1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Fijn een weekendje sleutelen…NOT!
Gepost: 14 november 2006 02:29 AM

Shit, vorige week zaterdag rijdt het meisje de bak van de groen zwarte eend aan gort…Daar gaan dan de plannen voor het weekend.

Neus eraf, blok en bak eruit en toen bedacht ik me dat het wel handig was mijn stuurhuis ook te vernieuwen. Hier zat al een jaar of 3 behoorlijkk wat speling op en maakte veel kabaal.
Makkelijker gezegd dan gedaan…. Allereerst breekt een bout van de schokbrekerplaat af. Na warmstoken bleek hij met geen mogelijkheid los te komen… Dan maar uitboren en nieuwe draad tappen en M10 erin. Dat was probleem 1.

Vervolgens draaien de koppen van de linker traversebouten van de vooras aan gort. Ook met geen mogelijkheid los te krijgen. Dan maar de flex erin en de koppen eraf. Vervolgens kon ik de vooras een cm of 2 lichten en na demontage van de bescermdelen en handvat van de slijptol lukt het me na een hele hoop geklooi het resterende gedeelte van de traversebouten door te slijpen en uit het chassis te tikken. Dat was probleem 2.

Dan de stuurbuis los tikken. Natuurlijk zit die volslagen vastgerot op het stuurhuis en is pas met grof geweld en een hoop kruipolie los te kijgen. Helaas deed dit geen goed aan de vorm van het oude gaspijpen stuurtje. (RIP). Eidelijk dan toch los. Einde probleem 3.

Eindelijk is dan toch de vooras los. Natuurlijk stom geweest en de aandrijfassen laten zitten. Die krijge je er bij een losse vooras dus nog moeilijker uit en vooral niet los. Je kunt de wielplaten niet blokkeren zonder goed gereeedschap. Dan maar even langs het Ei en daar het juiste gereedschap gebruikt en toen waren de aandrijfassen los. Einde probleem 4.

Dan de oude bak en van de motor scheiden. De laatste moer is kapot gedraaid en gaat niet los. Joepie waar hadden we dat eerder gezien….
Na een hoop getob en gewrik lukt het dan toch en is de bak eraf. Einde probleem 5.

Dan de nieuwe bak eens bekijken. Leiding op de bak is geknakt. en er zitten geen handremhevels op. Dat dan maar van de oude ak afhalen. En zowaar dit lukt in een keer! Einde probleem 6.

Dan zie ik dat de drukgroep en diafragma behoorlijk zijn ingevreten en heb ik de koppeling ook maar gelijk vernieuwd. Probleem 7 ook weer de wereld uit….

Vervolgens plaats ik de nieuwe bak en tob natuurlijk een goeie 3 kwartier met het boutje van de kabel bvan de snelheidsmeter…kelere wat is dat toch altijd weer een feest. Maar goed, probleem 8 is ook voorbij.

Dan de motor er weer voor. Een hoop jutteren maar de bak gaat niet over de tapeinden heen. In deze fijne stand ga ik tussendoor nog efkes fijn door de rug. Maar dan eindelijk schiet ie erin en kan ik de boel monteren. Einde probleem 9.

De rest van het afbouwen gaat redelijk maar o, wat ben ik het zat. Ongelooflijk hoeveel er kan tegen zitten. Vandaag weer kunnen karren en hij stuurt weer strak en schakeld als nooit tevoren….dan weet je weer waarvoor je het deed….

Het chassis (immitatie DG) wat een jaar of 3 geleden was vervangen rot alweer behoorlijk dus ook de voorkant maar even afgekrabt en in de Hammerite gezet. ...de rest komt nog wel een keertje….
Pff… dat zit er weer op en nu donderdag naar de APK….

Hier wat plaatjes:

http://62.95.94.132/gallery/album57?page=2

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 14 november 2006 03:01 AM
  [ # 1 ]

Balen man ! Maar het spul werkt in ieder geval weer Wink

Overigens, hoe kwam het dat de bak stuk ging ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Gepost: 14 november 2006 01:52 PM
  [ # 2 ]

Ze kwam thuis met de mededeling dat ie wel erg veel herrie maakte….dat was nog zacht uitgedrukt….In 1 en 2 een hoop geratel en gegier. 3 en 4 was goed. Waarschijnlijk een uitgelopen lager. Bak maakte al tijden een beetje herrie maar niet noemenswaardig…(olie peil gewoon op niveau)

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 14 november 2006 07:53 PM
  [ # 3 ]

wel een prachtig geschreven verhaal, als ik het zeggen mag!

Het is hier soms net “eigen huis en tuin”: reparaties worden omschreven alsof ze al tv-kijkend en bierdrinkend in een kwartier zijn uitgevoerd. Heerlijk dat iemand de praktijk eens onder woorden brengt. De houding bij het blokje plaatsen, en vooal het plekje in je rug waar je na een week nog last van hebt, ken ik maar al te goed!

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Gepost: 14 november 2006 08:33 PM
  [ # 4 ]

Smile elke citrofiel heeft wel een vorm van SM in zich denk ik anders hou je het niet vol hahaha…

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 14 november 2006 09:41 PM
  [ # 5 ]

Citroën SM ? Wink

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 14 november 2006 11:58 PM
  [ # 6 ]

Goed verhaal! Dat soort dingen gebeuren mij ook wel eens..
Mooi dat de eend weer goed rijdt!

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
patri
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 04-04-2005

Gepost: 15 november 2006 01:10 AM
  [ # 7 ]

Een heel mooi verhaal. Dat mij ook vaak gebeurd. Om te zeggen dat doe ik even. heb ook al afgeleerd. Maar als alles weer klaar is dan rij ik weer met een glimlach van oor tot oor. daaqr doe ik het voor.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 15 november 2006 01:20 AM
  [ # 8 ]

inderdaad leuk om lezen

wel Shocked  dat het chassis op 3 jaar weer aardig aan het roesten is gegaan

donderdag hebben ze (hier dan toch) goed weer voorspelt dus die keurmeester gaat best vrolijk zijn
succes

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Gepost: 15 november 2006 03:16 AM
  [ # 9 ]

Het kan altijd erger…hier een onbehandeld sjassie van 5 jaar oud:
De gaten waren zo groot dat mijn hand met camera naar binnen kon voor deze foto. Kijk en huiver:

 
 
 

Was een 2cv Charleston met imitatie chassis, had een jaar of twee gereden en daarna is ie weggezet in een garage om er na 3 jaar weer uit te komen met dit resultaat….stilstand is achteruitgang zeggen ze weleens…  Confused

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 15 november 2006 08:07 PM
  [ # 10 ]

dan kan ik Lelijke Eend wel volgen

hoe gaat het ook weer? goedkoop is vaak duurkoop?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Gepost: 16 november 2006 03:28 AM
  [ # 11 ]

In dit geval zeker ja!

Profiel  
 
Gepost: 17 november 2006 01:07 AM
  [ # 12 ]

En jawel… hij heeft weer APK. Alleen even afgekeurd op een ontbrekend boutje van de voorstoel maar dat was een kleine ingreep om hem toch te mogen afmelden. Chassis eens nader bekeken maar ik ben bang dat ik het volgende jaar APK er niet meer mee haal zonder te lassen Crying or Very sad

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 17 november 2006 01:20 AM
  [ # 13 ]

Dat roestige ding heeft weer APK ? Shocked

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
roel en pe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005

- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
Gepost: 18 november 2006 09:03 PM
  [ # 14 ]

fijn weekendje…..

Je hebt je schuur al mooi ingericht ,  fijn dat jouw duck weer voor elkaar is.
De ami 8 break gaat eerdaags ook uitelkaar, bak lekt en blok moet worden nagezien.
We hebben vorig weekend de sloopami ontdaan van blok en bak, er zat een 86er versnellingsbak onder van een 2cvtje.

groetjes Roel Rem en Pe

C’est le Nooord!!!

Profiel  
 
Gepost: 19 november 2006 12:54 PM
  [ # 15 ]

Mwa…voor elkaar….volgend jaar kan ik weer serieus aan de klus en moet er denk ik een vers chassis onder.

Jullie in elk geval succes met de AMI!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook