storing injectiesysteem: gaskleppotmeter?
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 14 november 2006 01:03 AM

volgens de handleiding geeft het knipperen van het zelfcontrolelampje van de motor (die rechtsonderin, de motor met een k er in) aan dat er problemen met het inspuitingssysteem zijn en dat ik zsm een dealer moet opzoeken.
nu wilde het geval dat vandaag (na 70 km door de heftige regen vanmorgen en vanavond 70 km terug om de snelweg) bij het binnenrijden van delft dit lampje opeens 2 seconden oplichtte en daarna weer uitbleef. eerste keer dat ik het zag sinds aanschaf.

nu moet ik morgen weer het zelfde traject naar a’dam. wat kan er aan de hand zijn en kan ik morgen ongestraft 140 km gaan rijden?

edit: motor loopt verder nog gelijk een zonnetje, geen onbetrouwbare stationair en geen rare geluiden

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 14 november 2006 01:26 AM
  [ # 1 ]

ah ik zie dat het hier op het forum vaak als motormanagement lampje wordt genoemd en dat iedereen er mee doorrijdt tot de motor begint te stotteren.

nou lijkt me dat wat overdreven maar ik moet morgen maar hopen dat alles goed gaat en bij terugkomst maar eens de ECU uitlezen denk ik…

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 14 november 2006 04:20 PM
  [ # 2 ]

zo, ik heb het gehaald en de motor deed het prima, alleen vanmorgen sloeg ie tot drie keer toe af bij het wegrijden (en dat lag echt niet aan mij). en zó koud is het vannacht toch niet geweest?

dus ik heb zojuist de foutcode’s uitgelezen. ik heb een zx 1.4i met volgens hbase.nl een CITROEN ZX 1.4 M.KDY/KDX motor. de volgende code’s kwamen uit de ECU:
27
41
52

volgens deze link heeft die laatste heeft kennelijk iets te maken met de mengselregeling en dus de lambda-sonde… heb ik dat correct? wat moet ik met code 41, heeft dat nog rare gevolgen? code 27 kan ik al helemaal niet traceren…

overigens excuses dat ik vooralsnog alleen maar vragen stel en weinig bij kan dragen voor andere mensen, maar ik ben nog hard lerende wbt autotechniek…

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 14 november 2006 08:10 PM
  [ # 3 ]

27=wagensnelheidssensor. Verdacht: bedrading, sensor, ECU

41=krukaspositiesensor/motortoerentalsensor. Verdacht: bedrading, sensoren, luchtspleet, ECU

52=mengselregeling. Verdacht: bedrading, verkeerde brandstof, lambda sonde, lek in uitlaat, brandstofdruk, injectieregeling, klep actieve koolstoffilter, brandstofdampafzuigsysteem, compressie, luchtfilter verstopt, ontstekingssyteem, ECU

Nou ik ben geen techneut. Laat dat voorop staan. Misschien dat iemand met deze gegevens een goede hint zou kunnen geven.

Jos van der Voort

Profiel  
 
markwerkman
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006

- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Gepost: 14 november 2006 09:35 PM
  [ # 4 ]

waarschijnlijk je lambda sonde

Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt   ballon

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 14 november 2006 10:22 PM
  [ # 5 ]

En al ben ik geen techneut… Die lambdasonde heb ik hier eerder gehoord in combinatie met gelijksoortige symptomen.

Even zoeken dus….

Jos van der Voort

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 15 november 2006 06:28 PM
  [ # 6 ]

volgens de garage zou het de gaskleppotmeter zijn, die alleen voor rond de 250 e vervangen kan worden waarbij het hele huis vervangen wordt (zoals ook in de haynes en vaker op dit forum staat)

op hbase staat echter ‘gasklep.pos.sens.’ voor 61 e. van ‘webcon’ en dus niet van bosch. zou dit hetzelfde zijn? vanwaar het prijsverschil?

Profiel  
 
daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 06-12-2005

Gepost: 16 november 2006 02:02 AM
  [ # 7 ]

De werking van de lamba sensor kan de garage zo nameten, dat kost niet de hoofdprijs. Kijk daar eerst eens naar….
Groeten

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 november 2006 03:01 AM
  [ # 8 ]

Kunnen ook oude storingen zijn, gewoon het geheugen wissen, rijden en als het weer gebeurt, opnieuw uitlezen.
Het leuke van die codes is dat ze niet altijd alles vertellen en dat het vaak ook aan slechte contacten kan liggen. Als het lampje gaat branden dan werkt er een sensor niet of slecht, de computer haalt zijn gegevens uit een tabel met voorgeprogrammeerde waarden.

Niets om je druk over te maken als het een keertje effe gebeurt, de motor zal heus niet uitvallen.

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 17 november 2006 02:34 PM
  [ # 9 ]
ZX1.4i schreef:

Niets om je druk over te maken als het een keertje effe gebeurt, de motor zal heus niet uitvallen.

hehe ja ik zal even moeten wennen aan het ‘karakteristiek gedrag’ wat af en toe de kop opsteekt Wink

een reset van de ECU heeft er voor gezorgd dat ie in ieder geval niet meer bokt in z’n 1. nu maar hopen dat het niet meer terugkomt.

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 17 november 2006 02:44 PM
  [ # 10 ]

een reset van de ECU heeft er voor gezorgd dat ie in ieder geval niet meer bokt in z’n 1. nu maar hopen dat het niet meer terugkomt.

@techneuten:

Als het probleem niet meer terugkomt, betekent dat dan dat de ECU vóór de reset op een noodloopprogramma stond?

Dat zou inhouden dat bij onregelmatig lopen van de auto een reset van de ECU zou moeten gebeuren om in elk geval dit noodloopprogramma uit te sluiten voordat we met onze steeksleutels en doppenset aan de gang gaan.

Jos van der Voort

Profiel  
 
markwerkman
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006

- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Gepost: 17 november 2006 04:41 PM
  [ # 11 ]

ja als er een storing optreed dan gaat in de meeste gevallen de ecu in een noodprogramma lopen, en moet er naar mijn weten inderdaad eerst de ecu gereset worden en als de storing dan weer optreed heb je een “verse “storing, waarna je de problemen op kunt gaan lossen.

Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt   ballon

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook