Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Zoals we allemaal weten slijt de motor het meest van de koude start. Voordat de lagers onder druk staan zijn krukas en nokkenas lekker aan het schuren.
Wat vinden jullie van het idee van een extra elektrische oliepomp buiten het karter te hebben, die motorolie door de kanalen pompt, 10 seconden voor je je motor start?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Heb er niet zo veel verstand van, maar is die slijtage bij de start niet zo minimaal dat het te verwaarlozen is?
Indien dat niet is: zou een optie kunnen zijn. Ook al kun je dan niet meer direct wegrijden zeg maar. (Wat je bij HP zowiezo al niet doet, maar bij ‘normaal’ geveerde auto’s wel kan) Dan moet het wel snel gaan, die druk opbouwen.
Groet,
Ron
It was the ZL-28-RV…..
Syb-Sosef schreef:Heb er niet zo veel verstand van, maar is die slijtage bij de start niet zo minimaal dat het te verwaarlozen is?
Indien dat niet is: zou een optie kunnen zijn. Ook al kun je dan niet meer direct wegrijden zeg maar. (Wat je bij HP zowiezo al niet doet, maar bij ‘normaal’ geveerde auto’s wel kan) Dan moet het wel snel gaan, die druk opbouwen.
Groet,
Ron
Er stond eens in een artikel dat een koude start qua slijtage gelijk was aan 20.000 km op de snelweg.
Als die uitspraak voor 10% waar zou zijn: Te verwaarlozen is het zeker niet.
Een 2e oliepomp is op zich een goed idee, maar 10 seconden voor de start rondpompen schiet geen moer op. Beter combineer je zoiets met een standkachel achtig principe, dus olie opwarmen en rondpompen minimaal 30 minuten voor de daadwerkelijke start. Dan is olie in ieder geval op redelijk ideale smeertemperatuur en zal het blok zelf ook sneller opwarmen.
Tevens zou het mooi zijn om bij het afzetten van de motor de mogelijkheid te hebben om bij een bepaalde olietemperatuur de zaak aan het pompen te houden (natuurlijk i.c.m. een externe oliekoeler), vooral bij turbo’s een ideale oplossing om de turbo effectief te laten afkoelen..
Dus: goed idee, ook interesse voor een gecombineerde electrisch / mechanische waterpomp en natuurlijk mag het niets kosten
rb schreef:Syb-Sosef schreef:Heb er niet zo veel verstand van, maar is die slijtage bij de start niet zo minimaal dat het te verwaarlozen is?
Indien dat niet is: zou een optie kunnen zijn. Ook al kun je dan niet meer direct wegrijden zeg maar. (Wat je bij HP zowiezo al niet doet, maar bij ‘normaal’ geveerde auto’s wel kan) Dan moet het wel snel gaan, die druk opbouwen.
Groet,
RonEr stond eens in een artikel dat een koude start qua slijtage gelijk was aan 20.000 km op de snelweg.
Als die uitspraak voor 10% waar zou zijn: Te verwaarlozen is het zeker niet.Een 2e oliepomp is op zich een goed idee, maar 10 seconden voor de start rondpompen schiet geen moer op. Beter combineer je zoiets met een standkachel achtig principe, dus olie opwarmen en rondpompen minimaal 30 minuten voor de daadwerkelijke start. Dan is olie in ieder geval op redelijk ideale smeertemperatuur en zal het blok zelf ook sneller opwarmen.
Tevens zou het mooi zijn om bij het afzetten van de motor de mogelijkheid te hebben om bij een bepaalde olietemperatuur de zaak aan het pompen te houden (natuurlijk i.c.m. een externe oliekoeler), vooral bij turbo’s een ideale oplossing om de turbo effectief te laten afkoelen..
Dus: goed idee, ook interesse voor een gecombineerde electrisch / mechanische waterpomp en natuurlijk mag het niets kosten
Tjee!! Dan is t zeker niet te verwaarlozen inderdaad!! Zou dat werken RB, 30 minuten van tevoren al aan moeten geven dat je weg wilt?
It was the ZL-28-RV…..
Zo werken de standkachels (die het koelwater opwarmen) ook. Hetzij via een instelbare tijdklok, hetzij via GSM of AB.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Syb-Sosef schreef:[Zou dat werken RB, 30 minuten van tevoren al aan moeten geven dat je weg wilt?
Driekwart van de werkende mensch gaat elke dag op de minuut precies op het zelfde tijdstip van huis naar zn werk. Tijdklokje .. klaar.
Een auto die al op 80 graden is start ook veel beter met als effect dat je olie minder vervuild en dus beter smeert.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Leuk idee, maar…
Oliedruk wordt bij draaiende motor vooral gebruikt om olie overal in het blok (en kop) te krijgen. Heeft minder te maken met opbouw van smeerfilm tussen as en lager:
De smeerfilm tussen as en lager wordt in stand gehouden door de draaiende beweging van de as. De coulombse wrijving “neemt de olie mee” met de draaiende as, waardoor er olie tussen as en lager komt en de as langzaam “van het lager” getild wordt.
Conclusie: Oliedruk alleen zal geen stilstaande assen optillen….
Citroen!
Bij een benzinemotor wordt de meeste slijtage veroorzaakt bij de koude start doordat de benzinedamp neerslaat op de koude cilinderbussen en daarmee de smeerfilm wegspoelen die door de olieschraapveer wordt opgebouwd. Bij gas en diesel heb je dat probleem niet, waardoor ze veel langer meegaan. Voorsmeren met een el. pomp gebeurd over het algemeen bij grote dieselmotoren in de scheepvaart.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Ik denk ook dat je met een viscositeitsprobleem zit. Koude olie is niet voor niets dikker dan warme olie. Dikke olie is voor een koude motor, en dunnere olie voor een warmere motor. Als je in een relatief koude motor warme olie gaat rondpompen doe je eigenlijk het hele idee van die viscositeitsgradient teniet.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:Ik denk ook dat je met een viscositeitsprobleem zit. Koude olie is niet voor niets dunner dan warme olie.
HUH?
rb schreef:Robin schreef:Ik denk ook dat je met een viscositeitsprobleem zit. Koude olie is niet voor niets dunner dan warme olie.
HUH?
Eh,
of was het precies andersom?
EDIT:
Ja dus..
d’oh. Meer koffie.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
@ DriverD
Waar het mij om gaat is dat de olie direkt voorhanden is zodra de startmotor in werking komt, natuurlijk worden de assen niet opgetild door de druk alleen. Ik denk dat je dan smering hebt na een tiende seconde ipv zoals bij sommige motoren: pas na loslaten van de startmotor en 2-4 seconden later (getuige het doven van de oliedruklamp)
@rb
De olie opwarmen voor de start met een standkachel is een leuk idee maar zoiets maakt de boel veel te complex.
*Het ding mag niet groter zijn dan een oliefilterhuis want het moet dicht bij het blok zitten waar nooit genoeg ruimte is
*het moet een ontsteker hebben
*intelligente temperatuurregeling
*een vernevelaar
*een inlaat en een uitlaat
*geforceerde verse lucht dmv ventilator
*de garantie dat er nooit brandstof of uitlaatgassen lekt in de motorruimte en
*een tank+pomp of aansluiting op het bestaande benzine-injectiecircuit.
De brandonveiligheid gaat omhoog en de betrouwbaarheid omlaag.
Koelvloeistof opwarmen: De kachel mag groter zijn en verder van het blok zitten. Verder dezelfde problemen.
Een dompelaar in je carter is dan simpeler maar gekkenwerk met je eigen accu, dan moet je eigenlijk een tweede accu parallel hebben met een zware diode er tussen. Verder krijg je de motor zelf nooit opgewarmd, dat kost belachelijk veel energie.
@DS23man
Ik start ook gewoon op gas, dus van dat verdunnen van de smeerfilm in de cilinders is idd geen sprake
Hadden fabrikanten daar niet zelf aan kunnen denken? Tuurlijk. Maar ze hebben baat bij slijtende motoren.
@rb
Een elektrische waterpomp is niet betrouwbaar. BMW pakt het met de nieuwe motoren anders aan: met een elektromagnetische (poeder?)koppeling tussen poelie en pomp. Dit is eigenlijk buiten bereik van de hobbyist. Sterker nog de enige motoren die ik momenteel ken waar het bij zou kunnen zijn de CX en DS motoren.
Naar mijn idee is na afzetten van de motor rondpompen niet nodig… Turbo afkoelen doe je wat mij betreft voordat je de motor afzet, door een tijdje stationair te laten draaien.
Een DS zou zeker wat hebben aan een elektrische ventilator btw, scheelt vermogen en de auto wordt er een stuk stiller van.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
op het moment dat de motor rondgedraait word door de startmotor bouwd de oliepomp direct druk op, en smeert zo gelijk de lagers etc. door een terugslagklep in de olie toevoerkanalen blijft de olie dus ook in de kop staan als het waren. anders zou alle olie ook uit de kop verdwijnen, en dat wil je niet. daarbij zorgt de olie voor een dunne filmlaag die bij een koude start helpy voorkomen dat er direct slijtage optreed. zoals gezegt, op het moment dat de startmotor de motor ronddraait, word de olie al rondgepompt. laat de motor maar eens draaien als de kop eraf is
de olie zit je tegen het plafond aan
daarom denk ik dat het een beetje onnodig is om een extra pomp te monteren. misschien in het hoge en koude noorden, maar die mensen hebben daarom ook al een motor-verwarming.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
De viscositeit van olie wordt uitgedrukt in bijv. 10W40, wat wil zeggen dat de olie in koude toestand zal voldoen aan viscositeit 10 en in warme toestand aan 40.
Vroeger had je HD30 en die was koud veel te dik en warm eigenlijk te dun.
Een krukaslager en drijfstanglager is bij vrijwel alle auto motoren een glijlager. De ronde krukpen drijft de olie ahw voor zich uit als een rol die door een plas olie rolt, er zal een glolfje olie worden gemaakt voor die rol. Men noemt dat het zg ‘wig’ effect.
Dat een koude start gelijk zou zijn aan 20.000 km rijden met warme motor lijkt me niet zinnig, dan heeft mijn XM al vele miljoenen kilometers achter de rug en hij loopt nog altijd als een nieuwe.
Wat belangrijk is bij een koude motor is dat je hem niet meteen zwaar belast, dus rustig wegrijden en hem even de tijd geven om op temperatuur te komen. Als je met een koude motor meteen volgas zou wegrijden en ook meteen op hoge snelheid gaan rijden, vraag je wel om ellende.
De koude lichtmetalen zuigers worden met veel geweld snel opgewarmd en zetten uit, terwijl de cylinderwand nog koud is. Ze kunnen daardor zelfs gaan klemmen zonder dat je daar wat van merkt, maar doorbreken wel de oliefilm en smeren een laagje van hun materiaal op de cylinderwand. Oliegebruik zal daar het gevolg van zijn en mogelijk een licht tikkend geluid van een zuiger met een glashard laagje als gevolg van een lichte ’ vastloper’.
Ik heb veel aan motoren gesleuteld (motorfietsen) en ook aan racemotoren. Soms heb je niets gemerkt maar als je dan het spul uit elkaar haalt zie je zomaar zo’n streepje op de zuiger met dat keiharde laagje. En op de cylinderwand een streepje van hetzelfde materiaal, wat je dan moet weghalen met natronloog, vervolgens heel licht schuren of honen.
Als je dus je mooie Citroen koud start, rij dan gewoon rustig weg, stationair warm laten lopen is onzin. Denk er ook om dat als je koelwater op temperatuur is, dat de motor dan nog niet op werktemperatuur hoeft te zijn. Is hij goed op temperatuur, ga dan lekker je gang, hij kan daar wel tegen.
Toch lijkt me dit een weinig zinvol plan.
Als je lang met je blok wilt doen, zorg dan gewoon voor op tijd je olie verversen. Wacht heel even met wegrijden tot de olie goed door het blok rond is na het starten.
Dan gaat een gemiddeld benzineblok echt wel een tonnetje of 4-5 mee.
Tegen de tijd dat het blok de geest geeft is de carroserie meestal rotter dan het blok.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
rb schreef:
Er stond eens in een artikel dat een koude start qua slijtage gelijk was aan 20.000 km op de snelweg.
Als die uitspraak voor 10% waar zou zijn: Te verwaarlozen is het zeker niet.
als die uitspraak waar zou zijn, zou niemand zijn auto nog durven uitzetten, want na een week heb je al 10 keer gestart en 200.000 op de teller . . .