prevaleren boven de motorinhoud. M.a.w.: laat een mooie 19 TRS uit ‘92 niet staan omdat het een 1.9 is.

Profiel  

Blooper1963
> 4000 berichten

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 12 november 2006 01:14 AM
  [ # 6 ]
rb schreef:

@ Blooper:

Weet ik niet Laughing  toevallig tegen gekomen door op e-bay naar wat anders te zoeken!

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 12 november 2006 01:15 AM
  [ # 7 ]

Oeps niet gezien dat ‘t een Belg is… zijn daar geen tzi’s geleverd? Een mooie Biarritz dan?

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15841

- Ami 8 Club
Gepost: 12 november 2006 05:40 AM
  [ # 8 ]
blooper1963 schreef:
rb schreef:

@ Blooper:

Weet ik niet Laughing  toevallig tegen gekomen door op e-bay naar wat anders te zoeken!

Wel een zeer fraaie Millésime hoor Exclamation
Met spoiler en alles erop en eraan.  Very Happy  (Qua buitenkant dan…)

Een BX 16 RE Millésime is de ultieme beginnerswagen; er kan niks aan kapot gaan qua electonica (want die zit er zowat niet in), en zo’n Franse Millésime heeft nog een carburateurmotor i.p.v. een injectiemotor—> groot voordeel!!  Very Happy

Ziet er op de foto erg mooi uit met die velgen eronder.

Probeer in ieder geval een beetje te weten te komen hoe de auto is onderhouden en wat er zoal reeds is vervangen; dat scheelt een hoop in het toekomstige onderhoud.

Succes verder met de zoektocht.  Wink

Profiel  

Blooper1963
> 4000 berichten

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 12 november 2006 10:37 AM
  [ # 9 ]

Wel heb ik al een paar auto occasion site’s doorlopen,wel in België dan,maar een BX is een schaars artikel!! Wink

hierop heb ik ook gereageerd:

http://www.autoscout24.be/nl-be/detail.asp?ts=3085618&id=70899548

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27944

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 november 2006 01:34 PM
  [ # 10 ]

ik weet niet of je al over nagedacht had of ze stuurbekrachtiging wil Wink
lijkt me voor een meisje als beginnende bestuurder toch wel handig in een vrij grote auto.

in de 1.4 modellen is dit volgens mij vrij zeldzaam.
in de 1.6 modellen zit het in de 16 TZi standaard in Cool (16 TGi niet)
heb je ook direct betere stoelen en electrische ramen.
hier in NL heb je ook een leuk actiemodel de BX Chic op basis van de TZi met nog wat extra dingetjes, misschien is deze er in België ook onder een andere naam.

wel mooie deal, kan je af en toe zelf ook nog stukje BX doen Very Happy

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2485

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 12 november 2006 02:07 PM
  [ # 11 ]
arjan_verkade schreef:

lijkt me voor een meisje als beginnende bestuurder toch wel handig in een vrij grote auto.

hier in NL heb je ook een leuk actiemodel de BX Chic op basis van de TZi met nog wat extra dingetjes, misschien is deze er in België ook onder een andere naam.

Wat een kul. Spierballen kweken moet ze! Moderne nieuwe automobilisten zijn gelijk zooooo verwend… Je mag al blij zijn als je als eerste auto zo’n grote en luxe bak als een basis BX mag rijden, of zie ik het nu verkeerd? Na m’n GS en GSA had ik pas een krisis BX en ik was er intens gelukkig mee!

Mijn moeder en een vriendin van me hebben ook BX 14 gereden en klaagden nooit. Zo zwaar is het echt niet, zonder stuurbekrachtiging.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 12 november 2006 02:11 PM
  [ # 12 ]
Alcyone schreef:
arjan_verkade schreef:

Wat een kul. Spierballen kweken moet ze! Moderne nieuwe automobilisten zijn gelijk zooooo verwend… Je mag al blij zijn als je als eerste auto zo’n grote en luxe bak als een basis BX mag rijden, of zie ik het nu verkeerd? Na m’n GS en GSA had ik pas een krisis BX en ik was er intens gelukkig mee!

Mijn moeder en een vriendin van me hebben ook BX 14 gereden en klaagden nooit. Zo zwaar is het echt niet, zonder stuurbekrachtiging.

tja ze lessen ook met stuurbekrachtiging, als je dan in het begin niet zo zeker ben en met alles een beetje moeite heb dan kan het soms best tegenvallen.
en als je het eenmaal gewent ben en je rekent er op en het is er opeens niet kan het nog wel eens raar uitpakken.

het is gewoon per persoon verschillend, de 1 zal het amper merken en de ander mist het.

doe mij maar met Cool

Profiel  

rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1162

Gepost: 12 november 2006 02:15 PM
  [ # 13 ]
arjan_verkade schreef:

Een 1.4 heeft NOOIT stuurbekrachtiging.

arjan_verkade schreef:

Zoals ik al eerder schrijf: NEEN. Op de handgeschakelde uitvoering van de 16TZI was het altijd een optie in Nederland. De automaten hadden het op het laatst wel standaard. Voor de parallelmodellen in België (16 TRS / TRI) geldt hetzelfde.

arjan_verkade schreef:

heb je ook direct betere stoelen…

Ook hier geldt dat dat alleen vanaf model ‘92 standaard was in de TRS / TRI modellen. Daarvoor was GTI-velours een optie.

arjan_verkade schreef:

Dat is dus de Millesime / Biarritz en die is in België alleen met 1.4 (i) / 1.9D / 1.8TD geleverd. Alleen de laatste 2 hadden stuurbekrachtiging standaard.

Blooper: laat je dochter eerst eens rijden met een 1.4 zonder stuurbekrachtiging voordat je tot aanschaf overgaat.

@XBXG: 16RE Millesime? in bovenstaande Franse Millesime zit ‘gewoon’ de 16 RS / TRS motor zijnde de ‘doublecorps’ 1.6 met 94pk.

@alcyone: Een BX zonder stuurbekrachtiging is een oude lompe onhanteerbare auto, terwijl eentje mét = fijn rijden. Waarom zwoegen / moeilijk doen?
En een basis-BX is geen luxe bak, maar gewoon een crisisding met klotemeubilair. Jij rijdt verdorie met een toenmalig topmodel Wink

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 12 november 2006 02:18 PM
  [ # 14 ]

sorry dacht echt dat het op de 16 TZi standaard was Surprisedops:

19 TZi wel Cool

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2485

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 12 november 2006 02:44 PM
  [ # 15 ]
rb schreef:

@alcyone: Een BX zonder stuurbekrachtiging is een oude lompe onhanteerbare auto, terwijl eentje mét = fijn rijden. Waarom zwoegen / moeilijk doen?
En een basis-BX is geen luxe bak, maar gewoon een crisisding met klotemeubilair. Jij rijdt verdorie met een toenmalig topmodel Wink

Ja, de Digit kwam NA mijn krisis BX. Mijn beste vriend rijdt daar nu in. Ik stap zonder morren uit m’n Digit en in die bak en geniet elke meter! Niks oud, lomp en onhanteerbaar! Niks zwoegen of moeilijk doen! Ik heb tot nu toe in 95 verschillende auto’s gereden, van hyundai pony tot chevy 1500 en mijn conclusie is dat een BX 14 is gewoon een ontzettend fijn ding is en geen SB nodig heeft.

De stoelen zijn slecht ja, daar ben ik het wel mee eens. Heb dan ook alles vervangen door GTI meubilair.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook