2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
lege accu: bobine /dynamo /spanningregelaar-gelijkrichter?
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 09 november 2006 02:23 PM
  [ # 16 ]
M'thijs schreef:
DriverD schreef:

Jij zou echt de basiscursus een keer moeten doen…. Confused

Graag, maar het jammere is dat die cursus maar eens in de zoveel tijd plaatsvindt…

Hoezo trouwens? Zo dom is mijn vraag toch niet? En als je het zo goed weet, wil je het mij dan vertellen?

OK DD, was een beetje snel met mijn reactie…. zag net weer jouw reply Wink

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 09 november 2006 07:21 PM
  [ # 17 ]

hij doet ut weer!

Geen idee wat het was, maar hij loopt weer.

Als ik startte zonder verdelerkap, zag ik flinke vonken tussen de contactpunten uitkomen. dus oude condensator er weer op, hetzelfde verhaal. bij gebrek aan beter beide cond3ensatoren (!) erop, dat scheelde wat.

Uiteindelijk startte de auto, en ben ik gaan meten. zonder draaiende motor 12.8 volt, met draaiende motor oplopend naar 13.1 volt. met licht aan 12.7 volt.

Dus gelijkrichter is naar de bliksem, tevens denk ik eraan om de bobine en condensator preventief te vervangen. wat denken jullie?

Groet, Matthijs

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 09 november 2006 07:24 PM
  [ # 18 ]

oh ja, vraagje: speelt de dynamo nog een rol in dit verhaal of is dat gezien de omstandigheden niet aannemelijk?

Profiel  
 
Bram-id19B
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 10-12-2004

Gepost: 10 november 2006 12:01 AM
  [ # 19 ]

Als je lang door rijdt met een defecte spanningsregelaar gaat ook je dynamo kapot…......

Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 10 november 2006 03:19 PM
  [ # 20 ]

mijn bobine is zonder weerstand. kan ik die verbangen voor eentje met voorschakelweerstand of moet ik een weerstabdsloze houden?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 november 2006 04:08 PM
  [ # 21 ]

nee een met weerstand kan ook,Als je contactpunten vonken is je condensator kapot. Dat heb je wel eens. Maakt ie ggeen kortsluiting naar de aarde?

Laadspanning 13,1 is aan de lage kant. Controleer eerst koolborstels!  Als je accu niet snachts leegloopt is je gelijkrichter ( diodes) niet kapot!

Spannings regelaar doet het ook nog maar die goed genoeg dus als je koolborstels goed zijn kan je de regelaar afstellen.

Koolborstels? regelaar? diodes? huh? Dat leer je op de basis cursus!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 10 november 2006 04:18 PM
  [ # 22 ]

hoi, neem het zekere voor het onzekere: heb net een niuwe bobine besteld, nieuwe condensator en spanningsregelaar. diodes / gelijkrichter in de dynamo, is dat te chekcen / meten?

Wanneer is er weer een basiscursus, is dat bekend?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 november 2006 04:24 PM
  [ # 23 ]

Kijk nou eerst of je met een koolborstel setje van 2 euro er weer klaar mee bent!!
Die bobine is nooit slecht om in voorraad te hebben!

Je diodes test je door tussen plus draad van de dynamo en de dynamo zelf een meter te plaatsen en te meten of er stroom door loopt als je contact uit is!. Verliesstroom uit je accu door de dynamo dus.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 10 november 2006 04:40 PM
  [ # 24 ]

oke, zal ik doen! mocht de spanningsregelaar overbodig zijn dan kan ik ‘m retourneren! Bedankt voor de tips.
Laughing

/ off topic: inmiddels heb ik m’n stuurhuis, zal je binnenkort bellen over dat afstelhulpstuk… /

Groet!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 november 2006 04:47 PM
  [ # 25 ]

OK!
BTW:Met slechte koolborstels mol je je rotor in je dynamo ook trouwens…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 12 november 2006 08:27 PM
  [ # 26 ]

Probleem is volgens mij opgelost!

Geen verliesstroom uit de dynamo, koolborstels goed, nog ong. 2 cm erop.

Nieuwe bobine en condensator gemonteerd, gestart en nogmaals gemeten: hij liep lekker maar geen laadstroom. Nieuwe spanningsregelaar erop en weer gemeten: 12,8 zonder draaiende motor, 13,7 bij stationair en 14.5 bij hoge(re) toerentallen.

Dus dat lijkt me prima, nietwaar?

PS ook met nieuwe condensator vonkjes tussen de contactpunten… en nee, nergens valse massa o.i.d. Is dit erg?

Gegroet!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 november 2006 11:31 AM
  [ # 27 ]

een beetje vonkjes krijg je altijd. Is normaal. 14,7 Volt vind ik aan de hoge kant! Is het een mechanische regelaar?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 november 2006 11:31 AM
  [ # 28 ]

een beetje vonkjes krijg je altijd. Is normaal. 14,7 Volt vind ik aan de hoge kant! Is het een mechanische regelaar?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 13 november 2006 12:58 PM
  [ # 29 ]

nee, is een electronische. is ook niet 14.7 maar 14.5. Soms schommelde de stroom wat rond 14.3, het leek mij wel in orde toch?

Bedankt voor de geruststellende mededeling rondom de vonkjes…

Groet!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 november 2006 01:04 PM
  [ # 30 ]

De ideale laadspanning is een 13,7- 13,9.  Als je korte stukjes rijdt is de hogere spanning handiger om de accu snel vol te krijgen. Als je altijd snelweg rijdt zal je accu sneller slijten wegens overlading.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook