Hello!
Onlangs dashboardlampjes vervangen voor APK (weer een jaar goedgekeurd… )... Nu schijnt alles mij mooi toe, maar blijft de oliepeil/drukmeter keurig verlicht doch nutteloos staan!
Net het dash weer losgehad, en er valt mij een aansluiting op het witte ‘opzetdoosje’ bij de meter op. Ik vind hier echter geen stekker voor?! :
Moet ik me rot gaan zoeken naar de stekker die hier op hoort (misschien erachter geschoten) of hoort deze aansluiting ‘idle’ te zijn?
Is er een verklaring waarom de meter niets doet? Zekering? Of is het wellicht iets ingewikkelder?
Help!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Het is een heel klein pietluttig stekkertje wat je er dwars onder moet opzetten als ik me niet vergis, net onder dat opzetstukje wat je zei.
Ik kan me zo voorstellen dat je vergeten bent het er weer op te zetten, of dat het een beetje weggevallen is tussen de kabel wirwar wat je ziet als de koepel weg is…
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Mmmm, ik lijk geen stekkertje te kunnen ontdekken…
Enig idee aan welke draadkleuren dit stekkertje zit? Kan ik het misschien uit de wirwar vissen?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Niemand die de kleurcodes weet?
Ook niemand met een fotootje van het bewuste stekkertje misschien?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
HELP!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
volgens mij is ‘t een klein wit stekkertje, met 2 of 3 groene draden eraan
Harm schreef:volgens mij is ‘t een klein wit stekkertje, met 2 of 3 groene draden eraan
Yep dat is ‘m….ik meen drie draadjes.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
http://fotoalbum.dds.nl/sentient/tellerbehuizing
(klik op de foto’s voor grote versie)
als mijn oliepeil te laag is brandt er dus nooit een lampje. is dit normaal? wanneer begint dat lampje eigenlijk te branden en zoja welk lampje?
ik heb bx 1.6i 1993, 120 000km
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
dabeatisflo schreef:als mijn oliepeil te laag is brandt er dus nooit een lampje. is dit normaal? wanneer begint dat lampje eigenlijk te branden en zoja welk lampje?
ik heb bx 1.6i 1993, 120 000km
Als je zo’n oliepeilmetertje hebt zou ik daar dus nooit blindelings op vertrouwen. Het is een hulpmiddel maar haal alsjeblieft af en toe die oliepeilstok er uit zodat je het zeker weet!
Ik meen te weten dat er geen lampje gaat branden maar het “stop” lampje in combinatie met iets anders. Ik heb wel eens gelezen dat het KVS lampje dan ook gaat branden terwijl dat peil goed staat.
iemand een aanvulling?
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Er zit op iedere BX een lampje voor de oliedruk. Is deze te laag, dan gaat het lampje in combinatie met het STOP-lampje branden.
Echter, als dit lampje aangaat, ben je eigenlijk al te laat en zal er al schade aangericht zijn aan het motorblok.
Als er nog 1 liter in het blok zit, gaat het lampje nog niet aan….. dit valt overigens met een oliepeilstok niet meer te peilen.
thnx voor de reacties…! op de foto’s zie ik dat de aansluiting waar ik op doelde inderdaad ‘idle’ is en dus geen stekkertje behoeft…
wat dan? zekering (zit deze meter apart geschakeld)? of wellicht metertje kapot gegaan bij ‘t wisselen van de lampjes? witte kapje is daarbij (uiteraard) losgeweest…!
nu te laat en te donker om te checken.
metertje is gewoon leuk en mooi compleet; ga voor olie-info toch vooral af op peilstok, en -belangrijker nog?- olietemp-meter (en die doet ‘t nog!)
Groet,Geert
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:thnx voor de reacties…! op de foto’s zie ik dat de aansluiting waar ik op doelde inderdaad ‘idle’ is en dus geen stekkertje behoeft…
wat dan? zekering (zit deze meter apart geschakeld)? of wellicht metertje kapot gegaan bij ‘t wisselen van de lampjes? witte kapje is daarbij (uiteraard) losgeweest…!
nu te laat en te donker om te checken.
metertje is gewoon leuk en mooi compleet; ga voor olie-info toch vooral af op peilstok, en -belangrijker nog?- olietemp-meter (en die doet ‘t nog!)
Groet,Geert
Het kan ook zijn dat de sensor gewoon de geest heeft gegeven!
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Het is ook zo, dat dit het klokkenspel is van mijn 16v, dus met oliepeil en -druk indicatie. De meeste BX’en geven alleen het peil aan in de ~15 seconden na het aanzetten van het contact, en een rood lampje bij te weinig oliedruk, dus wellicht zijn de aansluitingen dan wat anders. Had ik er even meteen bij moeten vermelden, excuus. Het zou kunnen verklaren waarom er bij jouw dash een stekkertje minder is.
Uit je openingsverhaal merk ik op dat het metertje wel gewerkt heeft?
Mocht dat zo zijn zul je toch ergens de oorzaak aan de achterkant van de dash moeten zoeken, die heb je tenslotte losgehad. Ik kan me uiteraard vergissen ops:
Bij mijn bx werkte deze ook niet maar ik heb de sensor eruit gehaald, schoongemaakt en weer gemonteerd. Toen viel me op dat het aansluitblokje op de sensor verrot was. Kabels doorgeknipt en gewoon kabelschoentjes opgezet en het werkte weer.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
arthurbx schreef:Ik heb ontdekt, dat dit metertje eerst als een oliepijlstok werkt, om vervolgens de oliedruk aan te geven. De pijlstok zelf er ook eens uitgetrokken en toen geschrokken. Hoewel het metertje een goed pijl aangeeft en de drukmeter rond 5 staat als ik rijd, zit er volgens de pijlstok te weinig olie in het carter. Het onderhoudsverleden laat zien, dat er al eens een nieuw pijlstok is aangeschaft, dus kennelijk een oud gegeven?
Wat moet ik nu vertrouwen? Hoelang moet de pijlstok zijn? Kan de elektronika van slag zijn?
Ik zou op de peilstok afgaan, niet op het metertje.
Eveneens ben ik tevens ook.