7 van de 16
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
Eendje opbouwen (voor Turkije?)
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 07 november 2006 11:09 PM
  [ # 91 ]

Hehe, eindelijk wat nieuws ! De achteras staat in de grondverf en heeft ook 1 laag anti-steenslag over zich heen gekregen (hint: als er op een spuitbus staat dat je het desbetreffende middel in een goed geventileerde ruimte moet gebruiken, doe dat dan ook! Je kan in mijn longen nu een wagonlading grind storten zonder dat ze beschadigen). De remtrommels staan in de zinkspray.

Maar dat fijne straalbedrijf heeft mijn achteras (naar schatting) 3 weken in weer en wind buiten laten liggen ! Resultaat: de pasvlakken van de lagers waren verroest. Waren omdat de buurman die alles in de grondverf/zinkspray gezet heeft een speciaal soort schuurding op een boormachine had om het roest er af te halen zonder het overige metaal aan te tasten. Verder heeft dat fijne straalbedrijf ook de vlakken van de remtrommels waar de remshoenen tegenaan drukken gestrald (terwijl ik duidelijk gezegd had dat dat niet moest!!!). Hopelijk geeft dit alles niet teveel problemen ...

Ohja, ik heb geen foto’s gemaakt en de foto’s die ik de laatste keer beloofd heb zijn (nog steeds) onderweg.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 november 2006 11:30 PM
  [ # 92 ]

Vandaag na wat dingetjes van een 2e laag anti-steenslag voorzien te hebben heb ik wat lopen klooien met de rembleiding en de brandstofleiding. Die moeten (onder andere) door een gat in de kokers waar de veerpotten aan hangen. Om te voorkomen dat (met name) de benzineleiding door trillingen doorslijt, wou ik een stuk tuinslang door de gaten in die kokers frotten en daar dan weer de leidingen door doen. De 1e slang was te groot in diameter. In de langte open snijden dan maar. Past nog niet. Dunnere slang had ik niet. Naar de winkel dan maar. Daar verschillende diameters slang gekocht voor de duizelingwekkende prijs van ... €0,50 ! ! ! Jawel, €0,50 ! ! ! Het is echt geen tikfout ! ! !

Affijn, dan maar met die nieuwe slangen lopen kloten. 1 slang kreeg ik met veel moeite door de gaten. Ik blij. Tot ik de remleiding door de slang wou steken. Dat paste niet want de slang nam zoveel ruimte in beslag dat het aansluitnippel van die remleiding niet meer door het gat paste. Ik niet meer blij. Slang er uit rossen en de remleiding er maar zonder slang er doorheen frotten. Dat paste echt precies ! Vervolgens de leiding netjes gebogen zodat deze bij het aansluitpunt van de achteras uit kwam. Dat lukte wel aardig.

Volgende stap was het op de juiste plaats leggen van de brandstofleiding. Die moet door een gaatje in het chassis. Om te voorkomen dat de benzineleiding door de randen van dat gat open zou slijten had ik eerder al een buisje gekocht met aan de buitenkant schroefdraad. Dat buisje paste in het gat en de leiding paste door het buisje ! Echter ik had het idee dat dat buisje toch nog wat scherpe randjes had waardoor de slang open kon schuren. Buisje maar weer weg gehaald want ik wil geen benzine lekken. Dat is niet leuk voor het gebruik en het vergroot de kans op brand een beetje. Gelukkig had ik ook een rubber ringetje gekocht dat bedoeld is om leidingen af te schermen tegen scherpe randjes van gaatjes. Maar helaas pindakaas, dat rubertje was te groot en paste niet in het gat. Daarom heb ik maar de diameter van het gat (11mm) en de leiding (6mm) opgemeten en daarmee ga ik morgen naar de rubber-ringetjes-winkel om een passend ringetje te halen.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 11 november 2006 09:50 PM
  [ # 93 ]

Ik ben bezig met m’n veerpotten. De tekening in m’n Haynes en de situatie in het echt komem niet overeen. Klopt het dat er tussen de ringvormige rubbers en de moeren bijna geen ruimte zit ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 12 november 2006 12:23 AM
  [ # 94 ]

plaats je ook af en toe een foto van de huidige status van je eend??? Zo te lezen ben je goed bezig! En jou manier van het asfalteren van je longen is vast veel goedkoper dan je hele leven roken, hulde voor het bedenken van de goedkope manier!

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 12 november 2006 01:06 AM
  [ # 95 ]

Dankje, dankje !

Maar ik heb wat foto’s ! Hier eerst een paar van het maken/modificeren van wat gereedschap.


Te groot !


Nu niet meer (stukje in gelast)

Maar er moet wel een momentsleutel op passen om de veerpoten met 18-22 kg/m vast te draaien en de pennen in het chassis waar de schokdempers aan vast zitten met 12 kg/m. Dus maar wat kokertjes + wat oude doppen geklust:


De onderdelen ...


Zo moet het er uiteindelijk uit zien ...

Even lassen:

Ik zei: even lassen ...

Gloejendegloejende ! ! ! Lassen kreng !

Zo ja, dank je ...

Dan krijg je zoiets:


Wie zegt dat dit mooi gelast is, liegt. Maar het doet wel wat het doen moet Cool

Later heb ik ook nog een andere sleutel verkleind zodat deze ook precies om die grote moeren past:

Daar is hij nog niet af, maar inmiddels is ‘ie dat wel hoor !

Overigens, wat valt er op in de foto’s waarin ik aan het lassen ben ? Het is meer dan 1 ding Wink

Maar dat laswerk was van eerder. Vandaag heb ik namelijk een veerpot gemonteerd met als handleiding he Haynes vraagbaak. In die vraagbaak staat het volgende plaatje:


Duidelijk is te zien dat er tussen de moeren 2 en 5 en de rubbers 1 en 3 een vrij grote ruimte aanwezig is. Dat komt door een rand in de bussen nummer 2 (op het linker deel van de tekening heeft de bus geen nummertje zit).

Echter, bij mij ziet het er zo uit:


Dat koperkleurige is kopervet.
Daar zit lang niet zoveel ruimte tussen de moeren en de rubbers als op de tekening ! En geloof mij, de veerpot zit (enigzins) klem tussen de steunen op het chassis ! Het lijkt dus niet zoals het hoort ... Zowieso kan ik afstand J op de tekening uit het Haynes boek niet bepalen en dat is iets wat ik toch graag zou willen want ik vind dat m’n Eend wel moet veren zoals het hoort.

Maar wat schetst mijn verbazing ? ! In de Haynes staat ook nog deze foto:

De ruimte tussen het rubber en de moer op die foto is bijna gelijk aan de afstand tussen het rubber en de moer bij mijn veerpot. Dus ik vraag me af: hoe zit het nou ? Hoe hoort het te zitten ? Ik zou in ieder geval niet weten hoe ik de achterste bus correct af moet stellen ...

Overigens, ik heb de garage en de werkbank ook opgeruimd:

Netjes he ? Wink

Overigens, alle foto’s zijn gehost door Patje74 , waarvoor mijn dank ! Very Happy

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 12 november 2006 01:22 AM
  [ # 96 ]

Haha, mooie reportage!!! Gereedschap aanpassen is altijd leuk inderdaad, ik doe het ook wel eens (meestal met gereedschap van een ander). Een sleutel om het meest lullige boutje van de carb. van de eend los te krijgen, een sleutel om de verstuiver achter de brandstofpomp van de Xant los te krijgen, ze zijn allemaal al gemaakt Wink...

Verder: die ‘werkplaats’ ziet er tenminste uit alsof er gewerkt wordt.. Onderdelen wel netjes in dozen bewaren zodat je niets kwijt raakt. Als dat lukt is deze georganiseerde puinzooi niet erg toch?

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 12 november 2006 01:32 AM
  [ # 97 ]

Zo lang ik niet opruim weet ik redelijk goed waar alles ligt ja Laughing

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 12 november 2006 12:12 PM
  [ # 98 ]
lelijke eend schreef:

Overigens, wat valt er op in de foto’s waarin ik aan het lassen ben ? Het is meer dan 1 ding Wink

Waar is je schort?

En de rest: hmmm, ik weet het niet, durf niets te zeggen over de afstand tot de spullen op de achtergrond (vertekent op de foto vaak).

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 12 november 2006 06:07 PM
  [ # 99 ]
EW schreef:
lelijke eend schreef:

Overigens, wat valt er op in de foto’s waarin ik aan het lassen ben ? Het is meer dan 1 ding Wink

Waar is je schort?

Niet nodig, ik heb een overall aan. Maar toch zit je wel erg warm ... En er is meer !

En de rest: hmmm, ik weet het niet, durf niets te zeggen over de afstand tot de spullen op de achtergrond (vertekent op de foto vaak).

50-60 cm.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 12 november 2006 07:35 PM
  [ # 100 ]

lassen is over het algemeen toch wel wat warm voor een overall….


maarruh, je had een volgelaatsmasker, een veiligheidsbril, handschoenen….


Verder: geen idee (je hebt toch niet de boel zodanig gemonteerd dat je je werkstukken elke keer van je bankschroef af moet flexen????)

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 12 november 2006 07:41 PM
  [ # 101 ]

lassen gaat perfect in een overall, enkel als je wat meer moet lassen doe je best een lederen schort aan

maar zie daar een lege krat Amstel staan, die heb je toch niet eerst leeg gemaakt voor je ging lassen Twisted Evil

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 12 november 2006 07:53 PM
  [ # 102 ]

Ik en bier ? Laughing

Maar die overal heeft een metalen rits. Als daar een spettertje gesmolten metaal op komt, kom ik niet meer uit m’n overal.

Maar er is nog iets, en dat is wel heel overduidelijk (geen pietepeuterig detailletje zoals een rits dus) ! Elke hint die ik geef zou al verraden wat er (echt) vreemd is.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 12 november 2006 08:52 PM
  [ # 103 ]

op de derde foto zie ik ineens en massaklem verschijnen

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 12 november 2006 09:48 PM
  [ # 104 ]

Hoewel niet zichtbaar, zat die er op de andere 2 foto’s ook al. Hoe verklaar je anders ook de vonken op foto 2 ? Wink

Maar het uitzonderlijke/bijzondere/vreemde is op alle 3 de foto’s duidelijk zichtbaar en is ook absoluut niet in scene gezet !

Kleine hint: het is al opgevallen dat ik handschoenen draag ...

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 14 november 2006 01:22 AM
  [ # 105 ]

Vandaag heb ik Duckservice maar gebeld en volgens hun zou de veerpot gewoon klem moeten zitten tussen de rubbers. Dan hou je ongeveer 15mm schroefdraad over naast de buitenste moeren. Dus zo heb ik ze afgesteld. Indien het later toch niet goed blijkt te zitten kan ik het eenvoudig anders afstelen omdat alles nieuw is en goed in de anti-roest zooi staat en tevens is voorzien van een ruime hoeveelheid kopervet.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
 
7 van de 16
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook