Hallo, Mijn C15D rijdt al een tijdje op plantaardige olie en nu heb ik onlangs een zelfbouw elektrische verwarming ingebouwd om de brandstof voldoende te verwarmen in de winter. De verwarming dient alleen ter ondersteuning van een koelwater warmtewisselaar.
Het verwarmingselement heeft een vermogen van zo’n 150W, die trekt dus bijna constant 12.5A uit de accu of de alternator. Meestal zet ik de verwarmer zo’n kwartier voor ik start aan zodat de brandstof al wat warm is en weer uit als ik aangekomen ben. Het systeem werkt maar ik vraag me één ding af: wat zijn de eventuele gevolgen voor de auto?
De Alternator is de 50A-versie, kan die constant 50A leveren of is dat niet zo gezond? Wat kan de invloed op lange termijn zijn? Verslijt een alternator sneller als deze meer belast wordt en is dat ernstig te nemen? Is een auto hierop voorzien? Ik ben zelf elektronicus maar auto-elektriciteit heb ik altijd iets raars gevonden…
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
hoe sterk is de batterij?
150W is zoiets als je wagen parkeren met de grootlichten op
hopelijk doe je genoeg km’s om de batterij bij te laden (zat een nieuwe in dacht ik hé?)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
De batterij ziet er vrij nieuw uit en was ‘pas nieuw’ toen ik de auto een dik half jaar geleden kocht.
Ik rij nu zo’n twee weken rond met de elektrische verwarmer en nog nooit een lege batterij gehad.
Ik maakte me zorgen om de alternator omdat het me niet normaal lijkt van met een auto zoveel stroom te blijven trekken of maakt dat niet uit en kan je een alternator tot op z’n limiet blijven gebruiken?
Ik merk wel dat het stationair toerental daalt als ik de verwarming aanzet.
Greetz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
soapwater schreef:De batterij ziet er vrij nieuw uit en was ‘pas nieuw’ toen ik de auto een dik half jaar geleden kocht.
Ik rij nu zo’n twee weken rond met de elektrische verwarmer en nog nooit een lege batterij gehad.
Ik maakte me zorgen om de alternator omdat het me niet normaal lijkt van met een auto zoveel stroom te blijven trekken of maakt dat niet uit en kan je een alternator tot op z’n limiet blijven gebruiken?
Ik merk wel dat het stationair toerental daalt als ik de verwarming aanzet.Greetz
Ik denk niet dat het uitmaakt. Een generator doet eigenlijk ook alleen maar al z’n energie via een alternator omzetten in stroom!
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm