Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Shit, vorige week zaterdag rijdt het meisje de bak van de groen zwarte eend aan gort…Daar gaan dan de plannen voor het weekend.
Neus eraf, blok en bak eruit en toen bedacht ik me dat het wel handig was mijn stuurhuis ook te vernieuwen. Hier zat al een jaar of 3 behoorlijkk wat speling op en maakte veel kabaal.
Makkelijker gezegd dan gedaan…. Allereerst breekt een bout van de schokbrekerplaat af. Na warmstoken bleek hij met geen mogelijkheid los te komen… Dan maar uitboren en nieuwe draad tappen en M10 erin. Dat was probleem 1.
Vervolgens draaien de koppen van de linker traversebouten van de vooras aan gort. Ook met geen mogelijkheid los te krijgen. Dan maar de flex erin en de koppen eraf. Vervolgens kon ik de vooras een cm of 2 lichten en na demontage van de bescermdelen en handvat van de slijptol lukt het me na een hele hoop geklooi het resterende gedeelte van de traversebouten door te slijpen en uit het chassis te tikken. Dat was probleem 2.
Dan de stuurbuis los tikken. Natuurlijk zit die volslagen vastgerot op het stuurhuis en is pas met grof geweld en een hoop kruipolie los te kijgen. Helaas deed dit geen goed aan de vorm van het oude gaspijpen stuurtje. (RIP). Eidelijk dan toch los. Einde probleem 3.
Eindelijk is dan toch de vooras los. Natuurlijk stom geweest en de aandrijfassen laten zitten. Die krijge je er bij een losse vooras dus nog moeilijker uit en vooral niet los. Je kunt de wielplaten niet blokkeren zonder goed gereeedschap. Dan maar even langs het Ei en daar het juiste gereedschap gebruikt en toen waren de aandrijfassen los. Einde probleem 4.
Dan de oude bak en van de motor scheiden. De laatste moer is kapot gedraaid en gaat niet los. Joepie waar hadden we dat eerder gezien….
Na een hoop getob en gewrik lukt het dan toch en is de bak eraf. Einde probleem 5.
Dan de nieuwe bak eens bekijken. Leiding op de bak is geknakt. en er zitten geen handremhevels op. Dat dan maar van de oude ak afhalen. En zowaar dit lukt in een keer! Einde probleem 6.
Dan zie ik dat de drukgroep en diafragma behoorlijk zijn ingevreten en heb ik de koppeling ook maar gelijk vernieuwd. Probleem 7 ook weer de wereld uit….
Vervolgens plaats ik de nieuwe bak en tob natuurlijk een goeie 3 kwartier met het boutje van de kabel bvan de snelheidsmeter…kelere wat is dat toch altijd weer een feest. Maar goed, probleem 8 is ook voorbij.
Dan de motor er weer voor. Een hoop jutteren maar de bak gaat niet over de tapeinden heen. In deze fijne stand ga ik tussendoor nog efkes fijn door de rug. Maar dan eindelijk schiet ie erin en kan ik de boel monteren. Einde probleem 9.
De rest van het afbouwen gaat redelijk maar o, wat ben ik het zat. Ongelooflijk hoeveel er kan tegen zitten. Vandaag weer kunnen karren en hij stuurt weer strak en schakeld als nooit tevoren….dan weet je weer waarvoor je het deed….
Het chassis (immitatie DG) wat een jaar of 3 geleden was vervangen rot alweer behoorlijk dus ook de voorkant maar even afgekrabt en in de Hammerite gezet. ...de rest komt nog wel een keertje….
Pff… dat zit er weer op en nu donderdag naar de APK….
Hier wat plaatjes:
Balen man ! Maar het spul werkt in ieder geval weer
Overigens, hoe kwam het dat de bak stuk ging ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Ze kwam thuis met de mededeling dat ie wel erg veel herrie maakte….dat was nog zacht uitgedrukt….In 1 en 2 een hoop geratel en gegier. 3 en 4 was goed. Waarschijnlijk een uitgelopen lager. Bak maakte al tijden een beetje herrie maar niet noemenswaardig…(olie peil gewoon op niveau)
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
wel een prachtig geschreven verhaal, als ik het zeggen mag!
Het is hier soms net “eigen huis en tuin”: reparaties worden omschreven alsof ze al tv-kijkend en bierdrinkend in een kwartier zijn uitgevoerd. Heerlijk dat iemand de praktijk eens onder woorden brengt. De houding bij het blokje plaatsen, en vooal het plekje in je rug waar je na een week nog last van hebt, ken ik maar al te goed!
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
elke citrofiel heeft wel een vorm van SM in zich denk ik anders hou je het niet vol hahaha…
Citroën SM ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Goed verhaal! Dat soort dingen gebeuren mij ook wel eens..
Mooi dat de eend weer goed rijdt!
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Een heel mooi verhaal. Dat mij ook vaak gebeurd. Om te zeggen dat doe ik even. heb ook al afgeleerd. Maar als alles weer klaar is dan rij ik weer met een glimlach van oor tot oor. daaqr doe ik het voor.
inderdaad leuk om lezen
wel dat het chassis op 3 jaar weer aardig aan het roesten is gegaan
donderdag hebben ze (hier dan toch) goed weer voorspelt dus die keurmeester gaat best vrolijk zijn
succes
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Het kan altijd erger…hier een onbehandeld sjassie van 5 jaar oud:
De gaten waren zo groot dat mijn hand met camera naar binnen kon voor deze foto. Kijk en huiver:
Was een 2cv Charleston met imitatie chassis, had een jaar of twee gereden en daarna is ie weggezet in een garage om er na 3 jaar weer uit te komen met dit resultaat….stilstand is achteruitgang zeggen ze weleens…
dan kan ik Lelijke Eend wel volgen
hoe gaat het ook weer? goedkoop is vaak duurkoop?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
In dit geval zeker ja!
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
En jawel… hij heeft weer APK. Alleen even afgekeurd op een ontbrekend boutje van de voorstoel maar dat was een kleine ingreep om hem toch te mogen afmelden. Chassis eens nader bekeken maar ik ben bang dat ik het volgende jaar APK er niet meer mee haal zonder te lassen
Dat roestige ding heeft weer APK ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005
- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
fijn weekendje…..
Je hebt je schuur al mooi ingericht , fijn dat jouw duck weer voor elkaar is.
De ami 8 break gaat eerdaags ook uitelkaar, bak lekt en blok moet worden nagezien.
We hebben vorig weekend de sloopami ontdaan van blok en bak, er zat een 86er versnellingsbak onder van een 2cvtje.
groetjes Roel Rem en Pe
C’est le Nooord!!!
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Mwa…voor elkaar….volgend jaar kan ik weer serieus aan de klus en moet er denk ik een vers chassis onder.
Jullie in elk geval succes met de AMI!