Sinds enkele maanden zit er olie in de verdelerkap. (En het olieverbruik is drastisch verhoogd…)
Onderzoek wijst uit dat de olie door/langs de lagers (oid) komt van het asje waar de rotor op gestoken wordt. (Er is namelijk geen ander gaatje oid in het verdelerhuis waardoor het binnen kan lopen.)
Nu heb ik van de garage (Van Bemmelen) een keerringetje gekregen welke ik ergens om dat asje zou moeten bevestigen.
Ik heb het verdelerhuis er afgelopen weekend af gehad, maar ik kon niet vinden hoe ik dat asje (zonder te beschadigen) kon openschroeven/demonteren ofzo. Ook een soort handboek met daarin heul veul onderdelen van de BX mailinglist kon hierin geen uitkomst bieden.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat asje kan demonteren en het keerringetje kan vervangen?
Ik hoor graag.
Groet,
Ron
It was the ZL-28-RV…..
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
meestal kan je het voetje dat in de nokkenas valt erafhalen door het veerpennetje eruit te tikken…( maar ik weet dit niet zeker…)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nu kan ik je helpen, namelijk zelfde motor en zelfde probleem
Het stelt niets voor in elk geval!
Haal je verdelerkap los (schoon maken!) rotortje eraf en dan zie dat de onsteking met 2 schroeven vast zit. Losratelen en dan kun je met een beetje wrikken de ontsteking er zo uit halen. let wel op, gaat gepaard met een beetje olie verlies dus duw daar effe een doekje in.
Met de onsteking in je hand zie je een rubber ringetje die waarschijnlijk keihard geworden is.
Haal die er af en maak de onstteking weer mooi droog en schoon. Plaats het nieuwe ringetje en monteer alles weer terug en klaar is kees….
Hoeft geen pakking tussen, en de ontsteking hoeft ook niet gesteld te worden want die kan er maar op 1 manier op en is niet te verdraaien.
Mijn ontsteking is sindsdien weer mooi droog.
Succes ermee!
Marc
(edit) Barst, ik heb weer niet goed gelezen ops:
Ik zou dan niet moeilijk doen en even langs de sloop voor een tientje een andere (betere) ontsteking halen, daar de ringen gelijk van vernieuwen en dan ben je ook klaar. Ik kan me niet herrinneren dat dat asje er zo 1,2,3 uit te krijgen is…...
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Okee, er moet dus een pennetje uit getikt worden.
Dan ga ik van t weekend weer even sleutelen.
Kan dit trouwens zonder de olie af te tappen denken jullie?
It was the ZL-28-RV…..
Dat kan hoor, maar als je de ontsteking eruit hebt zal hij een beetje olie verlizen daar…..effe een doekje er in proppen…
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Tjee!! Het ging inderdaad zonder olie af te tappen.
Maar wat een #$^@#$ pennetje wat je uit het asje moet tikken! (sorry, moet echt even frustratie kwijt )
Het is dus niet gelukt vandaag… Heeft iemand nog een verdelerkaphuis liggen (Ducellier DTR01 Type: 2525655a)????? Dan houd ik me aanbevolen!
Grr…
Gelukkig wel weer frisse groene LHM er in kunnen doen. Toch nog een beetje een nuttig middagje…
It was the ZL-28-RV…..
Tsja, ik heb er nog eentje liggen maar die was dus ook zo lek als een mandje ops:
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:Tsja, ik heb er nog eentje liggen maar die was dus ook zo lek als een mandje ops:
Ja was hij lek aan de zijkant of ook bij het asje??
It was the ZL-28-RV…..
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
de truuk is een drevel vinden die PRECIES in het gat past. Vaak is even zoeken in de ijzerzaak naar een juiste spijker ( en die afzagen) de oplossing of een setje drevels kopen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:de truuk is een drevel vinden die PRECIES in het gat past. Vaak is even zoeken in de ijzerzaak naar een juiste spijker ( en die afzagen) de oplossing of een setje drevels kopen.
Mister Bogaard: Ik heb een goed passende drevel gebruikt…
Verder nog tips?
It was the ZL-28-RV…..
-is opgelost. (al even hoor trouwens…)
It was the ZL-28-RV…..