Gisteren is wezen snuffelen in de kofferbak van mn nieuwe Xantia. De krik zat linksachterin de kofferbak met een rubberen band vast. Met geen mogelijkheid past die krik echter fatsoenlijk op die plek. Mijn conclusie: hij hoort daar niet. Maar waar dan wel? En wat hoort er linksachterin dan normaliter te zitten?
Tegen de achterrand (richting bumper dus) zit rechts een sleutel keurig vast in klemmetjes. Dat lijkt oké. Links bevinden zich echter ook nog bevestigingspunten. Waar dat nou weer voor is?
Iemand die raad weet?
Ja, kort maar krachtig…..
Hij hoort ONDER de auto! IN het reservewiel!
Auto hoogste stand, en hop hop klauteren maar…
Slotje?
Leuk vooruitzicht zo’n klusje )
Maarr… wat hoort er dan in de kofferbak allemaal te zitten op de plekken waar die rubberen ‘snelbinders’ zitten? Verbandtrommel ofzo?
Mmmm…. toch mn instructieboekje er maar eens bij pakken. Kon zo gauw namelijk geen ‘luikje’ vinden waar het reservewiel door naar buiten zou kunnen. Bovendien heb ik een trekhaak zitten waar volgens het plaatje het reservewiel eruit moet
Maar goed, met deze kennis vanavond nog maar eens kijken. Krik in het reservewiel is beter dan los in de kofferbak. Ik vrees dat die houder waarin de krik zou moeten passen er echter niet meer bij zit….
Onder de wagen hangt de hele rataplan..
Bout in de kofferbak losdraaien
Onder de wagen de handle omklappen, POK wiel op straat
René van Maren schreef:
Onder de wagen de handle omklappen, POK wiel op straat
Beter dan op je tenen
En dan moet je even passen en meten en dan past de krik zo naast het reservewiel. Als het systeem hetzelfde is als van de ZX dan kun je hem er maar op één manier goed inklikken.
Met hydrauliek heb je toch geen krik nodig? Zijn die elastieken dan niet voor het opbergen van de blokken waar je de auto opzet als je hem omhoog gezet hebt?
Maar diezelfde stiekjes zitten ook in een ZX: en die heeft geen hydrauliek….....
Jos van der Voort
Mijn Xantia had inderdaad een inlegbak in het wiel waar de krik in lag.
Overigens zat de wielsleutel wel tegen de tildrempel aan de binnenkant in de kofferbak. Die heb je namelijk ook nodig om het reservewiel te laten zakken.
TIP: Wat ik bij mijn auto heb gedaan is de krik die in het reservewiel zit in plastic gewikkeld. Als je dan een keer een band moet wisselen is ie in ieder geval niet zo smerig….
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Alle antwoorden zijn al gegeven. Had ik vanochtend maar foto’s gemaakt want ik mocht ook aan de bak met verwisselen. Beide lekke achterbanden weer gerepareerd. € 20,- aftikken…..
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:.......... want ik mocht ook aan de bak met verwisselen. Beide lekke achterbanden weer gerepareerd…...
Patrick
Ga dan ook eens in een knappe buurt wonen.
Hoe krijg je dat nu voor elkaar
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
hammie schreef:
Ga dan ook eens in een knappe buurt wonen.
hammie schreef:
Hoe krijg je dat nu voor elkaar
Tja gevalletje Murphy. Afgelopen week moest er in de rechterachterband redelijk wat lucht bij en een paar dagen later nog eens. Die liep dus langzaam leg. Nadat ik dat wist kwam ik donderdagavond thuis en hoorde een sissend geluid terwijl ik de auto op slot deed. Even onderzoeken waar dat vandaan kwam en dat was de linkerachterband! Die stond de volgende ochtend ook meteen leeg.
Nou ja, de boel is weer gefixed en rijden maar weer. Gelukkig stond ik niet te wisselen in een of andere bui en ergens in de middle of nowhere.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!