Welke technologische ontwikkelingen heeft Citroën nu eigenlijk al allemaal op haar naam. Ik ken er al heel wat, maar waarschijnlijk kan de lijst nog aangevuld worden:
-Pijlvertanding in de versnellingsbak
-Eerste om geperst plaatsstalen chassies in serieproductie te nemen
-Eerste met volledig geëlektrificeerde wagen
-Eerste met gebruik van kunsstof
-Eerste met motor op cillinblokken
-Eerste auto met voorwielaandrijving
-Eerste auto met lage instapdrempel
-Hydropneumatische vering
-Eerste met meedraaiende koplampen in de bochten
-FAP koolstoffilter
-Eerste met actieve motorkap
-...
Kennen jullie er nog?
Always Smile
schijfremmen op de vooras
Jaguar had de eerste productieauto met schijfremmen rondom
er staan in het lijstje ook ontwikkelingen die niet aan citroen kunnen worden toegeschreven. Voorwielaandrijving is bijv. geen citroen novum.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:er staan in het lijstje ook ontwikkelingen die niet aan citroen kunnen worden toegeschreven. Voorwielaandrijving is bijv. geen citroen novum.
Maar wel voorwielaandrijving in serieproductie toch?
die active motorkap die had jaguar toch al iets eerder dan de c6
» Active Vering (hydractive, Xm)
» Anti overhel vering (SC.Car-systeem, Activa)
» LDWS (C4)
» parfumeur (C4)
» licht doorlatende digitale teller (C4)
» bevestiging van het wiel met 1 wielbout (DS)
» ...
meedraaiende koplampen
:edit: die stond er al…overheen gelezen ops:
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Het 1-spakige stuur (DS),
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
citroenc2 schreef:die active motorkap die had jaguar toch al iets eerder dan de c6
c6 had m eerder, maar jaguar had m eerder in productie/op de markt
» Automatisch inparkeer systeem (C3, Concept)
» Drive by Wire (DIRAVI, en C5 by Wire)
-Pijlvertanding in de versnellingsbak
Andre Citroen heeft het patent gekocht/meegenomen van een Poolse trip…lang voordat hij auto’s ging maken; de versnellingsbak is wel de laatste plaats waar je ze tegenkomt
-Eerste om geperst plaatsstalen chassies in serieproductie te nemen
ik denk dat je plaatstalen carosserie bedoelt, maar het productie procede hiervoor kwam van Budd uit de USA, die zullen het daar ook wel verpatst hebben.
-Eerste met volledig geëlektrificeerde wagen
??
-Eerste met gebruik van kunsstof
De Ds had in z’n tijd het grootste spuitgiet nylon dashboard, maar niet het eerste, het polyester/glasvezel dak was bijzonder, NIET uniek
-Eerste met motor op cillinblokken
Je bedoelt de moteur flottant? werd gebruikt in licentie, ik kan me niet voorstellen als enige.
-Eerste auto met voorwielaandrijving
Nope, de Carnot stoom auto (18e eeuw) had al voorwielaandrijving, maar goed ook DKW/Audi/Horch, en Cord waren Citroen voor, de TA is wel bijzonder om andere redenen.
-Eerste auto met lage instapdrempel
logisch gevolg van de unieke constructie van de TA: Zelfdragende carosserie (niet uniek)+ voorwielaandrijving (ook niet)
-Hydropneumatische vering
!!
-Eerste met meedraaiende koplampen in de bochten
Tatra (30er) en Tucker (40er) gingen Citroen ver voor.
-FAP koolstoffilter
het FaP is een roetfilter; als eerste toegpast in de jaren 80, maar die dingen verstopten. De p607 was de eerste auto met een regeratief filter.
-Eerste met actieve motorkap
samen met Jaguar (XK) en Honda (legend)
-schijfremmen op de vooras, Jaguar had de eerste productieauto met schijfremmen rondom
Jaguar had pas *na* de DS schijfremmen in serie, daarvoor alleen op racewagens, wel rondom idd.
-Automatisch inparkeer systeem, concept
is al in productie (Toyota, meen ik)
-Drive by Wire (DIRAVI, en C5 by Wire)
zet bij DiRaVi dan ook gelijk de HP remmen en koppeling maar C5 by wire is een prototype, niet echt uniek, zie bijv Bertone Filo.
Wat wordt wel eens over het hoofd gezien:
[list]-Eerste gecommercialiseerde Diesel personenwagen. Rosalie taxi 1934
-Eerste meer-kleps Diesel (3/cil.). Xm
-Torsiestaafveren. TA
-1e Hatchback. TA commerciale
-remblok slijtageverklikkers. DS
-regenafhankelijke wissers. Sm
-een enkele wisser voor, die wel de hele ruit beslaat. CX
-kreukelzone die de motor weghoudt van het interieur. CX
-niet ronde koplampen. Ami
-“black panel” (op een GS kan je de snelheidsmeter onafhankelijk van de rest verlichten )
-kunststof motorkap. BX[/list:u]
Niet de eerste wel innovatief;
C6:
[list]standaard HUD
standaard daglicht
luchtrem/vleugel met remstand[/list:u]
B10?:
[list]tandheugel besturing[/list:u]
TA:
[list]kopklepmotor
voorwielaandrijving+zelfdragende carosserie[/list:u]
ZX:
[list]meesturende achteras (al veel eerder op 928 maar da’s een ander klasse)
verschuifbare achterbank[/list:u]
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Zo iemand heeft zijn huiswerk gedaan. Leuk om te lezen. Maakt me stiekem een beetje trots op ons merk!
AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)
Eviltwin komkt wel vaker met dit soort lijstjes op de proppen. Tot nog toe heeft volgens mij niemand hem op een fout kunnen betrappen. Mijn complimenten !
Schijt aan originaliteit.
Ik heb weer heel wat bijgeleerd. Vooral dat Citroën niet altijd de eerste was, maar volgens mij wel de eerste om bepaalde zaken te commercialiseren.
Zoals die actieve morokap. Volgens mij was het Jaguar die ze het eerste had maar Citroën die ze het eerst in productie nam.
Die cillinblokken dat was op de C4. Het oude model wel te verstaan. Die gelektrificeerde wagen dat heb ik eens ergens gelezen in een boek dat de geschiedenis van de auto uit de doeken doet. Het was de eerste wagen met elektrische koplamen en zo verder. Ik zal eens trachten te achterhalen welk model dat was. Die plaatstalen carroserie (het gaat idd over de carsserie en niet over het chassis ops: ) is inderdaad afgekeken van de Amerikanen, maar Citroën was de eerste die het financieel risico durfde te nemen om voor zijn eigen wagens serieproductie te starten. Andere merken lieten ze toen nog persen, ik denk bij Budd. Die FAP koolstoffilter is zelderiverend en ontwikkeld door PSA. Ik weet dat dit niet meer volledig Citroën is, maar ook Peugeot. Maar dat gaat tegenwoordig nu eenmaal zo met ontwikkelingen. Er kan dus evenmin gezegd worden dat peugeot deze filter ontwikkeld heeft. De filters uit de jaren ‘80 heten volgens mij geen FAP. De naam FAP is volgens wat ik gezien heb in mijn studie (vak milieubeheer) pas gekomen met die filter van PSA. Volgens mij hebben we ook AFIL nog over het hoofd gezien. Hiervoor is Citroën zelfs bekroond geweest bij de Duitse Autobuild groep.
Verbeter mij op fouten aub. Zo leer ik bij.
Always Smile
Double Chevron schreef:Ik heb weer heel wat bijgeleerd. Vooral dat Citroën niet altijd de eerste was, maar volgens mij wel de eerste om bepaalde zaken te commercialiseren.
Zoals die actieve morokap. Volgens mij was het Jaguar die ze het eerste had maar Citroën die ze het eerst in productie nam.
De C6 is voor de XK geintroduceerd (feb-05 vs. sep-05)
Die cillinblokken dat was op de C4. Het oude model wel te verstaan.
“Cillin”” is toch echt geen woord , zoals ik al zei: bedoel je deze misschien:
http://www.citroen.com/CWW/fr-FR/HISTORY/INNOVATION/FloatingPowerEngine/
licentie van Chrysler idd.
Die gelektrificeerde wagen dat heb ik eens ergens gelezen in een boek dat de geschiedenis van de auto uit de doeken doet. Het was de eerste wagen met elektrische koplamen en zo verder. Ik zal eens trachten te achterhalen welk model dat was.
Lijkt me sterk, de eerste elektrische koplampen zijn van voor de eeuwwisseling, lang voordat Andre Citroen ook maar iets met auto’s deed. Cadillac had bijv. in 1912 al een auto met een geintegreerd onstekings/licht systeem. Zij waren ook de eerste met een startmotor.
Die plaatstalen carroserie (het gaat idd over de carsserie en niet over het chassis ops: ) is inderdaad afgekeken van de Amerikanen, maar Citroën was de eerste die het financieel risico durfde te nemen om voor zijn eigen wagens serieproductie te starten.
Citroen was de grootste fabrikant van Europa en zette dus per definitie vrijwel altijd de toon als het om serieproductie ging. Bovendien was Andre Citroen een ondernemer met een voorliefde voor risico’s
Het was de B10:
http://www.citroen.com/CWW/fr-FR/HISTORY/INNOVATION/AllSteelBody/
Andere merken lieten ze toen nog persen, ik denk bij Budd.
Budd leverde de gehele persstraat voor Citroen.
Die FAP koolstoffilter is zelderiverend en ontwikkeld door PSA. Ik weet dat dit niet meer volledig Citroën is, maar ook Peugeot. Maar dat gaat tegenwoordig nu eenmaal zo met ontwikkelingen. Er kan dus evenmin gezegd worden dat peugeot deze filter ontwikkeld heeft. De filters uit de jaren ‘80 heten volgens mij geen FAP. De naam FAP is volgens wat ik gezien heb in mijn studie (vak milieubeheer) pas gekomen met die filter van PSA.
Een nieuwe naam verzinnen is geen innovatie. FaP staat voor Filtre a Particules, en is als zodanig niet echt anders dan die filters uit de jaren tachtig; wat wel anders is dat het motormanagement met behulp van een goedje (Eolys) het FaP schoonbrandt. Die oude filters verstoppen na 20dkm. Eolys is bedacht door Rhodia, de Dieseltechnologie van Citroen komt al sinds 1934 van Ricardo.
Volgens mij hebben we ook AFIL nog over het hoofd gezien. Hiervoor is Citroën zelfs bekroond geweest bij de Duitse Autobuild groep. Verbeter mij op fouten aub. Zo leer ik bij.
Het kan goed zijn dat Citroen hier het eerste mee was, maar het blijft vooralsnog zelfs op de C6 een dure optie (1100EUR : ). Dat vind ik niet echt bij Citroen horen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lelijke Eend schreef:Eviltwin komkt wel vaker met dit soort lijstjes op de proppen. Tot nog toe heeft volgens mij niemand hem op een fout kunnen betrappen. Mijn complimenten !
We noemen hem wel de eviltWINKLER-Prins !
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>