voorwat staan die 3 letters, TDI? En hoe weet men wanneer er een turbo aanewig is bij citroen?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Re: citroen xm 2.1 TDI vraagje
dabeatisflo schreef:voorwat staan die 3 letters, TDI? En hoe weet men wanneer er een turbo aanewig is bij citroen?
XM TDI bestaat niet het is XM 2.1/2.5 TD of C6/C5/xantia/xara/Berlingo HDI
Bij de XM heb je het dan over een 2.1 of 2.5 Turbo Diesel
er zit bij aanwezigheid van een turbo altijd een D in de aanduiding
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
aha, en wat zijn de codes van alle citroen modellen? hdi, tzd, td, tgi, ...?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Je hebt daar generatie verschillen in.
De XM is geleverd als benzine en als diesel.
de 2.1d(diesel)
de 2.1TD(turbo-diesel)
en 2.5TD(turbo-diesel)
Tegenwoordig maken we gebruik van direct ingespoten diesel motoren.
PSA gebruikt hiervoor de term HDI (Haute Direct Injection)
De BX is weer een verhaal apart.
hiervoor gebruikte men namelijk de eerste letters voor de uitvoering.
bijv. 14E (economique).
en een i in de aanduiding stond voor een benzine motor met injectie(ipv een carburateur)
Verder had je bijvoorbeeld de 19TZI en de 19TZD.
Dit was een luxe uitvoering met een benzine(TZ Injection) of diesel (TZ Diesel)motor.
De turbo diesel heette dan weer TZD Turbo.
De term TDI word vaak verkeerd gebruikt, veel mensen denken namelijk dat dat de afkorting is voor een turbo diesel.
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
VW is het gaan gebruiken als afkorting voor
Turbodiesel Direct Injection
Je had vroeger meestal op personenauto’s dieselmotoren met een voorkamer of wervelkamer. Die liepen mooi smeuig maar het rendement was niet optimaal. Vrachtwagenmotoren en andere zware dieselmotoren hadden meestal wel directe injectie zonder wervelkamer. Om dit smeuig te laten lopen was een hoge inspuitdruk benodigd. En dan nog gaf het een zeer nadrukkelijke dieselklop. VW (maar eigenlijk Fiat) was de eerste die er in slaagde die direct ingespoten dieselmotor in personenauto’s op grote schaal toe te passen. fiat tussen haakjes omdat zij de eersten waren, maar de Croma nou niet echt op grote schaal geproduceerd werd.
Eigenlijk is een HDI dus net zo goed een TDI motor volgens deze afkorting: alleen heeft VAG het TDI wel getrademarked, dus voorlopig mag alleen VAG die afkorting gebruiken.
Een TDI hoeft trouwens geen intercooler te hebben.
De PSA 2.1 TD motor is trouwens een indirect ingespoten motor met intercooler.