Na veel geklus begint mijn onlangs aangeschafte XM 2.0i Ambiance eindelijk een droomauto te worden! Wat me alleen nog tegenvalt is het zitcomfort van de leren voorstoelen. Het lijkt wel of er een plank onder zit, mijn vorige BX had zachtere (beter zittende) stoelen. Omdat de leren stoelen zo hard zijn, glij je ook snel heen en weer. Er heeft al 250.000 km lang iemand op gezeten, daardoor is het schuim harder en het leer strakker geworden, zie foto
Alleen de drie zitvlakken zij hard, de zijstukken en rugleuning zijn wel zacht. In de originele folders zien de kussens er zo uit:
Het leer is veel losser en de stoel lijkt in ieder geval zachter. Mijn achterbank ziet er wel als nieuw uit en zit heerlijk. Het heeft niet zoals vroeger bij de DS met zonlicht te maken, maar eerder met ‘drukbelasting’.
Een heel verhaal zo, maar zijn hier mensen die lederen voorstoelen weer zacht hebben gekregen? Moet ik het leer te lijf met vet e.d. of moet ik het juist in de schuimrubber onderlaag zoeken?
Bvd, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Het leder zelf zal niet veel uitmaken voor de hardheid van het zitvlak. Je moet het zoeken bij het schuimrubber wat z’n veerkracht heeft verloren, of misschien zelfs al aan het verpulveren is.
Ik denk dat de makkelijkste en goedkoopste oplossing is, dat je een mooi Ambianceinterieur op de kop tikt, daar met beleid de stof van de stoelen haalt en vervolgens opnieuw bekleed met het leder wat je van je eigen stoelen hebt gehaald.
Tip; haal voordien eerst eens een boekje uit de bieb over stofferen en bekleden en lees die eens door.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
iekzelf heb het zitgedeelte van de passagierstoel op de bestuurdersssstoel geplaatst, dat scheelt wellicht ook al iets.
Het leer al behandeld met soepelmakende cremetjes?
Maar wat Serge al typt, uitgebreid klooien met nieuw schuimrubber zal t beste resultaat geven.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Verouderd en onverzorgd leer wordt eerst lekker hard en glad en daarna scheurt het.
Ik zou eerst het leer goed schoonmaken met speciale leder-reiniger en daarna een paar keer behandelen met leer-wax of vergelijkbaar spul.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
De tips van Ieks en Willem mbt leerverzorging zijn sowieso aan te raden. Ook als je nadien alsnog het schuim wilt vervangen. Want zoals Willem al schrijft, bestaat er een kans dat je het leder nu aan gort trekt als je het probeert te verwijderen.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Dat schuim vervangen wat in je stoel zit lijkt mij nog niet eens zo’n eenvoudige klus, krijg dat leer er maar eens fatsoenlijk af.
De stoelen van een serie 1 zijn sowieso harder dan van een s2.
Ik weet niet of dat ook voor leerbeklede stoelen geldt.
Jan, is er verschil in hardheid tussen de verschillende stoelen, gezien het feit dat de bestuurdersstoel intensiever gebruikt zal zijn?
Anders denk ik dat het zo hoort.
groet
Heren, bedankt voor alle tips. Ik ga eerst maar eens met het leer aan de gang en eventueel daarna met de onderlaag.
@Ries, de bijrijderstoel is nog ietsje harder dan de bestuurdersstoel. Misschien zijn ze al eens omgewisseld; de zittingen zitten maar met twee klemveertjes vast. Zo zacht als de achterbank zullen ze nooit geweest zijn, maar zo hard als een BMW stoel lijkt me ook niet… Opzoek naar een serie 2 stoelzitting dan maar! Weet jij nog een aantal sloperijen in de Achterhoek?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ries schreef:De enige die ik zo kan verzinnen en wel eens ben geweest is deze…
Aardige jongens, niet echt goedkoop.
groet
Tsja, da’s de enige die ik ook ken. Inderdaad behoorlijk aan de prijs. Losse interieur spullen willen ze meestal niet verkopen, alleen een compleet interieur. Maar ze hebben wel heel veel onderdelen van Franse merken.
Bedenk me net dat Citroville ook in Borculo zit, misschien hebben die ook wel gebruikte onderdelen.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Meer centraal in het land:
De Vos in Beneden-Leeuwen . In de buurt van Renard dus, met veel Peug/Cit onderdelen.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
JanO schreef:Ries schreef:De enige die ik zo kan verzinnen en wel eens ben geweest is deze…
Aardige jongens, niet echt goedkoop.
groet
Tsja, da’s de enige die ik ook ken. Inderdaad behoorlijk aan de prijs. Losse interieur spullen willen ze meestal niet verkopen, alleen een compleet interieur. Maar ze hebben wel heel veel onderdelen van Franse merken.
Bedenk me net dat Citroville ook in Borculo zit, misschien hebben die ook wel gebruikte onderdelen.
Klopt, ja, maar daar ben ik nog nooit geweest.
Ga je in Aalten naar de dealer als dat nodig is of naar een ander?
Ga je in Aalten naar de dealer als dat nodig is of naar een ander?
Bij de dealer kom ik zelden. Ik heb een monteur die vier dagen in de week bij een autorestauratiebedrijf werkt en de rest van de week een eigen bedrijfje runt. Lage tarieven (veerbollen vullen 12,50 p/st, uurloon 25,00 excl. BTW), zeer deskundig en Citroënfanaat. Hij zit vlak bij jouw praktijk in Aalten, dus als je belangstelling hebt moet je even een pb-tje sturen.
Overigens probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen, zoals recent trekhaak monteren, hd-pomp vervangen, kachelslang vervangen, tientallen stekkertjes en contactjes schoongemaakt, enz.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
santman1 schreef:Heb toevallig een soortgelijke vraag uitgezet op het CX subforum. En antwoord gekregen.
kijk ff bij het onderwerp
Allemaal ff doorzezen er staat ook bij hoe je het leer weer soepel krijgt.
gr Sante
Goeie tip, bedankt! Zijn producten als Leatherique of vergelijkbare ook in Nederland verkrijgbaar?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders