Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Hoi allen,
Wellicht kan ik niet goed zoeken hier, of is het werkelijk nog niet geplaatst? Aangezien de vraagbaak de XM V6-12V niet behandelt, kan ik nergens een plaatje/uitleg vinden waar de olieplug en het oliefilter zitten.
Is dit bij een V6-12v een beetje lekker zelf te doen met 2 assteunen eronder (zoals bij een GSA X1 of XM TD12), of zit alles zo weggestopt dat je dit sneller en (gezien de moeite) beter aan de garage over kunt laten?
De XM moet namelijk voor een bakkie nieuwe olie in motor/bak plus filter en (gelijk of daarna) voor de beurt/APK.
Alvast dank,
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
met 2 assteunen is het wel te doen lijkt me, van bovenaf is het filter onbereikbaar en vanaf de grond moet je wel lenig zijn.
Ik heb het altijd met een brug gedaan en dan meteen de bakolie verversen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Dank je Willem,
Iemand nog een foto/uitleg over:
1. De plek van het oliefilter (dat ik me niet de spreekwoordelijke pleuris hoef te zoeken op mijn rug onder 1489kg XM )
2. En vooral: plek en vorm van carterplug. Is dat net als bij de TD12 zo’n vierkante inbus, of meer als de GSA gewoon een 6-kantbout?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Rogier Verhoef schreef:Dank je Willem,
Iemand nog een foto/uitleg over:
1. De plek van het oliefilter (dat ik me niet de spreekwoordelijke pleuris hoef te zoeken op mijn rug onder 1489kg XM )
2. En vooral: plek en vorm van carterplug. Is dat net als bij de TD12 zo’n vierkante inbus, of meer als de GSA gewoon een 6-kantbout?
Ter hoogte van de olievuldop, maar dan onderaan zit het filter en de carterplug heeft een 4 kante imbus van het kleine formaat.
Als er op het blok nog een warmtewisselaar zit, dan steekt het oliefilter nog een stukje uit en kan je er beter bij. Bij m’n vorige V6 automaat zat die er niet op, maar bij de V6 met handbak die ik daarvoor had, zat ‘ie er wel
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Dit was van ‘t weekend inderdaad lekker simpel , bedankt Willem
In het carter zit maar 1 bout, dus niet moeilijk zoeken. En de vierkante inbus die ik nog van de TD12 had, was precies de goede.
Alleen wel een zooitje zeg, zo’n V6:
- bij de GSA begon de olie pas eruit te stromen bij de laatste slag van de bout, zodat je de bout nog kon vangen zonder een stroom olie over ja handen te krijgen. Dit werd dus grabbelen in de bak ouwe olie
- gelukkig had ik bij de GSA geleerd het oliefilter eerst ff in te prikken met een priem—> kwam bij de XM nog veel olie uit
- maar ook daarna nog bij het demonteren van het oliefilter een redelijke stroom over mijn hand, yuck, zo’n staand filter bij een GSA-blok is dan toch wat handiger (maar ik kon er wel redelijk fijn bij met de kettingsleutel
En er kwam trouwens in totaal geen 6.5 ltr (volgens boekje) maar “slechts” 6 liter uit. Ook na 6 liter vullen gaf de peilstok al MAX aan. Normaal bij een V6, of kan ik verwachten dat na 2 ritjes de olie beter verdeeld is en ik nog ff een half litertje bij moet vullen?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Klopt wel, er blijft altijd een kleine 0,5 liter achter…. 12 hydraulische klepstoters en dergelijke
Rogier Verhoef schreef:Dit was van ‘t weekend inderdaad lekker simpel , bedankt Willem
In het carter zit maar 1 bout, dus niet moeilijk zoeken. En de vierkante inbus die ik nog van de TD12 had, was precies de goede.Alleen wel een zooitje zeg, zo’n V6:
- bij de GSA begon de olie pas eruit te stromen bij de laatste slag van de bout, zodat je de bout nog kon vangen zonder een stroom olie over ja handen te krijgen. Dit werd dus grabbelen in de bak ouwe olie
- gelukkig had ik bij de GSA geleerd het oliefilter eerst ff in te prikken met een priem—> kwam bij de XM nog veel olie uit
- maar ook daarna nog bij het demonteren van het oliefilter een redelijke stroom over mijn hand, yuck, zo’n staand filter bij een GSA-blok is dan toch wat handiger (maar ik kon er wel redelijk fijn bij met de kettingsleutelEn er kwam trouwens in totaal geen 6.5 ltr (volgens boekje) maar “slechts” 6 liter uit. Ook na 6 liter vullen gaf de peilstok al MAX aan. Normaal bij een V6, of kan ik verwachten dat na 2 ritjes de olie beter verdeeld is en ik nog ff een half litertje bij moet vullen?
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002